Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Effect of Simulation – Based Science Teaching on Students’ Achievement and Attitudes towards Computer – Based Science Teaching

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 160 - 172, 27.12.2017

Öz

The main purpose of this study is to investigate the effects of a simulation based material, which is intended for the sixth grade’s subject of “Resultant Force” in “Force and Motion” unit, on the academic achievements and attitudes of the students. In the study, a pretest - posttest research pattern is adopted with a quasi-experimental research approach. For this purpose, two classes constituted formerly are selected as sample which consists of total 41 students in the sixth grade in Altınordu county of Ordu. Collecting data was analyzed with the help of SPSS 22 packaged software and Mann-Whitney U and Wilcoxon Signed Ranks tests were used. At the end of the research, it was seen that the academic achievement of the experimental group was higher than the academic achievement of the control group. Also, it was observed that the students had positive attitudes toward the computer assisted science instruction. Designing simulation supported materials for various units, concepts and subjects in science education is suggested

Kaynakça

  • Adams, W., Reid, S., LeMaster, S., McKagan, S., Perkins, K., Dubson M. & Wieman C. E. (2008). A study of educational simulations part ii – interface design. Journal of Interactive Learning Research. 19(4), 1-38.
  • Akkoyunlu, B. (1998). Bilgisayar ve eğitimde kullanılması. Çağdaş Eğitimde Yeni Teknolojiler. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, s. 33 – 45, Eskişehir.
  • Akpınar, E., Aktamış, H. & Ergin, Ö. (2005). Fen bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, Volume 4, Issue 1, Article 12.
  • Bülbül, O. (2009). Fizik dersi optik ünitesinin bilgisayar destekli öğretiminde kullanılan animasyonların ve simülasyonların akademik başarıya ve akılda kalıcılığa etkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Chen, C.-H. & Howard, B. (2010). Effect of live simulation on middle school students' attitudes and learning toward science. Educational Technology & Society, 13(1), 133–139.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, 1. Baskı, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Çepni, S. (2014). Bilim, fen, teknoloji kavramlarının eğitim programlarına yansımaları. Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, s. 1-13, 1. Baskı, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
  • Daşdemir, İ. & Doymuş, K. (2014). Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, hatırda tutma düzeyine ve bilimsel Süreç becerilerine etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 84-101.
  • Demircioğlu H. & Geban Ö. (1996). Fen bilgisi öğretiminde bilgisayar destekli öğretim ve geleneksel problem çözme etkinliklerinin ders başarısı bakımından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 183-185.
  • Genç, G. (2008). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket konusunu anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Gökulu, A. (2013). Bilgisayar destekli öğretimin etkisinin incelenmesi ve maddenin tanecikli yapısı konusu ile ilgili öğrencilerin kavram yanılgılarının tespiti, International Journal of Social Science, 6(5), 571-585.
  • Gredler, M. E. (2004). Games and simulations and their relationships to learning. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research for educational communications and technology, s. 571-581, 2. Baskı, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Günaydın, G. (2010). 6.sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Güven, G. & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
  • Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Hegarty, M. (2004). Dynamic visualizations and learning: getting to the difficult questions. Learning and Instruction. 14, 343–351.
  • Ingram, K. W. & Jackson, M. K. (2004). Simulations as authentic learning strategies: Bridging the gap between theory and practice in performance technology. In Association for Educational Communication and Technology (AECT), Chicago.
  • İşman, A., Baytekin, Ç., Balkan, F., Horzum, M.B. & Kıyıcı, M. (2002). Fen bilgisi eğitimi ve yapısalcı yaklaşım. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), Article 7.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretiminin niteliği ve amaçları, Yaşar, Ş. (Ed.), Fen Bilgisi Öğretimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, s. 13-30, Eskişehir.
  • Keengwe, J., Onchwari, G. & Wachira, P. (2008). The use of computer tools to support meaningful learning. AACE Journal, 16(1), 77-92.
  • Kıncal, R.Y., Ergül, R. & Timur, S. (2007). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 156- 163.
  • Koyunlu Ünlü, Z. (2011). Bilgisayar simülasyonları ve laboratuar etkinliklerinin birlikte uygulanmasının öğrencilerin fen başarısına ve bilgisayara karşı tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Minaslı, E. (2009). Fen ve teknoloji dersi maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinin öğretilmesinde simülasyon ve model kullanılmasının başarıya, kavram öğrenmeye ve hatırlamaya etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim öğrencilerinin hareket ve kuvvet hakkındaki bilgilerinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 123–140.
  • Önal, H. (2009). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi “kuvvet ve hareket” ünitesinde bilgisayar desteğinin klasik yöntemlere göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Özenç, E. G. & Özmen, Z. K. (2014). Akıllı tahtayla işlenen fen ve teknoloji dersinin öğrencilerin başarısına ve derse karşı tutumlarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 182, 113-36.
  • Öztürk, M. (2014). 8. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının etkililiğinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Özyılmaz Akamca, G. & Hamurcu, H. (2005). Çoklu zeka kuramı tabanlı öğretimin öğrencilerin fen başarısı, tutumları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 178-187.
  • Teke, H. (2010). Fen ve teknoloji derslerinde kullanılan simülasyon yönteminin 7.sınıf öğrencilerinin erişilerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Tok, Ş. (2008). Çoklu zeka kuramı tabanlı öğretimin öğrencilerin fen başarısı, tutumları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. İlköğretim Online, 7(3), 557-568.
  • Türkan, A. (2012). İlköğretim 7.sınıf fen ve teknoloji dersi kuvvet ve hareket ünitesinde bilgisayar destekli ve laboratuar temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • URL – 1 (2017). Phet Interactive Simulations. PhET Hakkında. Erişim tarihi: 1 Kasım 2017, https://phet.colorado.edu/tr/about
  • Yiğit, N. (2014). Bilgisayar destekli fen ve teknoloji (fen bilimleri) öğretimi. Çepni, S. (Ed.), Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi, s. 417-438, 1. Baskı, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.

Simülasyon Destekli Fen Öğretiminin Öğrencilerin Başarısına ve Bilgisayar Destekli Fen Öğretimine Yönelik Tutumlarına Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 2, 160 - 172, 27.12.2017

Öz

Bu çalışmanın temel amacı 6.sınıf “Kuvvet ve Hareket” ünitesinde yer alan “Bileşke Kuvvet” konusuna yönelik simülasyon destekli bir materyalin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkilerini incelemektir. Çalışmada yarı deneysel bir araştırma yaklaşımıyla birlikte, ön test – son test kontrol gruplu bir araştırma deseni benimsenmiştir. Bu amaçla, Ordu iline bağlı Altınordu ilçesinde bulunan bir ortaokulda daha önceden oluşturulmuş 6.sınıfa giden ve toplam 41 öğrenciden oluşan iki şube örneklem olarak seçilmiştir. Toplanan veriler SPSS 22 paket programı yardımıyla analiz edilmiş ve istatistiki yöntemlerden Mann-Whitney U ve Wilcoxon Sıralı İşaretler testleri kullanılmıştır. Çalışma sonucunda simülasyon destekli materyalin kullanıldığı deney grubunun akademik başarısının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca bilgisayar destekli fen öğretimine yönelik öğrencilerin olumlu bir tutuma sahip olduğu gözlenmiştir. Fen bilimleri öğretim programında yer alan farklı ünite, kavram ve konulara yönelik etkili simülasyon destekli materyallerin geliştirilmesi önerilmektedir

Kaynakça

  • Adams, W., Reid, S., LeMaster, S., McKagan, S., Perkins, K., Dubson M. & Wieman C. E. (2008). A study of educational simulations part ii – interface design. Journal of Interactive Learning Research. 19(4), 1-38.
  • Akkoyunlu, B. (1998). Bilgisayar ve eğitimde kullanılması. Çağdaş Eğitimde Yeni Teknolojiler. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, s. 33 – 45, Eskişehir.
  • Akpınar, E., Aktamış, H. & Ergin, Ö. (2005). Fen bilgisi dersinde eğitim teknolojisi kullanılmasına ilişkin öğrenci görüşleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, Volume 4, Issue 1, Article 12.
  • Bülbül, O. (2009). Fizik dersi optik ünitesinin bilgisayar destekli öğretiminde kullanılan animasyonların ve simülasyonların akademik başarıya ve akılda kalıcılığa etkisinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Chen, C.-H. & Howard, B. (2010). Effect of live simulation on middle school students' attitudes and learning toward science. Educational Technology & Society, 13(1), 133–139.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, 1. Baskı, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Çepni, S. (2014). Bilim, fen, teknoloji kavramlarının eğitim programlarına yansımaları. Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, s. 1-13, 1. Baskı, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
  • Daşdemir, İ. & Doymuş, K. (2014). Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinde animasyon kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, hatırda tutma düzeyine ve bilimsel Süreç becerilerine etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 84-101.
  • Demircioğlu H. & Geban Ö. (1996). Fen bilgisi öğretiminde bilgisayar destekli öğretim ve geleneksel problem çözme etkinliklerinin ders başarısı bakımından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 183-185.
  • Genç, G. (2008). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket konusunu anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Gökulu, A. (2013). Bilgisayar destekli öğretimin etkisinin incelenmesi ve maddenin tanecikli yapısı konusu ile ilgili öğrencilerin kavram yanılgılarının tespiti, International Journal of Social Science, 6(5), 571-585.
  • Gredler, M. E. (2004). Games and simulations and their relationships to learning. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research for educational communications and technology, s. 571-581, 2. Baskı, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Günaydın, G. (2010). 6.sınıf öğrencilerinin kuvvet ve hareket konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Güven, G. & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
  • Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Hegarty, M. (2004). Dynamic visualizations and learning: getting to the difficult questions. Learning and Instruction. 14, 343–351.
  • Ingram, K. W. & Jackson, M. K. (2004). Simulations as authentic learning strategies: Bridging the gap between theory and practice in performance technology. In Association for Educational Communication and Technology (AECT), Chicago.
  • İşman, A., Baytekin, Ç., Balkan, F., Horzum, M.B. & Kıyıcı, M. (2002). Fen bilgisi eğitimi ve yapısalcı yaklaşım. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), Article 7.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretiminin niteliği ve amaçları, Yaşar, Ş. (Ed.), Fen Bilgisi Öğretimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, s. 13-30, Eskişehir.
  • Keengwe, J., Onchwari, G. & Wachira, P. (2008). The use of computer tools to support meaningful learning. AACE Journal, 16(1), 77-92.
  • Kıncal, R.Y., Ergül, R. & Timur, S. (2007). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 156- 163.
  • Koyunlu Ünlü, Z. (2011). Bilgisayar simülasyonları ve laboratuar etkinliklerinin birlikte uygulanmasının öğrencilerin fen başarısına ve bilgisayara karşı tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Minaslı, E. (2009). Fen ve teknoloji dersi maddenin yapısı ve özellikleri ünitesinin öğretilmesinde simülasyon ve model kullanılmasının başarıya, kavram öğrenmeye ve hatırlamaya etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Nuhoğlu, H. (2008). İlköğretim öğrencilerinin hareket ve kuvvet hakkındaki bilgilerinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 123–140.
  • Önal, H. (2009). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi “kuvvet ve hareket” ünitesinde bilgisayar desteğinin klasik yöntemlere göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Özenç, E. G. & Özmen, Z. K. (2014). Akıllı tahtayla işlenen fen ve teknoloji dersinin öğrencilerin başarısına ve derse karşı tutumlarına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 182, 113-36.
  • Öztürk, M. (2014). 8. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bilgisayar destekli öğretim uygulamalarının etkililiğinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Özyılmaz Akamca, G. & Hamurcu, H. (2005). Çoklu zeka kuramı tabanlı öğretimin öğrencilerin fen başarısı, tutumları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 178-187.
  • Teke, H. (2010). Fen ve teknoloji derslerinde kullanılan simülasyon yönteminin 7.sınıf öğrencilerinin erişilerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Tok, Ş. (2008). Çoklu zeka kuramı tabanlı öğretimin öğrencilerin fen başarısı, tutumları ve hatırda tutma üzerindeki etkileri. İlköğretim Online, 7(3), 557-568.
  • Türkan, A. (2012). İlköğretim 7.sınıf fen ve teknoloji dersi kuvvet ve hareket ünitesinde bilgisayar destekli ve laboratuar temelli öğretimin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • URL – 1 (2017). Phet Interactive Simulations. PhET Hakkında. Erişim tarihi: 1 Kasım 2017, https://phet.colorado.edu/tr/about
  • Yiğit, N. (2014). Bilgisayar destekli fen ve teknoloji (fen bilimleri) öğretimi. Çepni, S. (Ed.), Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi, s. 417-438, 1. Baskı, Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gökhan Dağdalan Bu kişi benim

Erol Taş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dağdalan, G., & Taş, E. (2017). Simülasyon Destekli Fen Öğretiminin Öğrencilerin Başarısına ve Bilgisayar Destekli Fen Öğretimine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(2), 160-172.

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR