Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Learning Strategies Used by Students in the 9th Grade Biology Lesson

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 156 - 167, 09.12.2019

Öz

The activities that students make during teaching are very important. The learning strategies used by the learners influence the structuring of knowledge. Learning strategies are the student behaviors and thoughts that influence the learning, the coding, the permanence and the transfer of knowledge. The aim of this research is to determine the learning strategies used by the students in the 9th grade biology lesson of secondary education. The problem of our research is the learning strategies used by the students who take the 9th grade biology course of secondary education. İzmir Buca Anatolian High School constitutes the universe of the research for the 20172018 academic year fall semester students. The sample is the 9th grade students taking the biology course n: 100 . The data of the study were gathered with 'Scale of learning strategies used in biology course'. The data were analyzed by SPSS 17 statistical analysis program. The factorial structure of the data obtained in this study was reexamined and the reliability and substance loadings were examined. Then, a table was drawn from the results obtained by distributing the learning strategies of the students who took secondary education biology lessons. Depending on the findings in hand, it was provided to determine the learning strategies that the 9th grade students of secondary school used in the biology course. As a result of this research, we are of the opinion that it will guide the teachers in order to construct the knowledge in the students

Kaynakça

  • Açışlı, S. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 15(1), 273-285.
  • Bahar, H.H. & Sülün, A. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğrenme stilleri, cinsiyet öğrenme stili ilişkisi ve öğrenme stiline göre akademik başarı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 379-386.
  • Balcı, A. (2006). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Teknik ve İlkeleri. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Çelik, S., Yıldırım, D., Batur, Ö., Çime, E., Çapraz, F. & Kobat, N. (2014). Öğrenci hemşirelerin öğrenme stratejileri ve sitillerinin belirlenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 13(1), 13-27.
  • Çelikkaya, T. (2010). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 65-84.
  • Demir, T. (2013). Türkçe derslerinde dil bilgisi konuları öğrenilirken kullanılan öğrenme stratejileri üzerine bir değerlendirme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 167-206.
  • Deniz, J. (2011). Müzik öğretmen adaylarının öğrenme stilleri. 2.nd. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Derman, A. & Afyon, A. (2004). İlköğretim 7. sınıflarda fen bilgisi dersinde kullanılan farklı öğrenme stratejilerinin öğrencilerin başarılarına etkisi. 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 9-11 Eylül 2004, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, s. 271-275, İstanbul.
  • Duman, G. & Eren, A. (2014). Öğretmen adaylarının başarı amaçları, öğrenme stratejileri ve derslere katılımları, bir arabuluculuk analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi 23(3), 1047-1064.
  • Erden, M. & Demirel, M. (1991). İlkokul 5. sınıf öğrencilerinin kullandıkları öğrenme stratejilerinin etkililiği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, 1. Eğitim Kongresi Bildirileri, s. 254-261, İzmir.
  • Eroğlu, G. (2012). Mesleki ve teknik eğitim fakültelerinde kullanılan öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 11(21), 25-45.
  • Genç, M. & Kocaarslan, M. (2013). Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Bartın Üniversitesi Örneği. Türkiye Sosyal Araştırma Dergisi, 17(2), 327-344.
  • Gündoğmuş, N. (2013). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgileri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Hamurcu, H. (2002). Okul öncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, 127-134.
  • Jonassen, D.H. (1993). Learning strategies: A new educational technology, University of North Carolina at Greensboro, USA.
  • Kaçar, N. (1999). Gaziantep Üniversitesi’nde öğrenme stratejilerinin kullanımının öğrenci başarısına etkisi (Gaziantep Üniversitesi modeli). Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Karakış, Ö., Gürcan. Z. & Demirtaş, Z. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3 Ekim 2009, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Karataş, H., Sır, N.Ş. & Çelikörs, N. (2015). Öğretmen adaylarının öğrenme stili tercihlerine ilişkin bir inceleme. Education Sciences, 10(4), 237-252.
  • Kaya, İ. & Erdik, C. (2014). Öğretmenlerin kullandıkları öğretme stratejilerine göre sahip oldukları liderlik türleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 185-209.
  • Kete, R. & Sucuoğlu, H. (2011). Biyoloji ve fen bilgisi öğretmen adaylarının kullandığı öğrenme stratejileri (DEÜ örneği). İlköğretim Online, 10(1), 230-243.
  • Koçak, Ö., Demirel, T. & Göktaş, Y. (2016). Sanal dünyada kullanılan öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri. Kafkas Üniversitesi, e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 40- 51.
  • Kuzu, S., Balaman, F. & Canpolat, M. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejisinin belirlenerek bölümlere göre karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 257-264.
  • Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sucuoğlu, H. (2006). Biyoloji derslerinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. Çağdaş Eğitim, 327, 36-41.
  • Sünbül, A.M. (1998). Öğrenme stratejilerinin öğrenci erişi ve tutumlara etkisi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Taşçı, G., Altun, A. & Soran, H. (2008). Biyoloji öğretmen adaylarının öğrenme stratejilerinin belirlenmesi üzerine nitel bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 284-296.
  • Tunçer, B. & Güven, B. (2007). Öğrenme stratejileri kullanımının öğrencilerin akademik başarıları, hatırda tutma düzeyleri ve ders ilişkin tutumları üzerindeki etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 1-20.
  • Vural, L. (2011). Öğretmen adaylarının çalışmalarında yaşadıkları öğrenme sorunları ve kullandıkları öğrenme stratejileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 46-65.
  • Weinstein, E.C. & Mayer, E. (1986). The teaching of learning strategies. Handbook of Research on Teaching, (Ed: M. C. Wittrock), pp. 315-327, New York: Macmillan.
  • Wittrock, M.C. (1986). Students thought processes. Third handbook of research on teaching, (Ed: M. C. Wittrock), pp. 255-296, New York: Macmillan.

Ortaöğretim 9. Sınıf Biyoloji Dersinde Öğrencilerin Kullandıkları Öğrenme Stratejileri

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 156 - 167, 09.12.2019

Öz

Öğretimde öğrencilerin yaptıkları etkinlikler büyük önem oluşturmaktadır. Bilginin yapılandırmasını da öğrencilerin kullandığı öğrenme stratejileri etkilemektedir. Öğrenme stratejileri öğrenmede, bilgilerin kodlanmasını, kalıcılığını ve transferini etkileyen öğrenci davranış ve düşünceleridir. Bu araştırmanın amacı ortaöğretim 9.sınıf biyoloji dersinde öğrencilerin kullandıkları öğrenme stratejilerini tespit etmektir. Araştırmanın problemini ortaöğretim 9.sınıf biyoloji dersi alan öğrencilerin kullandıkları öğrenme stratejileri oluşturmuştur. Araştırmanın evrenini İzmir Buca Anadolu Lisesi 2017–2018 öğretim yılı güz dönemi öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem biyoloji dersini alan 100 kişilik 9. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri ‘Biyoloji dersinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeği’ ile toplanmıştır. Veriler SPSS 17 istatistik analiz programıyla analiz edilmiştir. Bu araştırmada elde edilen verilerin faktöriyel yapısı tekrar incelenerek güvenirlik ve madde yükleri incelenmiştir. Daha sonra ortaöğretim biyoloji dersi alan öğrencilerin öğrenme stratejilerini kullanım sıklıklarının dağılımı yapılarak elde edilen sonuçlardan tablo oluşturulmuştur. Elde elden bulgulara bağlı olarak ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin biyoloji dersinde kullanmış oldukları öğrenme stratejilerinin tespit edilmesi sağlanmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarının öğrencilerde bilgiyi yapılandırmayı sağlamak için öğretmenlere yol gösterici olacağı düşünülmektedir

Kaynakça

  • Açışlı, S. (2016). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 15(1), 273-285.
  • Bahar, H.H. & Sülün, A. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğrenme stilleri, cinsiyet öğrenme stili ilişkisi ve öğrenme stiline göre akademik başarı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 379-386.
  • Balcı, A. (2006). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Teknik ve İlkeleri. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Çelik, S., Yıldırım, D., Batur, Ö., Çime, E., Çapraz, F. & Kobat, N. (2014). Öğrenci hemşirelerin öğrenme stratejileri ve sitillerinin belirlenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 13(1), 13-27.
  • Çelikkaya, T. (2010). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 65-84.
  • Demir, T. (2013). Türkçe derslerinde dil bilgisi konuları öğrenilirken kullanılan öğrenme stratejileri üzerine bir değerlendirme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 167-206.
  • Deniz, J. (2011). Müzik öğretmen adaylarının öğrenme stilleri. 2.nd. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Derman, A. & Afyon, A. (2004). İlköğretim 7. sınıflarda fen bilgisi dersinde kullanılan farklı öğrenme stratejilerinin öğrencilerin başarılarına etkisi. 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 9-11 Eylül 2004, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, s. 271-275, İstanbul.
  • Duman, G. & Eren, A. (2014). Öğretmen adaylarının başarı amaçları, öğrenme stratejileri ve derslere katılımları, bir arabuluculuk analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi 23(3), 1047-1064.
  • Erden, M. & Demirel, M. (1991). İlkokul 5. sınıf öğrencilerinin kullandıkları öğrenme stratejilerinin etkililiği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi, 1. Eğitim Kongresi Bildirileri, s. 254-261, İzmir.
  • Eroğlu, G. (2012). Mesleki ve teknik eğitim fakültelerinde kullanılan öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 11(21), 25-45.
  • Genç, M. & Kocaarslan, M. (2013). Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Bartın Üniversitesi Örneği. Türkiye Sosyal Araştırma Dergisi, 17(2), 327-344.
  • Gündoğmuş, N. (2013). Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgileri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Hamurcu, H. (2002). Okul öncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, 127-134.
  • Jonassen, D.H. (1993). Learning strategies: A new educational technology, University of North Carolina at Greensboro, USA.
  • Kaçar, N. (1999). Gaziantep Üniversitesi’nde öğrenme stratejilerinin kullanımının öğrenci başarısına etkisi (Gaziantep Üniversitesi modeli). Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Gaziantep.
  • Karakış, Ö., Gürcan. Z. & Demirtaş, Z. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejilerini kullanma düzeyleri. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 1-3 Ekim 2009, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Karataş, H., Sır, N.Ş. & Çelikörs, N. (2015). Öğretmen adaylarının öğrenme stili tercihlerine ilişkin bir inceleme. Education Sciences, 10(4), 237-252.
  • Kaya, İ. & Erdik, C. (2014). Öğretmenlerin kullandıkları öğretme stratejilerine göre sahip oldukları liderlik türleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 185-209.
  • Kete, R. & Sucuoğlu, H. (2011). Biyoloji ve fen bilgisi öğretmen adaylarının kullandığı öğrenme stratejileri (DEÜ örneği). İlköğretim Online, 10(1), 230-243.
  • Koçak, Ö., Demirel, T. & Göktaş, Y. (2016). Sanal dünyada kullanılan öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri. Kafkas Üniversitesi, e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 40- 51.
  • Kuzu, S., Balaman, F. & Canpolat, M. (2014). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stratejisinin belirlenerek bölümlere göre karşılaştırılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 257-264.
  • Öztürk, B. (1995). Genel öğrenme stratejilerinin öğrenciler tarafından kullanılma durumları. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sucuoğlu, H. (2006). Biyoloji derslerinde kullanılan öğrenme stratejileri ölçeğinin geliştirilmesi. Çağdaş Eğitim, 327, 36-41.
  • Sünbül, A.M. (1998). Öğrenme stratejilerinin öğrenci erişi ve tutumlara etkisi, Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Taşçı, G., Altun, A. & Soran, H. (2008). Biyoloji öğretmen adaylarının öğrenme stratejilerinin belirlenmesi üzerine nitel bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 284-296.
  • Tunçer, B. & Güven, B. (2007). Öğrenme stratejileri kullanımının öğrencilerin akademik başarıları, hatırda tutma düzeyleri ve ders ilişkin tutumları üzerindeki etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 1-20.
  • Vural, L. (2011). Öğretmen adaylarının çalışmalarında yaşadıkları öğrenme sorunları ve kullandıkları öğrenme stratejileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 46-65.
  • Weinstein, E.C. & Mayer, E. (1986). The teaching of learning strategies. Handbook of Research on Teaching, (Ed: M. C. Wittrock), pp. 315-327, New York: Macmillan.
  • Wittrock, M.C. (1986). Students thought processes. Third handbook of research on teaching, (Ed: M. C. Wittrock), pp. 255-296, New York: Macmillan.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rıdvan Kete Bu kişi benim

Semra Ertem Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kete, R., & Ertem, S. (2019). Ortaöğretim 9. Sınıf Biyoloji Dersinde Öğrencilerin Kullandıkları Öğrenme Stratejileri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(2), 156-167.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR