This study was conducted to describe the integration of climate change into nursing education in nursing faculties in Turkey. The sample of the research consisted of 70 academic leaders who volunteered to participate in the research. 91.7% of the participants stated that they did not have a model to integrate health and climate change into undergraduate education, and 81.7% did not have a program. 66.7% of the participants stated that during their nursing education, they mainly focused on the concept of environment, which is one of the four nursing theories. 63.3% of the participants support recycling in the institution; 56.7% stated that they discussed climate change and health issues in class. When the distribution of the roles that the participants expect from their students in the fight against climate change is examined, the first place is the role of community educator (91.7%), the role of researcher (92.8%), the role of participating in health policies (81.4%), the role of training for healthcare professionals (79%). and advocacy role (67.1%) should be developed during nursing education. It remains unclear whether climate change and health will be included in the undergraduate and graduate programs of nursing faculties in Turkey. Because there is no clear guide or program on how to address the climate change problem in the nursing education curriculum in Turkey. According to the results of this study, nurse academics are aware that the issue of climate change should be included in education. To ensure that the issue of climate change can be included in the nursing curriculum, it is recommended that the barriers and opportunities to developing a coherent curriculum be discussed and that nursing leaders include the issue on their agenda.
Permission was obtained from the Marmara University Non-Invasive Clinical Practices Ethics Committee to conduct the study (30.06. 2022/75
The study was not supported or funded by any company.
I would like to thank all academic leaders who supported the research.
Bu çalışma, Türkiye'deki hemşirelik fakültelerinde iklim değişikliğinin hemşirelik eğitimine entegrasyon durumunu tanımlamak amacıyla yapıldı. Araştırmanın örneklemini araştırmaya katılmaya gönüllü 70 akademisyen lider oluşturdu. Katılımcıların %91,7'sinin sağlık ve iklim değişikliği konusunu lisans eğitimine entegre edecek bir modellerinin, %81,7'sinin ise bir programlarının olmadığını belirtmiştir. Katılımcıların %66,7'si hemşirelik eğitimi sırasında ağırlıklı olarak öğrencilerine dört hemşirelik kuramından biri olan çevre kavramına odaklandığını ifade etmiştir. Katılımcıların %63,3'ü kurumda geri dönüşümü desteklediğini; %56,7'si iklim değişikliği ve sağlık konularını derste tartıştıklarını ifade etmiştir. Katılımcıların iklim değişikliğiyle mücadelede öğrencilerinden bekledikleri rollerin dağılımı incelendiğinde ilk sırada toplum eğitimcisi rolünü (%91,7), araştırmacı rolünü (%92,8), sağlık politikalarına katılma rolü (%81,4), sağlık çalışanlarına yönelik eğitimi rolünü (%79) ve savunuculuk rolü (%67,1) gibi rollerinin hemşirelik eğitim sırasında geliştirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Türkiye'de hemşirelik fakültelerinin lisans ve lisansüstü programlarında iklim değişikliği ve sağlık konusuna yer verilip verilmeyeceği henüz belirsizliğini korumaktadır. Çünkü Türkiye'de hemşirelik eğitimi müfredatında iklim değişikliği sorununun nasıl ele alınacağına ilişkin net bir rehber ya da program bulunmamaktadır. Bu çalışmanın sonuçlarına göre hemşire akademisyenler iklim değişikliği konusunun eğitimde yer alması gerektiğinin farkındadır. İklim değişikliği konusunun hemşirelik müfredatına dahil edilebilmesini sağlamak için tutarlı bir müfredat geliştirmenin önündeki engellerin ve fırsatların tartışılması ve hemşirelik liderlerinin konuyu gündemlerine alması önerilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 3 |