Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Argümantasyon Kalitelerinin İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 1, 56 - 66, 30.06.2014

Öz

. Bu çalışmanın amacı; 9. sınıf lise öğrencilerinin gazlar konusunda argümantasyon sürecine dâhil edilerek argümantasyon kalitelerindeki değişimi incelemektir. 5 haftalık bir argümantasyon süreci içerisinde belirli senaryolar yardımıyla etkinlikler yapan öğrencilerin argümantasyon kaliteleri incelenmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin “Hayaletli Ev” adlı senaryo çerçevesinde çalışmanın başında ve sonunda oluşturdukları argümanlar, söz konusu senaryo bağlamında Erduran, Simon ve Osborne 2004 tarafından geliştirilen araç ile değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular; süreç sonunda öğrencilerin argümantasyon kalitelerinde süreç başına göre artış olduğunu göstermiştir. Çalışmada ulaşılan bu sonuçlar, ilgili literatür doğrultusunda tartışılarak fen eğitimi açısından önemi ve bu konudaki öneriler sunulmuştur

Kaynakça

  • Acar, Ö. (2010). Argumentation skills and conceptual knowledge of undergraduate students in a physics by inquiry class. Doktora Tezi.The Ohio State University, USA.
  • American Association for the Advancement of Science. (2000). Designs for science literacy. Washington.
  • Aydeniz, M., Pabuçcu, A., Çetin, P. & Kaya, E. (2012). Argumentation and students’ conceptual understanding of properties and behaviors of gases. International Journal of Science and Mathematics Education, 10 (6), 1303-1324.
  • Berland, L. K. & Reisier, B. J. (2009). Making sense of argumentation and explanation. Science Education, 93(1), 26-55.
  • Berland, L. K. & Reisier, B. J. (2011). Classroom communities’ adaptations of the practice of scientific argumentation. Science Education, 95(2), 191-216.
  • Creswell, J. W. (2007).Qualitative inquiry and research design. Sage Publications, Thousand Oaks, London.
  • Çetin, P. S., Erduran, S. & Kaya, E. (2010). Understanding the nature of chemistry and argumentation: The case of pre-service chemistry teachers. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 41-59.
  • Çetin, P. S. (2013). Explicit argumentation instruction to facilitate conceptual understanding and argumentation skills. Research in Science and Technological Education, 31(1), 1-20.
  • Demircioğlu, T. & Uçar, S. (2012, Haziran). Argüman-temelli sorgulama yönteminin fen ve teknoloji öğretmen adaylarının akademik başarısına ve bilimsel işlem becerilerine etkisinin incelenmesi. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde Sunulan Bildiri, Niğde, Türkiye.
  • Erduran, S., Simon, S. & Osborne, J. (2004). TAPping into argumentation: Developments in the application of Toulmin’s argument pattern for studying science discourse. Science Education, 88(6), 915-933.
  • Jimenez-Aleixandre, M. P.&Erduran, S. (2008). Argumentation in science education: An overview. S. Erduran & M.P. Jimenez-Aleixandre (Eds.), Argumentation in Science Education: Perspectives from Classroom-Based Research (ss.3-28) İçinde, Netherland: Springer.
  • Keçeci, G., Kırılmazkaya, G. & Kırbağ Zengin, F. (2011, Mayıs). İlköğretim öğrencilerinin genetiği değiştirilmiş organizmaları on-line argümantasyon yöntemi ile öğrenmesi. 6thInternational Advanced Technologies Symposium’da sunulan bildiri, Elazığ, Türkiye.
  • Kuhn, D. (1993). Science as argument: Implications for teaching and learning scientific thinking. Science Education, 77(3), 313-337.
  • Kutluca, A. Y., Çetin P. S. & Doğan, N. (2014). Effect of knowledge of content on scientific argumentation quality cloning context. Necatibey Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), (Baskıda).Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2014). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (3-8. sınıflar) öğretim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Osborne, J., Erduran S. & Simon, S. (2004). Enhancingthe quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 994-1020.
  • Özer Keskin, M., Şengül, Ç. &Keskin Samancı, N. (2010, Eylül). Biyoloji Laboratuvar Etkinliklerinde Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) Yaklaşımının Kullanımı. 9. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi’nde sunulan bildiri, İzmir, Türkiye.
  • Sampson, V. & Clark, D. (2011). A Comparison of the collaborative scientific argumentation practices of two high and two low performing groups. Research in ScienceEducation,41(1), 63-97.
  • Sampson, V. & Clark, D. (2009). The effect of collaboration on the outcomes of argumentation. Science Education, 93(3), 448-484.
  • Simon, S., Erduran, S. & Osborne, J. (2006). Learning to teach argumentation: Research and development in the science classroom. International Journal of Science Education, 28(2-3), 235-260.
  • Toulmin, S. (1958). The uses of argument. New York: Cambridge UniversityPress.
  • Tümay, H. & Köseoğlu, F. (2010). Bilimde argümantasyona odaklanan etkinliklerle kimya öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki anlayışlarını geliştirme. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 859-876.
  • Von Aufschnaiter, C., Erduran, S., Osborne, J. & Simon, S. (2008). Arguing to learn and learning to argue: Case studies of how students’ argumentation relates to their scientific knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 45(1), 101-131.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003).Case study research: Design and method (3rded.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Zohar, A. & Nemet, F. (2002). Fostering students’ knowledge and argumentation skills through dilemmas in human genetics. Journal of Research in Science Teaching, 39, 35–62.
  • Zoller, U., Ben-Chaim, D., Pentimalli, R. & Borsese, A. (2000). The disposition towards critical thinking of high school and university science students: An inter–intra Israeli–Italian study. International Journal of Science Education, 22(6), 571–582.
  • Zoller, U., Dori, Y.J. & Lubezky, A. (2002). Algorithmic, LOCS and HOCS (chemistry) exam questions: Performance and attitudes of college students. International Journal of Science Education, 24(2),185– 203.
  • Zembal-Saul, C. (2009). Learning to teach elementary school science as argument. Science Education, 93(4), 687–719.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Pınar Seda Çetin Bu kişi benim

Ali Yiğit Kutluca Bu kişi benim

Ebru Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 16 Mayıs 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çetin, P. S., Kutluca, A. Y., & Kaya, E. (2014). Öğrencilerin Argümantasyon Kalitelerinin İncelenmesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(1), 56-66.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR