Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Competence of Pre-Service Science Teachers' Ability to Use Inquiry Skills in Experimental Activities

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 37 - 59, 01.06.2018

Öz

The aim of the study is to examine the competence of pre-service science teachers’ ability to use inquiry skills in laboratory activities based on the 5E teaching model, which are related to their inquiry skills. In the research using the qualitative research method, an easily accessible sampling technique was used. The study group consisted of 20 randomly selected students from the Science Education Teaching Practice-I course in the Science Education Teaching Undergraduate Program in 2015-2016 academic year. In this first semester course, students' test reports were analyzed by documentation. The obtained data were analyzed with the 5E Graded Score Rubric prepared by the researcher. Expert opinion has been received for the validity of the scale and for reliability; the percentage of agreement between independent observers was calculated as 79.5%. As a result of the research, it has been seen that the pre-service teachers cannot use the skills enough to ask questions that measure readiness, explore the knowledge and support the constructing process. Moreover, it has emerged that they cannot adequately manage interdisciplinary communication and self-evaluation processes

Kaynakça

  • Altıparmak, M. & Nakipoğlu M. (2004). Lise biyoloji laboratuarlarında işbirlikli öğrenme yönteminin tutum ve başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 105 - 123.
  • Atkin, J. M. & Black, P. (2003). Inside Science Education Reform: A History of Curricular and Policy Change. Teachers College Press.
  • Ayvacı, H. Ş. & Bakırcı, H. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin fen öğretim süreçleriyle ilgili görüşlerinin 5E öğretim modeli açısından incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 132 - 151.
  • Baran, Ş., Doğan, S. & Yalçın, M. (2002). Üniversite biyoloji öğrencilerinin öğrenimleri sırasında edindikleri bilgileri günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 89 - 96.
  • Bell, T., Urhahne D., Schanze S. & Ploetzner R. (2010). Collaborative inquiry learning: Models, tools, and challenges. International Journal of Science Education, 32(3), 349 - 377.
  • Bıyıklı, C. (2013). 5E öğrenme modeline göre düzenlenmiş eğitim durumlarının bilimsel süreç becerileri, öğrenme düzeyi ve tutuma etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Bıyıklı, C. & Yağcı, E. (2014). 5E öğrenme modeline göre düzenlenmiş eğitim durumlarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 45 - 79.
  • Bozdoğan, A. E. & Altunçekiç, A. (2007). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 5E öğretim modelinin kullanılabilirliği hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 579 - 590.
  • Chiappetta E. L. & Adams, A. D. (2004). Inquiry-based instruction. The Science Teacher, 71(2), 46 - 50.
  • Coştu, B., Ünal, S. & Ayas, A. (2007). Günlük yaşamdaki olayların fen bilimleri öğretiminde kullanılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 197- 207.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, (5. Baskı), Trabzon.
  • Çepni, S., Ayas, A., Akdeniz, A. R., Özmen, H., Yiğit, N. & Ayvacı, H. Ş. (2008). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, 7. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. & Ayas, A. (2004). Kavram yanılgılarının çalışma yapraklarıyla giderilmesine yönelik bir çalışma. Milli Eğitim Dergisi, 163, 121 - 131.
  • Dikici, A., Türker, H. H. & Özdemir, G. (2010). 5E öğrenme döngüsünün anlamlı öğrenmeye etkisinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 100 - 128.
  • Dökme, İ., Doğan, A. & Yılmaz, M. (2010). Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları I-II, 2. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Deneysel Etkinliklerde Sorgulama Becerilerini Kullanabilme Yeterlikleri

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 1, 37 - 59, 01.06.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, sorgulama becerileri ile ilişkilendirilen 5E öğretim modeline dayalı laboratuvar etkinliklerinde, fen bilgisi öğretmen adaylarının sorgulama becerilerini kullanabilme yeterliklerinin incelenmesidir. Nitel araştırma yönteminde planlanmış araştırmanın çalışma grubu, kolay ulaşılabilir örneklem tekniği ile seçilmiştir. Örneklem 2015-2016 öğretim yılında Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programında öğrenim gören ve Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları-I dersini alan öğrenciler arasından rastgele seçilen 20 kişiden oluşmuştur. Birinci yarıyılı kapsayan bu uygulamada, öğrencilere ait deney raporları dokümantasyon yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen veriler araştırmacı tarafından hazırlanan 5E Dereceli Puanlama Rubriği ile analiz edilmiştir. Rubriğin geçerliği için uzman görüşü alınmış olup güvenirliği için bağımsız gözlemciler arası uyuşma yüzdesi %79,5 olarak hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının hazır bulunuşluğu ölçecek, bilgiyi keşfedici ve yapılandırma sürecini destekleyecek soruları sorabilme becerilerini yeterince kullanamadıkları görülmüştür. Ayrıca disiplinler arası bağlantı kurabilme ve öz değerlendirme süreçlerini yeterince iyi yönetemedikleri ortaya çıkmıştır

Kaynakça

  • Altıparmak, M. & Nakipoğlu M. (2004). Lise biyoloji laboratuarlarında işbirlikli öğrenme yönteminin tutum ve başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 105 - 123.
  • Atkin, J. M. & Black, P. (2003). Inside Science Education Reform: A History of Curricular and Policy Change. Teachers College Press.
  • Ayvacı, H. Ş. & Bakırcı, H. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin fen öğretim süreçleriyle ilgili görüşlerinin 5E öğretim modeli açısından incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 132 - 151.
  • Baran, Ş., Doğan, S. & Yalçın, M. (2002). Üniversite biyoloji öğrencilerinin öğrenimleri sırasında edindikleri bilgileri günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyleri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 89 - 96.
  • Bell, T., Urhahne D., Schanze S. & Ploetzner R. (2010). Collaborative inquiry learning: Models, tools, and challenges. International Journal of Science Education, 32(3), 349 - 377.
  • Bıyıklı, C. (2013). 5E öğrenme modeline göre düzenlenmiş eğitim durumlarının bilimsel süreç becerileri, öğrenme düzeyi ve tutuma etkisi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Bıyıklı, C. & Yağcı, E. (2014). 5E öğrenme modeline göre düzenlenmiş eğitim durumlarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 45 - 79.
  • Bozdoğan, A. E. & Altunçekiç, A. (2007). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 5E öğretim modelinin kullanılabilirliği hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 579 - 590.
  • Chiappetta E. L. & Adams, A. D. (2004). Inquiry-based instruction. The Science Teacher, 71(2), 46 - 50.
  • Coştu, B., Ünal, S. & Ayas, A. (2007). Günlük yaşamdaki olayların fen bilimleri öğretiminde kullanılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 197- 207.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, (5. Baskı), Trabzon.
  • Çepni, S., Ayas, A., Akdeniz, A. R., Özmen, H., Yiğit, N. & Ayvacı, H. Ş. (2008). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, 7. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. & Ayas, A. (2004). Kavram yanılgılarının çalışma yapraklarıyla giderilmesine yönelik bir çalışma. Milli Eğitim Dergisi, 163, 121 - 131.
  • Dikici, A., Türker, H. H. & Özdemir, G. (2010). 5E öğrenme döngüsünün anlamlı öğrenmeye etkisinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(39), 100 - 128.
  • Dökme, İ., Doğan, A. & Yılmaz, M. (2010). Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları I-II, 2. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Harun Çelik Bu kişi benim

Özen Avcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, H., & Avcı, Ö. (2018). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Deneysel Etkinliklerde Sorgulama Becerilerini Kullanabilme Yeterlikleri. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 6(1), 37-59.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR