Amaç: Otizm, yaşamın erken dönemlerinde başlayan ve yaşam boyu süren, sosyal ilişkiler, iletişim, davranış ve bilişsel gelişmede gecikme ve sapmayla belirli gelişimsel bir bozukluktur. Otistik çocukların karakteristik özellikleri içinde temel sorun sosyal etkileşim yetersizliğidir. Programlı bir eğitim ile otistik çocukların sosyal etkileşimleri arttırılarak tedavi süreçlerinde iyileşme gözlenebilmektedir. Bu nedenden yola çıkılarak, literatürde otizmli çocuklarda sosyal etkileşimin geliştirilmesi için yapılan çalışmaların
incelenmesi amaçlanmıştır.
Materyal-Metot: Literatür taraması, EBSCOhost, Science Direct, Google Akademik veri tabanları kullanılarak gerçekleştirilmiş olup, otizmli çocuklar ve bu çocuklarda sosyal etkileşimi ele alan çalışmalar dahil edilmiştir.
Bulgular: Özel gereksinimli öğrenciler için sosyal beceri eğitiminde, rol oynama, gösteri, model olma, antrenörlük, doğrudan öğretim yöntemi, problem çözme veya bilişsel süreç yaklaşımı, bilişsel sosyal öğrenme yöntemi, akran destekli öğrenme, drama, senaryo ve sosyal öyküler, sınıf temelli sosyal beceri etkinlik programları, işbirlikçi öğrenme yöntemlerinin kullanıldığı görülmektedir. Bazı çalışmalarda tek bir teknik, bazı çalışmalarda ise birden fazla teknik beraber kullanılmaktadır.
Sonuç: Otizmli çocukların erken tanı ve tedavisi son derece önemlidir. Otizmli çocukların kişilik özellikleri, huyları, ailenin olumlu tutumları, zamanı planlayabilme becerileri göz önünde tutularak verilen eğitimler ve bu eğitimlerle kazandıkları becerileri günlük hayata aktarma başarıları sosyal etkileşimin gelişimini olumlu yönde etkileyecektir
Anahtar Kelimeler: otizm, çocuk, sosyal etkileşim
Objective: Autism is a developmental disorder characterized by delay and deviation in early life and lifelong standing, social relationships, communication, behavior and cognitive development. The main problem among the characteristics of autistic children is the inadequacy of social interactions. The treatment process can be improved by increasing the social interactions of autistic children with a systematical education. For this reason, it was aimed to examine the studies in the literature that have been conducted to improve social interactions in children with autism.
Material and Method: EBSCOhost, Science Direct, and Google Scholar databases were used for the literature review and the studies on autistic children and social interactions in these children were included
Results: Role-playing, performance, modeling, coaching, direct teaching method, problem-solving or cognitive process approach, cognitive social learning method, peer-supported learning, drama, scenario and social stories, classroom-based social skills activity programs, cooperative learning methods are used in the social skills training of students with special needs. Some studies use a single technique, and some studies use more than one technique together.
Conclusions: Early diagnosis and treatment of children with autism are highly important. Training provided by considering the personality characteristics and habits of the children with autism, the positive attitudes of the family and the skills of planning the time and the achievements of using the skills gained by these training in daily life will positively affect the development of social interaction.
Keywords: autism, child, social interaction
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1 |