Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Analysis of Papers Presented in Physics Education Congress: Sample of Turkey

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 173 - 196, 03.12.2018

Öz

The purpose of this study is to make the analysis of the National Congress of Physics Education UFEK organized in Turkey in the years of 2013, 2015 and 2017.Survey method was used in the study. The data source of the research is the paper booklets of the National Congress of Physics Education. For this purpose, the abstracts of the oral and poster presentations in the paper booklets were analyzed. According to research findings; it is noteworthy that the majority of the authors are from higher education institutions, the intensity of two written studies, and the number of studies based on cooperation between the universities and the institutions affiliated to the Ministry of National Education MEB . In addition, it has been shown that the studies presented are mostly qualitative and that the studies conducted by undergraduate students are mostly selected from the fields of Electricity, Dynamics and Electromagnetism. In this way, pursued research trends since 2013 of the researchers studying on Physics Education in Turkey are identified and a road map was drawn to guide new studies

Kaynakça

  • Akaydın, Ş. & Çeçen, M. A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 178, 183 - 198.
  • Apaydın, S. (2009). 2000-2008 yılları arasında Türkiye’de fizik eğitimi araştırmaları. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresinde sunulan bildiri, 1-3 Mayıs 2009, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ayas, A. (1995). Fen bilimleri eğitiminde program geliştirme ve uygulama teknikleri üzerine bir çalışma: İki çağdaş yaklaşımın değerlendirilmesi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149 - 155.
  • Baz, F. Ç. (2017). Fatih projesi üzerine bir içerik analizi çalışması. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(2-1), 93 - 103.
  • Bodur, E. T. (2006). Bilgisayar destekli fizik öğretiminde yapısalcı yaklaşımın öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Böyük, U. & Erol, M. (2008). Science education laboratories in Turkey: difficulties and proposals. International Journal on Hands-on Science [ISSN (print): 1646-8937; (online): 1646-8945], 1 - 6.
  • Candaş, Z. & Karataş, A. (2017). Türkiye’de 1996-2016 yılları arasında çevre eğitimi alanında yapılan çalışmaların içerik analizi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 143 - 159.
  • Chang, Y., Chang, C. & Tseng, Y. (2010). Trends of science education research: an automatic content analysis. Journal of Science and Educational Technology, 19, 315 - 331.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Routledge Falmer, London.
  • Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B. & Karataş, F. O. (2008). Trends in Turkish science education. Essay in Education (Special Edition), 23 - 46.
  • Çetin, A. (2016). An investigation of physics education doctoral dissertations made in Turkey between 2010 and 2015. The Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue for INTE 2016, 248 - 254.
  • Çilingir, A. (2017). İletişim alanında içerik analizi yöntemi kullanılarak yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi “Akademia”, 5(1), 148 - 160.
  • Çiltaş, A. (2017). Türkiye’de matematik eğitimi alanında yayınlanan matematiksel model ve modelleme araştırmalarının betimsel içerik analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 258 - 283.
  • Çiltaş, A., Güler, G. & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565 - 580.
  • Dorothy, D. & Siraj, S. (2010). Learners’ perceptions of technology for design of a collaborative m-learning module. World Journal on Educational Technology, 2(3), 169 - 185.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005 - 2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140 - 147.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Educational technology research trends in Turkey: a content analysis of the 2000- 2009 decade. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 191 - 196.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B. Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. & Sözbilir, M., (2012). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler: bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443 - 460.
  • Gülbahar, Y. & Alper, A. (2009). Trends and issues in educational technologies: a review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 8(2), 124 - 135.
  • Gündüz, M., Başpınar, Z. & Büyükkarcı, A. (2017). 2000-2015 yılları arasında değer eğitimi üzerine yapılan doktora tezlerinin içerik analizi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 705 - 718.
  • Kahyaoğlu, M. (2016). Türkiye’de çevre eğitimi üzerine yapılan araştırmalar: bir içerik analizi çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi, 34, 50 - 60.
  • Kaltakçı Gürel, D. & Eryılmaz, A. (2013). A content analysis of physics textbooks as a probable source of misconceptions in geometric optics. H. U. Journal of Education, 28(2), 234 - 245.
  • Kaltakçı Gürel, D., Ölmeztürk, A., Durmaz, B., Abul, E., Özün, H., Irak, M., Şubaşı, Ö. & Baydar, Z. (2017a). 1990-2016 yılları arasında Türkiye’de fizik eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin içerik analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 1141 - 1172.
  • Kaltakçı Gürel, D., Sak, M., Ünal, Z. Ş., Özbek, V., Candaş, Z. & Şen, S. (2017b). 1995- 2015 yılları arasında Türkiye’de fizik eğitimine yönelik yayınlanan makalelerin içerik analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 143 - 167.
  • Kanlı, U., Gülçiçek, Ç., Göksu, V., Önder, N., Oktay, Ö., Eraslan, F., Eryılmaz, A. & Güneş, B. (2014). Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongrelerindeki fizik eğitimi çalışmalarının içerik analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 127 - 153.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri (11.Baskı). Tek Işık Web Ofset, Ankara.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75 - 87.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49 -71.
  • Karadağ, R. (2014). Okuma ilgisi, tutumları ve alışkanlığı konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi: YÖK ve Proquest veri tabanları örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 1 - 17.
  • Karamustafaoğlu, O. (2009). Fen ve teknoloji eğitiminde temel yönelimler. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 87 - 102.
  • Kaya, A. Y., Fışkın, R. & Nas, S. (2013). “Safety science” dergisinde 2006-2010 yılları arasında yayınlanan makalelerin içerik analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 5(1), 121 - 139.
  • Kılıç Çakmak, E., Çebi, A., Mihçi, P., Günbatar, M.S. & Akçayır, M. (2013). A content analysis of educational technology research in 2011. 4th International Conference On New Horizons in Education/ INTE 2013 Proceedings Book, 397 - 409.
  • Kılıç, Z. & Güven, S. (2017). Examination of studies related of brain-based learning in Turkey: a study of content analysis. Researcher: Social Science Studies, 5(4), 898 - 912.
  • Koçak, A. & Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk

Fizik Eğitimi Kongrelerinde Sunulan Bildirilerin Analizi: Türkiye Örneği

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 173 - 196, 03.12.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı; Türkiye’de 2013, 2015 ve 2017 yıllarında düzenlenen Ulusal Fizik Eğitimi Kongrelerinin UFEK analizini yapmaktır. Araştırma, betimsel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri kaynağını, Ulusal Fizik Eğitimi Kongrelerinin bildiri kitapçıkları oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda bildiri kitapçıklarında yer alan sözlü ve poster bildiri özetleri analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına bakıldığında; yazarların büyük çoğunluğunun yükseköğretim kurumlarından olması, iki yazarlı çalışmaların yoğunlukta olması, üniversite ve Millî Eğitim Bakanlığı’na MEB bağlı kurumlar arasındaki iş birliğine dayanan çalışmaların sayısında artış eğilimi görülmesi dikkati çekmektedir. Bunun yanında, sunulan çalışmaların çoğunlukla nitel özellikte olduğu, lisans öğrencileriyle gerçekleştirildiği, çalışmaların en çok Elektrik, Dinamik ve Elektromanyetizma konularından seçildiği ortaya konmuştur. Bu sayede, Türkiye’de fizik eğitimi üzerine çalışan araştırmacıların, 2013’ten bu yana izledikleri araştırma eğilimleri belirlenmiş ve yeni araştırmalara rehberlik edecek bir yol haritası çizilmiştir

Kaynakça

  • Akaydın, Ş. & Çeçen, M. A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 178, 183 - 198.
  • Apaydın, S. (2009). 2000-2008 yılları arasında Türkiye’de fizik eğitimi araştırmaları. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresinde sunulan bildiri, 1-3 Mayıs 2009, Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ayas, A. (1995). Fen bilimleri eğitiminde program geliştirme ve uygulama teknikleri üzerine bir çalışma: İki çağdaş yaklaşımın değerlendirilmesi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149 - 155.
  • Baz, F. Ç. (2017). Fatih projesi üzerine bir içerik analizi çalışması. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(2-1), 93 - 103.
  • Bodur, E. T. (2006). Bilgisayar destekli fizik öğretiminde yapısalcı yaklaşımın öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Böyük, U. & Erol, M. (2008). Science education laboratories in Turkey: difficulties and proposals. International Journal on Hands-on Science [ISSN (print): 1646-8937; (online): 1646-8945], 1 - 6.
  • Candaş, Z. & Karataş, A. (2017). Türkiye’de 1996-2016 yılları arasında çevre eğitimi alanında yapılan çalışmaların içerik analizi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 143 - 159.
  • Chang, Y., Chang, C. & Tseng, Y. (2010). Trends of science education research: an automatic content analysis. Journal of Science and Educational Technology, 19, 315 - 331.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. Routledge Falmer, London.
  • Çalık, M., Ünal, S., Coştu, B. & Karataş, F. O. (2008). Trends in Turkish science education. Essay in Education (Special Edition), 23 - 46.
  • Çetin, A. (2016). An investigation of physics education doctoral dissertations made in Turkey between 2010 and 2015. The Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue for INTE 2016, 248 - 254.
  • Çilingir, A. (2017). İletişim alanında içerik analizi yöntemi kullanılarak yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri üzerine bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi “Akademia”, 5(1), 148 - 160.
  • Çiltaş, A. (2017). Türkiye’de matematik eğitimi alanında yayınlanan matematiksel model ve modelleme araştırmalarının betimsel içerik analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 258 - 283.
  • Çiltaş, A., Güler, G. & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565 - 580.
  • Dorothy, D. & Siraj, S. (2010). Learners’ perceptions of technology for design of a collaborative m-learning module. World Journal on Educational Technology, 2(3), 169 - 185.
  • Erdem, D. (2011). Türkiye’de 2005 - 2006 yılları arasında yayımlanan eğitim bilimleri dergilerindeki makalelerin bazı özellikler açısından incelenmesi: betimsel bir analiz. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 140 - 147.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Educational technology research trends in Turkey: a content analysis of the 2000- 2009 decade. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 191 - 196.
  • Göktaş, Y., Hasançebi, F., Varışoğlu, B. Akçay, A., Bayrak, N., Baran, M. & Sözbilir, M., (2012). Türkiye’deki eğitim araştırmalarında eğilimler: bir içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 443 - 460.
  • Gülbahar, Y. & Alper, A. (2009). Trends and issues in educational technologies: a review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 8(2), 124 - 135.
  • Gündüz, M., Başpınar, Z. & Büyükkarcı, A. (2017). 2000-2015 yılları arasında değer eğitimi üzerine yapılan doktora tezlerinin içerik analizi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 705 - 718.
  • Kahyaoğlu, M. (2016). Türkiye’de çevre eğitimi üzerine yapılan araştırmalar: bir içerik analizi çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi, 34, 50 - 60.
  • Kaltakçı Gürel, D. & Eryılmaz, A. (2013). A content analysis of physics textbooks as a probable source of misconceptions in geometric optics. H. U. Journal of Education, 28(2), 234 - 245.
  • Kaltakçı Gürel, D., Ölmeztürk, A., Durmaz, B., Abul, E., Özün, H., Irak, M., Şubaşı, Ö. & Baydar, Z. (2017a). 1990-2016 yılları arasında Türkiye’de fizik eğitimi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin içerik analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(3), 1141 - 1172.
  • Kaltakçı Gürel, D., Sak, M., Ünal, Z. Ş., Özbek, V., Candaş, Z. & Şen, S. (2017b). 1995- 2015 yılları arasında Türkiye’de fizik eğitimine yönelik yayınlanan makalelerin içerik analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 143 - 167.
  • Kanlı, U., Gülçiçek, Ç., Göksu, V., Önder, N., Oktay, Ö., Eraslan, F., Eryılmaz, A. & Güneş, B. (2014). Ulusal fen bilimleri ve matematik eğitimi kongrelerindeki fizik eğitimi çalışmalarının içerik analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 127 - 153.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri (11.Baskı). Tek Işık Web Ofset, Ankara.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 75 - 87.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49 -71.
  • Karadağ, R. (2014). Okuma ilgisi, tutumları ve alışkanlığı konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi: YÖK ve Proquest veri tabanları örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 1 - 17.
  • Karamustafaoğlu, O. (2009). Fen ve teknoloji eğitiminde temel yönelimler. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 87 - 102.
  • Kaya, A. Y., Fışkın, R. & Nas, S. (2013). “Safety science” dergisinde 2006-2010 yılları arasında yayınlanan makalelerin içerik analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 5(1), 121 - 139.
  • Kılıç Çakmak, E., Çebi, A., Mihçi, P., Günbatar, M.S. & Akçayır, M. (2013). A content analysis of educational technology research in 2011. 4th International Conference On New Horizons in Education/ INTE 2013 Proceedings Book, 397 - 409.
  • Kılıç, Z. & Güven, S. (2017). Examination of studies related of brain-based learning in Turkey: a study of content analysis. Researcher: Social Science Studies, 5(4), 898 - 912.
  • Koçak, A. & Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasin Ünsal Bu kişi benim

Hasan Şahin Kızılcık Bu kişi benim

Derya Yarımkaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünsal, Y., Kızılcık, H. Ş., & Yarımkaya, D. (2018). Fizik Eğitimi Kongrelerinde Sunulan Bildirilerin Analizi: Türkiye Örneği. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 6(2), 173-196.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR