Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Küreselleşme Sürecinde Kültürel Malzeme Örneği Olarak Yemek Kanalları ve Programları

Yıl 2016, Cilt: 22 Sayı: 86, 237 - 258, 01.05.2016

Öz

Küreselleşme, farklı kültürlerin karşılaşmasını sağlayan ortamların oluşması ile birlikte

şekillenmektedir. Böylece küresel ve yerel olanın benzersiz birliktelikler içine girerek farklı

sonuçlar doğurduğu küreselleşen dünyada, televizyonlarda yayınlanan birçok yemek programı,

uluslararası örneklerinin etkisi altında, kültürel melezleşmenin bir ürünü olarak ortaya

çıkarlar. Televizyonun yayına başladığı ilk dönemden itibaren yemek programları vardır.

Beslenmenin günlük faaliyetler içinde öneminden dolayı, yemek ile ilgili konular, televizyon

gibi günlük hayatın içinde önemli yer kaplayan eğlence aracına da konu olmuştur. 1990’lar

ve özellikle 2000’lerden itibaren ise yemek programlarına dair ilginin iyice artması, yemeğe

dair görsel kültürel ürünlerin sayısını da bir o kadar artırmıştır. Yemek programlarının birbirlerinden

etkilenmesi ve aynı zamanda çok popüler olan bazı programlarında o ülkelerden

çıkarak başka ülkelerde yerel değerle özdeşleşerek melez programlar haline gelmesine, aynı zamanda ülkede üretilen bazı programların içeriğini de değişmesine neden olmuştur. Food

Network, 24 Kitchen gibi uluslararası yemek kanalları, Planet Mutfak gibi yerel kanalın,

Rachael Ray, Jamie Oliver uluslararası televizyon şeflerinin ürettikleri televizyon programları,

Refika Birgül, Arda Türkmen gibi Türkiyeli televizyon şeflerinin programlarının kültürel

melezleşmenin örnekleri olarak gösterilebilir. Bir İngiliz yapımı yarışma programı olan

Come Dine with Me’nin, Türkiye versiyonu Yemekteyiz yarışma programı, aynı zamanda

uluslararası bir yemek yarışma programı fenomeni haline dönüşen Master Chef’in, Türkiye

versiyonu Master Chef Türkiye, adlı yarışma programı, küreselleşme sürecinde ortaya çıkan

melez televizyon programlarıdır.

Kaynakça

  • Baudrillard, Jean (2004). Tüketim Toplumu. Çev.Hazal Deliceçaylı-Ferda Keskin. İstanbul: Metis Yayınları
  • Bell, David; Gill Valentine(1997). Consuming Geographies: We are what we eat, London, New York: Routledge
  • Bodley, John H. (2011). Cultural Anthropology: Tribes, States, and the Global System, New York: Alta Mira Press
  • İktidar, Çev. Gülşat Aygen. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Cetin, Kumru Berfin Emre, Islamic Lifestyle and Emine Beder’s TV Cookery Show Kitchen Love, European Journal of Cultural Studies, September 22, 2015, doi: 10.1177/1367549415603379
  • Collins; Kathleen (2009), Watching What We Eat, New York: Continuum Publishing Crane, Diana. (2002). Culture and Globalization. Edit. Diana Crane, Nubuko Kawashima, Ken’ichi Kawasaki, Global Culture (s. 1-2). New York: Routledge
  • Encyclopaedia Britannica(1988). Haz Maddesi, 10. Cilt. İstanbul:Ana Yayıncılık
  • Fetini, Alyssa (2009). The Evalution of TV Cooking, Mayıs,2009 , Alıntılanma tarihi 17-1- 2016 http://content.time.com/time/arts/article/0,8599,1898153,00.html
  • Kate Jackson( 2 Şubat, 2012), Is Come Dine With Me the bitchiest show on the box?, Alıntılanma tarihi 17-1-2016, http://www.mirror.co.uk/3am/celebrity-news/is-comedine- with-me-the-bitchiest-show-on-the-box-303433
  • Kellner, Douglas (2010).Medya Gösterisi. Çev. Zeynep Paşalı. İstanbul: Açılım Kitapları
  • Ketchum, Cheri. The Essence of Cooking Shows(2005): How the Food Network Constructs Consumer Fantasies, Journal of Communication Inquiry, 29:3 (July 2005): 217-234
  • Klein, Naomi, 2000, No Logo, Great Britain:Flamingo
  • Malene, Devon M. (2011), Accessorizing with Food:, Cooking Shows and Cultural Values (Yayınlanmamış Master Tezi)
  • Matwick,Kelci; Keri Matwick (2015). Inquiry in television cooking shows, Discourse & Communication. Vol. 9(3) 313– 330
  • McLuhan, Marchall, Quentin Fiore(2005), The Medium is the Massege,Corte Madera: Gingko Press
  • Medya Tava, Rating Tablosu, http://www.medyatava.com/rating/2016-02-10, Erişim Tarihi: 2 Şubat, 2016
  • Nabi, R. L.; Carmen R. Stitt, Jeff Halford & Keli L. Finnerty. (2006). Emotional and Cognitive Predictors of the Enjoyment of Reality-Based and Fictional Television Programming: An Elaboration of the Uses and Gratifications Perspective. Media Psychology, s. 441-444. Issue 8.
  • Ritzer, George (2011). Küresel Dünya, İstanbul:Ayrıntı Yayınları
  • Ritzer, George ( 1998). The McDonaldization Thesis, London: Sage Publication
  • Rubin, Alan M. (2009), Uses- and- Gratifications Perspective On Media Effects, Edit.Jennings Bryant and Mary Beth Oliver, Media Effects, New York: Routledge
  • Sherwin, Adam (7 Ekim 2013), Not bad for a small island that no one listens to: British TV exports hit £1.2bn, Alıntılanma tarihi 17-1-2016, http://www.independent.co.uk/ arts-entertainment/tv/news/not-bad-for-a-small-island-that-no-one-listens-to-britishtv- exports-hit-12bn-8864779.html
  • Shugart, Helene A. (2008),Sumptuous Texts: Consuming ‘‘Otherness’’ in the Food Film Genre, Critical Studies in Media Communication Vol. 25, No. 1, March 2008, pp. 68_90
  • Stanley,John; Linda Stanley(2015). Food Tourism. London: Cabi Watson, James L. Melissa L. Caldwell (2005), Introduction, edit. James L. Watson, Melissa L. Caldwell. The Cultural Politics of Food and Eeating, Oxford: Blackwell Publishing
  • Weisberg, Doris (2003). Art, Food In, Slomon H. Katz, Editor in Chief, Encyclopedia of Food and Culture, Volume 1, New York: Charles Scribner’s Sons, Gale Group, Thomson
  • Taraf Gazetesi(2009), Tekerek Tuğba, “Yemekteyiz Ama Hala Aciz”, Alıntılanma tarihi 2 Şubat,2016, http://arsiv.taraf.com.tr/haber-yemekteyiz-ama-hala-aciz-26008/
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Antropoloji
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

İlkay Kanık

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 22 Sayı: 86

Kaynak Göster

APA Kanık, İ. (2016). Küreselleşme Sürecinde Kültürel Malzeme Örneği Olarak Yemek Kanalları ve Programları. Folklor/Edebiyat, 22(86), 237-258.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)