Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Science, Mathematics and Primary Pre-service Teachers’ Intention on STEM Teaching

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 168 - 188, 09.12.2019

Öz

This study aims at examining science, mathematics and primary pre-service teachers' integrative STEM intentions according to different variables such as gender, department and university. In this quantitative study, data were gathered from 516 teacher candidates in the 4th year of science, mathematics and primary department in 2016-2017 academic year at the faculties education at three universities in Turkey. Method in this quantitative study, survey method was utilized. The data collection instrument used in the study was the Integrative STEM Teaching Intention Questionnaire was developed by Lin and Williams 2016 and was adapted Turkish by Hacıömeroğlu and Bulut 2016 . Results of the study revealed that pre-service teachers' integrative STEM intentions were positive in general. When examined in terms of university variables, the difference between the total average scores obtained from the scale was statistically non significant. In term of department and gender variables the difference between the total average scores obtained from the scale was statistically significant in favor of science teacher candidates and women participants

Kaynakça

  • Akaygun, S. & Aslan-Tutak, F. (2016). Conceptions of pre-service chemistry. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 56-71.
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M.S., Öner, T. & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? [A report on STEM Education in Turkey: A provisional agenda or a necessity?][White Paper]. İstanbul, Turkey: Aydın Üniversitesi. [www.aydin.edu.tr/belgeler/IAU-STEM-Egitimi-TurkiyeRaporu2015.pdf, Erişim tarihi: 10 Şubat 2017].
  • Alkan, C. (2005). Eğitim Teknolojisi. (7. Baskı), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Altan, E.B., Yamak, H. & Kırıkkaya, E. B. (2016). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde FeTeMM eğitimi uygulamaları: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 212-232.
  • Altunçekiç, A., Yaman, S. & Koray, Ö. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (Kastamonu İli Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 93-102.
  • Aslan-Tutak, F., Akaygun, S. & Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitimi uygulaması: Kimya ve matematik öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 794-816.
  • Aydeniz, M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. University of Tennessee, Knoxville. [https://issuu.com/stemturkey/docs/a_3aydenizturkiyestemraporu11_10_20 Erişim tarihi: 15 Kasım 2017].
  • Aydın, G., Saka, M. & Guzey, S. (2017). 4-8. sınıf öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM=FeTeMM) tutumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787-802.
  • Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının karar verme becerisi, bilimsel süreç becerileri ve sürece yönelik algılarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bracey, G., Brooks, M., Marlette, S. & Locke, S. (2013). Teachers’ training: Building formal STEM teaching efficacy through informal science teaching experience. ASQ Advancing the STEM Agenda Conference, Grand Valley State University, Michigan.
  • Buyruk, B. & Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Turkish Science Education, 11(1), 3-23.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Bybee, R.W. (2010a). What is STEM education? Science, 329(5995), 996-996.
  • Bybee, R.W. (2010b). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35.
  • Capraro, R.M., Capraro, M.M., Barroso, L.R. & Morgan J.R. (2016). Through biodiversity and multiplicative principles Turkish students transform the culture of STEM education. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 1-8.
  • Cetin, A. & Balta, N. (2017). Pre-service science teachers’ views on stem materials and stem competition in instructional technologies and material development course. European Journal of Educational Research, 6(3), 279-288.
  • Corlu, M.S. (2012). A pathway to STEM education: Investigating pre-service mathematics and science teachers at Turkish universities in terms of their understanding of mathematics used in science. Doctoral Dissertation, Texas A&M University, Texas. USA.
  • Corlu, M.S., Capraro, R. M. & Corlu, M.A. (2015). Investigating the mental readiness of pre-service teachers for integrated teaching. International Online Journal of Educational Sciences, 7(1), 17-28.
  • Correll, S.J. (2001). Gender and the career choice process: The role of biased selfassessments. The American Journal of Sociology, 106(6), 1691-1730.
  • Correll, S.J. (2004). Constraints in to preferences: Gender, status, and emerging career aspirations. American Sociological Review, 69(1), 93-113.
  • Çevik, M., Danıştay, A. & Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM (FenTeknoloji-Mühendislik-Matematik) farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • Çınar, S., Pırasa, N., Uzun, N. & Erenler, S. (2016). The effect of STEM education on preservice science teachers' perception of interdisciplinary education. Journal of Turkish Science Education, 13, 118-142.
  • Derin, G., Aydın, E. & Kırkıç, K.A. (2017). STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) eğitimi tutum ölçeği. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 4(3), 547-559.
  • Derince, A., Aydın, E., Derin, G. & Yaşın, Ö. (2015). An investigation of the views on the integration of science technology and mathematics in a mathematics teacher education program. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 32(1), 3-15.
  • Erdogan, I. & Ciftci, A. (2017). Investigating the views of pre-service science teachers on STEM education practices. International Journal of Environmental and Science Education, 12(5), 1055-1065.
  • Gökbayrak, S. & Karışan, D. (2017). Altıncı sınıf öğrencilerinin FeTeMM temelli etkinlikler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25- 40.
  • Gülhan, F. & Şahin, F. (2016). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620.
  • Hacıoğlu, Y., Yamak, H. & Kavak, N. (2016). Pre-service science teachers’ cognitive structures regarding science, technology, engineering, mathematics (STEM) and science education. Journal of Turkish Science Education, 13(3), 88-102.
  • Hacıoğlu, Y., Yamak, H. & Kavak, N. (2017). The opinions of prospective science teachers regarding STEM education: the engineering design based science education. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 649-684.
  • Hacıömeroğlu, G. & Bulut, A.S. (2016). Integrative stem teaching intention questionnaire: A validity and reliability study of the Turkish form. .Journal of Theory and Practice in Education, 12(3), 654-669.
  • Hacıömeroğlu, G. (2017). Examining elementary pre-service teachers’ science, technology, engineering, and mathematics (STEM) teaching intention. International Online Journal of Educational Sciences, 10(10), 1-11.
  • Heaverlo, C. (2011). STEM development: A study of 6th-12th grade girls' interest and confidence in mathematics and science. Doctoral Dissertation, Iowa State University, Iowa.
  • Irkıçatal, Z. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) içerikli okul sonrası etkinliklerin öğrencilerin başarılarına ve FeTeMM algıları üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Kan, A. (2009). Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (s.397-456), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Keçeci, G., Alan, B. & Kırbağ Zengin, F. (2017). 5. sınıf öğrencileri ile STEM uygulamaları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1) 1-17.
  • Kırılmazkaya, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının FeTeMM öğretimine ilişkin görüşlerinin araştırılması (Şanlıurfa örneği). Harran Education Journal, 2(2), 59-74.
  • Kızılay, E. (2017). STEM semantik farklılık ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. International Journal of Social Science, Summer II (58), 131-144.
  • Koyunlu Ünlü, Z., Dökme, I. & Ünlü, V. (2016). Adaptation of the science, technology, engineering, and mathematics career interest survey (STEM-CIS) into Turkish. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 21-36.
  • Lin, K.Y. & Williams, P.J. (2016). Taiwanese preservice teachers’ science, technology, engineering, and mathematics teaching intention. International Journal of Science and Mathematics Education, 14, 1021-1036.
  • Marulcu, İ. & Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 12(1), 13-23.
  • MEB. (2016). STEM Eğitimi Raporu. Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. [http://yegitek.meb.gov.tr/STEM_Egitimi_Raporu.pdf, Erişim tarihi: 27 Ekim 2017].
  • MEB. (2017). Öğretmen Strateji Belgesi Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. [http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenstrateji-belgesi-yayimlandi/icerik/406 Erişim tarihi: 11 Eylül 2017].
  • Nas, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin fen akademik başarıları ile diğer dersler akademik başarıları arasındaki ilişkinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • OECD. (2007). Education at a glance 2007: OECD indicators Paris: OECD. [https://www.vhto.nl/fileadmin/user_upload/documents/Inspiratiereis/Education_at_a_Gla nce_2017.pdf Erişim tarihi: 21 Mayıs 2018].
  • Pekbay, C. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencileri üzerine etkileri. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Roberts, A. (2012). A justification for STEM education. Technology and engineering teacher, May/June 2012. [https://www.iteea.org/File.aspx?id=86478&v=5409fe8e, Erişim Tarihi: 15 Ekim 2019].
  • Saban, A. (2000). Öğrenme Öğretme Süreci. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Schriver, M. & Czerniak, C M. (1999). A comparison of middle and junior high science teachers' levels of efficacy and knowledge of developmentally appropriate curriculum and instruction. Journal of Science Teacher Education, 10(1), 21-42.
  • Sümen, Ö.Ö. & Çalisici, H. (2016). Pre-Service teachers' mind maps and opinions on STEM education implemented in an environmental literacy course. Educational Sciences: Theory and Practice, 16(2), 459-476.
  • Symons, D., Redman, C. & Blannin, J. (2017). Mobile technologies supporting professional learning communities within pre-service teacher STEM education. In IFIP World Conference on Computers in Education (pp. 87-96). Springer, Cham.
  • Tytler, R., Osborne, J., Williams, G., Tytler, K. & Cripps Clark, J. (2008). Opening up pathways: Engagement in STEM across the primary-secondary school transition. Canberra, ACT: Australian Department of Education, Employment and Workplace Relations. [http://www.innovation.gov.au/skills/ResourcesAndPublications/Documents/OpenPathinSci TechMathEnginPrimSecSchTrans.pdf Erişim tarihi: 17 Nisan 2018].
  • Winarno, N., Widodo, A., Rusdiana, D., Rochintaniawati, D. & Afifah, R.M.A. (2017). Profile of pre-service science teachers based on STEM career interest survey. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 895, No. 1, p. 012170). IOP Publishing.
  • Yamak, H., Bulut, N. & Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yenilmez, K. & Balbağ, M.Z. (2016). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının STEM’e yönelik tutumları. Journal of Research in Education and Teaching, 5(4), 301-307.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, B. & Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
  • Yıldırım, B. & Selvi, M. (2016). Examination of the effects of STEM education integrated as a part of science, technology, society and environment courses. Journal of Human Sciences, 13(3), 3684-3695.
  • Yıldırım, B. & Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213.
  • Yılmaz, H., Koyunkaya, M.Y., Güler, F. & Guzey, S. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM) eğitimi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1787-1800.
  • Yılmaz, N. & Pekbay, C. (2017). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmen adaylarıyla yapılan bir FeTeMM etkinliğinin tanıtılması üzerine bir çalışma. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 2).

Fen Bilimleri, Matematik ve Sınıf Öğretmen Adaylarının FeTeMM Öğretimine İlişkin Yönelimleri

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 2, 168 - 188, 09.12.2019

Öz

Bu araştırmada öğretmen adaylarının entegre FeTeMM öğretimi yönelim düzeylerinin okudukları üniversite, anabilim dalı ve cinsiyet değişkenlerine göre değişip değişmediğini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Türkiye’deki üç üniversitenin eğitim fakülteleri fen bilimleri, sınıf ve matematik eğitimi anabilim dalı 4. sınıflarında öğrenim gören 516 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarına Lin ve Williams 2016 tarafından geliştirilen, Hacıömeroğlu ve Bulut 2016 tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Entegre FeTeMM Öğretimi Yönelim Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının FeTeMM öğretimi yönelim düzeylerinin genel olarak olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Üniversite değişkeni bakımından incelendiğinde genel olarak bir fark görülmezken ölçekten elde edilen toplam ortalama puanlar arasındaki fark istatistiksel olarak ölçeğin sadece bir alt boyutu için anlamlı bulunmuştur. Bölümlerine göre incelendiğinde Fen Bilimleri öğretmen adaylarının diğer bölümlere göre yönelimlerinin yüksek olduğu görülmektedir. Cinsiyet değişkenine bakıldığında ise ölçekten elde edilen ortalama puanlar açısından kadınlar lehine anlamlı bir fark söz konusudur

Kaynakça

  • Akaygun, S. & Aslan-Tutak, F. (2016). Conceptions of pre-service chemistry. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 56-71.
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M.S., Öner, T. & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? [A report on STEM Education in Turkey: A provisional agenda or a necessity?][White Paper]. İstanbul, Turkey: Aydın Üniversitesi. [www.aydin.edu.tr/belgeler/IAU-STEM-Egitimi-TurkiyeRaporu2015.pdf, Erişim tarihi: 10 Şubat 2017].
  • Alkan, C. (2005). Eğitim Teknolojisi. (7. Baskı), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Altan, E.B., Yamak, H. & Kırıkkaya, E. B. (2016). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde FeTeMM eğitimi uygulamaları: Tasarım temelli fen eğitimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 212-232.
  • Altunçekiç, A., Yaman, S. & Koray, Ö. (2005). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik inanç düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine bir araştırma (Kastamonu İli Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 93-102.
  • Aslan-Tutak, F., Akaygun, S. & Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitimi uygulaması: Kimya ve matematik öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 794-816.
  • Aydeniz, M. (2017). Eğitim sistemimiz ve 21. yüzyıl hayalimiz: 2045 hedeflerine ilerlerken, Türkiye için STEM odaklı ekonomik bir yol haritası. University of Tennessee, Knoxville. [https://issuu.com/stemturkey/docs/a_3aydenizturkiyestemraporu11_10_20 Erişim tarihi: 15 Kasım 2017].
  • Aydın, G., Saka, M. & Guzey, S. (2017). 4-8. sınıf öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM=FeTeMM) tutumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787-802.
  • Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının karar verme becerisi, bilimsel süreç becerileri ve sürece yönelik algılarına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bracey, G., Brooks, M., Marlette, S. & Locke, S. (2013). Teachers’ training: Building formal STEM teaching efficacy through informal science teaching experience. ASQ Advancing the STEM Agenda Conference, Grand Valley State University, Michigan.
  • Buyruk, B. & Korkmaz, Ö. (2016). FeTeMM farkındalık ölçeği (FFÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Turkish Science Education, 11(1), 3-23.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Bybee, R.W. (2010a). What is STEM education? Science, 329(5995), 996-996.
  • Bybee, R.W. (2010b). Advancing STEM education: A 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35.
  • Capraro, R.M., Capraro, M.M., Barroso, L.R. & Morgan J.R. (2016). Through biodiversity and multiplicative principles Turkish students transform the culture of STEM education. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 1-8.
  • Cetin, A. & Balta, N. (2017). Pre-service science teachers’ views on stem materials and stem competition in instructional technologies and material development course. European Journal of Educational Research, 6(3), 279-288.
  • Corlu, M.S. (2012). A pathway to STEM education: Investigating pre-service mathematics and science teachers at Turkish universities in terms of their understanding of mathematics used in science. Doctoral Dissertation, Texas A&M University, Texas. USA.
  • Corlu, M.S., Capraro, R. M. & Corlu, M.A. (2015). Investigating the mental readiness of pre-service teachers for integrated teaching. International Online Journal of Educational Sciences, 7(1), 17-28.
  • Correll, S.J. (2001). Gender and the career choice process: The role of biased selfassessments. The American Journal of Sociology, 106(6), 1691-1730.
  • Correll, S.J. (2004). Constraints in to preferences: Gender, status, and emerging career aspirations. American Sociological Review, 69(1), 93-113.
  • Çevik, M., Danıştay, A. & Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM (FenTeknoloji-Mühendislik-Matematik) farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(3), 584-599.
  • Çınar, S., Pırasa, N., Uzun, N. & Erenler, S. (2016). The effect of STEM education on preservice science teachers' perception of interdisciplinary education. Journal of Turkish Science Education, 13, 118-142.
  • Derin, G., Aydın, E. & Kırkıç, K.A. (2017). STEM (Fen-Teknoloji-Mühendislik–Matematik) eğitimi tutum ölçeği. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 4(3), 547-559.
  • Derince, A., Aydın, E., Derin, G. & Yaşın, Ö. (2015). An investigation of the views on the integration of science technology and mathematics in a mathematics teacher education program. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 32(1), 3-15.
  • Erdogan, I. & Ciftci, A. (2017). Investigating the views of pre-service science teachers on STEM education practices. International Journal of Environmental and Science Education, 12(5), 1055-1065.
  • Gökbayrak, S. & Karışan, D. (2017). Altıncı sınıf öğrencilerinin FeTeMM temelli etkinlikler hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25- 40.
  • Gülhan, F. & Şahin, F. (2016). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620.
  • Hacıoğlu, Y., Yamak, H. & Kavak, N. (2016). Pre-service science teachers’ cognitive structures regarding science, technology, engineering, mathematics (STEM) and science education. Journal of Turkish Science Education, 13(3), 88-102.
  • Hacıoğlu, Y., Yamak, H. & Kavak, N. (2017). The opinions of prospective science teachers regarding STEM education: the engineering design based science education. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 649-684.
  • Hacıömeroğlu, G. & Bulut, A.S. (2016). Integrative stem teaching intention questionnaire: A validity and reliability study of the Turkish form. .Journal of Theory and Practice in Education, 12(3), 654-669.
  • Hacıömeroğlu, G. (2017). Examining elementary pre-service teachers’ science, technology, engineering, and mathematics (STEM) teaching intention. International Online Journal of Educational Sciences, 10(10), 1-11.
  • Heaverlo, C. (2011). STEM development: A study of 6th-12th grade girls' interest and confidence in mathematics and science. Doctoral Dissertation, Iowa State University, Iowa.
  • Irkıçatal, Z. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) içerikli okul sonrası etkinliklerin öğrencilerin başarılarına ve FeTeMM algıları üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Kan, A. (2009). Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler. H. Atılgan (Ed.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (s.397-456), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Keçeci, G., Alan, B. & Kırbağ Zengin, F. (2017). 5. sınıf öğrencileri ile STEM uygulamaları. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1) 1-17.
  • Kırılmazkaya, G. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının FeTeMM öğretimine ilişkin görüşlerinin araştırılması (Şanlıurfa örneği). Harran Education Journal, 2(2), 59-74.
  • Kızılay, E. (2017). STEM semantik farklılık ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. International Journal of Social Science, Summer II (58), 131-144.
  • Koyunlu Ünlü, Z., Dökme, I. & Ünlü, V. (2016). Adaptation of the science, technology, engineering, and mathematics career interest survey (STEM-CIS) into Turkish. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 21-36.
  • Lin, K.Y. & Williams, P.J. (2016). Taiwanese preservice teachers’ science, technology, engineering, and mathematics teaching intention. International Journal of Science and Mathematics Education, 14, 1021-1036.
  • Marulcu, İ. & Sungur, K. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının mühendis ve mühendislik algılarının ve yöntem olarak mühendislik-dizayna bakış açılarının incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 12(1), 13-23.
  • MEB. (2016). STEM Eğitimi Raporu. Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. [http://yegitek.meb.gov.tr/STEM_Egitimi_Raporu.pdf, Erişim tarihi: 27 Ekim 2017].
  • MEB. (2017). Öğretmen Strateji Belgesi Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. [http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenstrateji-belgesi-yayimlandi/icerik/406 Erişim tarihi: 11 Eylül 2017].
  • Nas, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin fen akademik başarıları ile diğer dersler akademik başarıları arasındaki ilişkinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • OECD. (2007). Education at a glance 2007: OECD indicators Paris: OECD. [https://www.vhto.nl/fileadmin/user_upload/documents/Inspiratiereis/Education_at_a_Gla nce_2017.pdf Erişim tarihi: 21 Mayıs 2018].
  • Pekbay, C. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencileri üzerine etkileri. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Roberts, A. (2012). A justification for STEM education. Technology and engineering teacher, May/June 2012. [https://www.iteea.org/File.aspx?id=86478&v=5409fe8e, Erişim Tarihi: 15 Ekim 2019].
  • Saban, A. (2000). Öğrenme Öğretme Süreci. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Schriver, M. & Czerniak, C M. (1999). A comparison of middle and junior high science teachers' levels of efficacy and knowledge of developmentally appropriate curriculum and instruction. Journal of Science Teacher Education, 10(1), 21-42.
  • Sümen, Ö.Ö. & Çalisici, H. (2016). Pre-Service teachers' mind maps and opinions on STEM education implemented in an environmental literacy course. Educational Sciences: Theory and Practice, 16(2), 459-476.
  • Symons, D., Redman, C. & Blannin, J. (2017). Mobile technologies supporting professional learning communities within pre-service teacher STEM education. In IFIP World Conference on Computers in Education (pp. 87-96). Springer, Cham.
  • Tytler, R., Osborne, J., Williams, G., Tytler, K. & Cripps Clark, J. (2008). Opening up pathways: Engagement in STEM across the primary-secondary school transition. Canberra, ACT: Australian Department of Education, Employment and Workplace Relations. [http://www.innovation.gov.au/skills/ResourcesAndPublications/Documents/OpenPathinSci TechMathEnginPrimSecSchTrans.pdf Erişim tarihi: 17 Nisan 2018].
  • Winarno, N., Widodo, A., Rusdiana, D., Rochintaniawati, D. & Afifah, R.M.A. (2017). Profile of pre-service science teachers based on STEM career interest survey. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 895, No. 1, p. 012170). IOP Publishing.
  • Yamak, H., Bulut, N. & Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yenilmez, K. & Balbağ, M.Z. (2016). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının STEM’e yönelik tutumları. Journal of Research in Education and Teaching, 5(4), 301-307.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, B. & Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
  • Yıldırım, B. & Selvi, M. (2016). Examination of the effects of STEM education integrated as a part of science, technology, society and environment courses. Journal of Human Sciences, 13(3), 3684-3695.
  • Yıldırım, B. & Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 195-213.
  • Yılmaz, H., Koyunkaya, M.Y., Güler, F. & Guzey, S. (2017). Fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM) eğitimi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1787-1800.
  • Yılmaz, N. & Pekbay, C. (2017). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmen adaylarıyla yapılan bir FeTeMM etkinliğinin tanıtılması üzerine bir çalışma. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 2).
Toplam 62 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burcu Koçak Bu kişi benim

Aziz Aslan Bu kişi benim

Evren Capellaro Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koçak, B., Aslan, A., & Capellaro, E. (2019). Fen Bilimleri, Matematik ve Sınıf Öğretmen Adaylarının FeTeMM Öğretimine İlişkin Yönelimleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 7(2), 168-188.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR