Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİ-SPORCULARIN ÇİFT KARİYER YETKİNLİK ALGILARININ AKADEMİK VE SPORTİF DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 16 - 32, 30.06.2024

Öz

Araştırmanın amacı öğrenci-sporcuların çift kariyer yetkinliğine sahip olma, önem ve ihtiyaç algılarını akademik ve sportif değişkenler çerçevesinde incelemektir. Araştırmaya, 300 kadın (X ̅yaş =19.83±1.43), 309 erkek (X ̅yaş =20.01±1.41) toplam 609 (X ̅yaş =19.92±1.42) öğrenci-sporcu katılmıştır. Katılımcılara “Kişisel Bilgi Formu” ile “Sporcular için Çift Kariyer Yetkinliği Ölçeği” uygulanmıştır. Çift kariyer yetkinliklerinin üniversite türüne göre karşılaştırılmasından elde edilen bağımsız örneklemlerde t-test analizi sonuçlarına göre öğrenci-sporcuların çift kariyer yetkinliklerini önemli bulma algılarında çift kariyer yönetimi ile sosyal zeka ve uyum alt boyutlarında, çift kariyer yetkinliklerini geliştirme ihtiyaçlarına dair algılarında ise çift kariyer yönetimi, duygusal farkındalık ile sosyal zeka ve uyum alt boyutlarında anlamlı farklılık vardır. Çift kariyer yetkinliklerinin burs durumu değişkenine göre karşılaştırılmasından elde edilen analiz sonuçlarına göre öğrenci-sporcuların çift kariyer yetkinliklerine sahip olma algılarının tamamında, çift kariyer yetkinliklerini geliştirme ihtiyaçlarına dair algılarında ise çift kariyer yönetimi, kariyer planlama ile sosyal zeka ve uyum alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık vardır. Çift kariyer yetkinliklerinin millilik durumu değişkenine göre karşılaştırılmasından elde edilen analiz sonuçlarına göre ise öğrenci-sporcuların çift kariyer yetkinliklerini önemli bulma algılarında çift kariyer yönetimi, kariyer planlama ile sosyal zeka ve uyum alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu ortaya konmuştur. Sonuç olarak, öğrenci-sporcuların çift kariyer yetkinliklerinin akademik ve sportif değişkenler açısından farklılık gösterdiği ortaya konmuştur

Destekleyen Kurum

Bu araştırmada, TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı (BİDEB) tarafından yürütülen, 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2023 yılı 1. dönem kapsamında desteklenmiştir (Proje no: 1919B012302112).

Proje Numarası

1919B012302112

Teşekkür

Bu araştırma, TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı tarafından destek alan “Öğrenci-Sporcuların Çift Kariyer Yetkinlik Algılarının Akademik ve Sportif Değişkenler Açısından İncelenmesi” başlıklı projeden üretilmiştir. Projeye destek ve katkılarından dolayı TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aquilina D. A. (2013). Study of the relationship between elite athletes' educational development and sporting performance. The International Journal of the History of Sport, 30(4), 374-392.
  • Baron-Thiene A., & Alfermann D. (2015). Personal characteristics as predictors for dual career dropout versus continuation–a prospective study of adolescent athletes from German elite sport schools. Psychology of Sport and Exercise, 21, 42-49.

EXAMINATION OF DUAL CAREER COMPETENCE PERCEPTIONS OF STUDENT-ATHLETES’ IN ACADEMIC AND SPORTIVE VARIABLES

Yıl 2024, Cilt: 4 Sayı: 1, 16 - 32, 30.06.2024

Öz

The aim of this study was to investigate student-athletes' perceptions of having, importance and need for dual career competence within the framework of academic and sportive variables. A total of 609 (Mage=19.92±1.42) student-athletes including 300 women (Mage=19.83±1.43), 309 men (Mage=20.01±1.41) voluntarily participated in the study. “Personal Information Form”, “Dual Career Competency Questionnaire for Athletes” were administered to participants. According to the results of the independent samples t-test analysis obtained from the comparison of dual career competencies according to university type, there is significant difference in the perceptions of student-athletes about finding dual career competencies important in dual career management and social intelligence and adaptation subscales, and in their perceptions about the need to develop dual career competencies in dual career management, emotional awareness and social intelligence and adaptation subscales. According to the results of the analyses obtained from the comparison of dual career competencies according to the scholarship status variable, there was statistically significant difference in all of the student-athletes' perceptions of having dual career competencies and in the subscales of dual career management, career planning, social intelligence and adaptation in their perceptions of the need to develop dual career competencies. According to the results of the analyses obtained from the comparison of dual career competencies according to the nationality status variable, it was revealed that there was statistically significant difference in the dual career management, career planning, social intelligence and adaptation subscales of student-athletes' perceptions of finding dual career competencies important. As a result, it was revealed that dual career competences of student-athletes differed in terms of academic and sportive variables.

Proje Numarası

1919B012302112

Kaynakça

  • Aquilina D. A. (2013). Study of the relationship between elite athletes' educational development and sporting performance. The International Journal of the History of Sport, 30(4), 374-392.
  • Baron-Thiene A., & Alfermann D. (2015). Personal characteristics as predictors for dual career dropout versus continuation–a prospective study of adolescent athletes from German elite sport schools. Psychology of Sport and Exercise, 21, 42-49.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dilara Koçak Bu kişi benim 0009-0009-1534-8388

Barış Ağar Bu kişi benim 0009-0006-9824-4194

Duygu Karadağ 0000-0002-6896-9307

Proje Numarası 1919B012302112
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 7 Nisan 2024
Kabul Tarihi 9 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koçak, D., Ağar, B., & Karadağ, D. (2024). ÖĞRENCİ-SPORCULARIN ÇİFT KARİYER YETKİNLİK ALGILARININ AKADEMİK VE SPORTİF DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Fenerbahçe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 16-32.