Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers' Views about Science Teaching with 'Force Capturing' Educational Game

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 1, 76 - 91, 02.06.2020

Öz

The aim of the study is to reveal the views of science teachers on teaching an educational game designed for the acquisitions of the "Resultant Force" subject in the "Force and Motion" unit in the science curriculum for the sixth-grade students. This research is a phenomenology study because the research aims to determine the views of experienced science teachers about an educational game developed in accordance with the teaching of a science subject. This study was carried out with 3 1 female, 2 male science teachers working in two different secondary schools. The data of the study were collected through semi-structured interviews after the teachers were informed about the game designed and were watched the video of the game. At the end of the study, it was concluded that the force capturing game developed for teaching resultant force topic was liked by the teachers participating in the research and it was an activity that could be used in teaching this topic

Kaynakça

  • Aykutlu, I. & Şen, A.İ. (2004). Oyun tabanlı hazırlanmış ders kitapları ile fizik öğretimi. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi, Bildiriler Kitabı III. Cilt, s: 1993-2003, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bakar, A., Tüzün, H. & Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunlarını kullanımına ilişkin görüşleri: Sosyal bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 27-37.
  • Bayat, S., Kılıçarslan, H. & Şentürk, Ş. (2014). Fen ve teknoloji dersinde eğitsel oyunların yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 204-216.
  • Bütüner, S.Ö. & Uzun, S. (2011). Fen öğretiminde karşılaşılan matematik temelli sıkıntılar: fen ve teknoloji öğretmenlerinin tecrübelerinden yansımalar. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 262-272.
  • Can, İ. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji öğretiminde oyunlarla fen öğretiminin maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi için 8. Sınıf öğrencilerinin başarı ve tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Can, S. & Yıldırım, M. (2017). Eğitsel oyunlarla fen dersine “Var mısın yok musun?”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 14-30.
  • Coşkun, H., Akarsu, B. & Kariper, İ.A. (2012). Bilim öyküleri içeren eğitsel oyunların fen ve teknoloji dersindeki öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 93-109.
  • Çangır, M. (2008). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde eğitsel oyun yönteminin uygulanma durumu (Tuzla örneği). Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çavuş, R., Kulak, B., Berk, H. & Öztuna Kaplan, A. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde oyun etkinlikleri ve günlük hayattaki oyunların derse uyarlanması. İGEDER Fen ve Teknoloji Öğretmenleri Zirvesi, İstanbul, Türkiye.
  • Çukur, D. & Özgüner, H. (2008). Kentsel alanda çocuklara doğa bilinci kazandırmada oyun mekânı tasarımının rolü. Türkiye Ormancılık Dergisi, 9(2), 177-187.
  • Demirel, Ö. (2002). Programdan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Dönmez, N.B. (1999). Oyun Kitabı. Esin Yayıncılık, İstanbul.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. & Hyun, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th ed). New York: McGraw Hill Higher Education.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi: İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı, Modül 7, MEB, Ankara.
  • Karamustafaoğlu, O. & Yurtyapan, E. (2016). The teaching of "absorption of light" subject in seventh grade science course with educational games: Color game case. Route Educational and Social Science Journal, 3(4), 81-94.
  • Karamustafaoğlu, O. & Kaya, M. (2013). Eğitsel oyunlarla ‘yansıma ve aynalar’ konusunun öğretimi: Yansımalı koşu örneği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 3(2), 41- 49.
  • Kocabıyık, O.O. (2015). Olgu bilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Liu, E.Z.F. & Chen, P.K. (2013). The effect of game-based learning on students’ learning performance in science learning – A case of “conveyance go”. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 103, 1044-1051.
  • MEB (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage
  • Morris, B.J., Croker, S., Zimmerman, C., Gill, D. & Romig, C. (2013). Gaming science: the “gamification” of scientific thinking. Frontiers in Psychology, 4, Article 607.
  • Mutlu, O. & Aydın, G. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin ters yüz sınıf modeline ilişkin görüşleri, 2. Uluslararası Uzaktan Öğrenme ve Yenilikçi Eğitim Teknolojileri Konferansı, Bildiriler kitabı, s. 219-227, Ankara.
  • Önen, F., Demir, S. & Şahin, F. (2012). Fen öğretmen adaylarının oyunlara ilişkin görüşleri ve hazırladıkları oyunların değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 299-318.
  • Özmen, H. & Karamustafaoğlu, O. (Ed.). (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Pilten, P. & Pilten, G. (2013). Okul çağı çocuklarının oyun kavramına ilişkin algılarının ve oyun tercihlerinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 15-31.
  • Rismark, M. & Solvberg, A.M. (2011). Knowledge sharing in schools: A key to developing professional learning communities. World Journal of Education, 1(2), 150-160.
  • Uluğ, M. (2007). Niçin Oyun? Çocuğun Gelişiminde ve Çocuğu Tanımada Oyunun Önemi. 3. Baskı, Anfora Yayıncılık, İstanbul.

‘Kuvvet Kapmaca’ Eğitsel Oyunu ile Fen Öğretimine Yönelik Öğretmen Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 1, 76 - 91, 02.06.2020

Öz

Çalışmanın amacı altıncı sınıf öğrencilerine fen bilimleri öğretim programında yer alan ''Kuvvet ve Hareket'' ünitesindeki ''Bileşke Kuvvet'' konusunun, kazanımlara yönelik tasarlanmış bir eğitsel oyun ile öğretimi üzerine fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma bir fen konusunun öğretimine uygun olarak geliştirilen eğitsel bir oyun hakkında deneyimli fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerini belirlemeyi amaçladığından dolayı bir olgu bilim çalışmasıdır. Bu çalışma iki farklı ortaokulda görev yapan 3 1 kadın, 2 erkek fen bilimleri öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri, öğretmenlere tasarlanan oyun hakkında bilgi verilip oyunun videosu izlettirildikten sonra yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Çalışmanın sonunda, bileşke kuvvet konusunun öğretimine yönelik geliştirilen kuvvet kapmaca oyununun araştırmaya katılan öğretmenler tarafından beğenildiği ve bu konunun öğretiminde faydalanılabilecek bir etkinlik olduğu sonucuna varılmıştır

Kaynakça

  • Aykutlu, I. & Şen, A.İ. (2004). Oyun tabanlı hazırlanmış ders kitapları ile fizik öğretimi. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi, Bildiriler Kitabı III. Cilt, s: 1993-2003, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bakar, A., Tüzün, H. & Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunlarını kullanımına ilişkin görüşleri: Sosyal bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 27-37.
  • Bayat, S., Kılıçarslan, H. & Şentürk, Ş. (2014). Fen ve teknoloji dersinde eğitsel oyunların yedinci sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 204-216.
  • Bütüner, S.Ö. & Uzun, S. (2011). Fen öğretiminde karşılaşılan matematik temelli sıkıntılar: fen ve teknoloji öğretmenlerinin tecrübelerinden yansımalar. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 262-272.
  • Can, İ. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji öğretiminde oyunlarla fen öğretiminin maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi için 8. Sınıf öğrencilerinin başarı ve tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Can, S. & Yıldırım, M. (2017). Eğitsel oyunlarla fen dersine “Var mısın yok musun?”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 14-30.
  • Coşkun, H., Akarsu, B. & Kariper, İ.A. (2012). Bilim öyküleri içeren eğitsel oyunların fen ve teknoloji dersindeki öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 93-109.
  • Çangır, M. (2008). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde eğitsel oyun yönteminin uygulanma durumu (Tuzla örneği). Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çavuş, R., Kulak, B., Berk, H. & Öztuna Kaplan, A. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde oyun etkinlikleri ve günlük hayattaki oyunların derse uyarlanması. İGEDER Fen ve Teknoloji Öğretmenleri Zirvesi, İstanbul, Türkiye.
  • Çukur, D. & Özgüner, H. (2008). Kentsel alanda çocuklara doğa bilinci kazandırmada oyun mekânı tasarımının rolü. Türkiye Ormancılık Dergisi, 9(2), 177-187.
  • Demirel, Ö. (2002). Programdan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Dönmez, N.B. (1999). Oyun Kitabı. Esin Yayıncılık, İstanbul.
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N.E. & Hyun, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th ed). New York: McGraw Hill Higher Education.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H. (2001). İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi: İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı, Modül 7, MEB, Ankara.
  • Karamustafaoğlu, O. & Yurtyapan, E. (2016). The teaching of "absorption of light" subject in seventh grade science course with educational games: Color game case. Route Educational and Social Science Journal, 3(4), 81-94.
  • Karamustafaoğlu, O. & Kaya, M. (2013). Eğitsel oyunlarla ‘yansıma ve aynalar’ konusunun öğretimi: Yansımalı koşu örneği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 3(2), 41- 49.
  • Kocabıyık, O.O. (2015). Olgu bilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Liu, E.Z.F. & Chen, P.K. (2013). The effect of game-based learning on students’ learning performance in science learning – A case of “conveyance go”. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 103, 1044-1051.
  • MEB (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage
  • Morris, B.J., Croker, S., Zimmerman, C., Gill, D. & Romig, C. (2013). Gaming science: the “gamification” of scientific thinking. Frontiers in Psychology, 4, Article 607.
  • Mutlu, O. & Aydın, G. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin ters yüz sınıf modeline ilişkin görüşleri, 2. Uluslararası Uzaktan Öğrenme ve Yenilikçi Eğitim Teknolojileri Konferansı, Bildiriler kitabı, s. 219-227, Ankara.
  • Önen, F., Demir, S. & Şahin, F. (2012). Fen öğretmen adaylarının oyunlara ilişkin görüşleri ve hazırladıkları oyunların değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 299-318.
  • Özmen, H. & Karamustafaoğlu, O. (Ed.). (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Pilten, P. & Pilten, G. (2013). Okul çağı çocuklarının oyun kavramına ilişkin algılarının ve oyun tercihlerinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 15-31.
  • Rismark, M. & Solvberg, A.M. (2011). Knowledge sharing in schools: A key to developing professional learning communities. World Journal of Education, 1(2), 150-160.
  • Uluğ, M. (2007). Niçin Oyun? Çocuğun Gelişiminde ve Çocuğu Tanımada Oyunun Önemi. 3. Baskı, Anfora Yayıncılık, İstanbul.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Orhan Karamustafaoğlu Bu kişi benim

Seyit Baran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karamustafaoğlu, O., & Baran, S. (2020). ‘Kuvvet Kapmaca’ Eğitsel Oyunu ile Fen Öğretimine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 8(1), 76-91.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR