Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 102, 377 - 392, 03.05.2020
https://doi.org/10.22559/folklor.1171

Öz

Kaynakça

  • Abélés, M. (2012). Devletin antropolojisi. N. Ökten (Çev.). Ankara: Dipnot.
  • Assman, J. (2001). Kültürel bellek: Eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik. A. Tekin (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Auge, M. (1997). Yer olmayanlar. T. Ilgaz (Çev.). İstanbul: Kesit.
  • Bloch, M. (2013). Ritüel, tarih, iktidar. Ü. H. Yolsal (Çev.). Ankara: Dipnot.
  • Burns, J. M. (1942). The Roosevelt-Hitler battle of symbols. The Antioch Review, S. 2 (3), ss. 407-421. DOI: 10.2307/4608898.
  • Cassirer, E. (2005a). Devlet efsanesi. N. Arat (Çev.). İstanbul: Say.
  • Cassirer, E. (2005b). Sembolik formlar felsefesi I: Dil. M. Köktürk (Çev.). Ankara: Hece.
  • Cassirer, E. (2011). Sembol kavramının doğası. M. Köktürk (Çev.). Ankara: Hece.
  • Choudhury, E. (2004). The politics of symbols and the symbolization of 9/11. The American Journal of Islamic Social Sciences, S. 21(1), ss. 74-96.
  • Cobb, R. W. ve C. D. Elder. (1973). The political uses of symbolism. American Politics Quarterly, S. 1(3), ss. 305-338. DOI:10.1177/1532673X7300100302.
  • Cohen, A. (1976). Two-dimensional man: An essay on the anthropology of power and symbolism in complex society. Berkeley ve Los Angeles: University of California.
  • Cohen, A. (1979). Political symbolism. Annual Review of Anthropology, S. 8, ss. 87-113.
  • Cohen, A. P. (1999). Topluluğun simgesel kuruluşu. M. Küçük (Çev.). Ankara: Dost.
  • Deringil, S. (2009). Simgeden millete: II. Abdülhamid’den Mustafa Kemal’e devlet ve millet. İstanbul: İletişim.
  • Donnan, H. ve T. M. Wilson. (2002). Sınırlar: Kimlik, ulus ve devletin uçları. Z. Yaş (Çev.). Ankara: Ütopya.
  • Douglas, M. (2005). Saflık ve tehlike: Kirlilik ve tabu kavramlarının bir çözümlemesi. E. Ayhan (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Edelman, M. J. (1985). The symbolic uses of politics: With a new Afterword. Chicago: University of Illinois. (İlk Baskı 1964).
  • Eliade, M. (1992). İmgeler ve simgeler. M. A. Kılıçbay (Çev.). Ankara: Gece.
  • Eriksen, T. H. (2009). Küçük yerler büyük meseleler: Sosyal ve kültürel antropoloji. A. E. Koca (Çev.) Ankara: Birleşik.
  • Hobsbawm, E. ve T. Ranger (Ed.). (2006). Geleneğin icadı. M. M. Şahin (Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Kertzer, D. I. (1988). Ritual, politics and power. Binghamton: Vail-Ballou.
  • Landsman, G. (1985). Ganienkeh: Symbol and politics in an Indian/White conflict. American Anthropological Association, S. 87(4), ss. 826-839. DOI:10.1525/aa.1985.87.4.02a0050.
  • Özbudun, S., B. Şafak ve N. S. Altuntek. (2007). Antropoloji: Kuramlar, kuramcılar. Ankara: Dipnot.
  • Sennett, R. (2014). Ten ve taş: Batı uygarlığında beden ve şehir. T. Birkan (Çev.). İstanbul: Metis. Turner, V. W. (1973). Symbols in African rituals. Science, New Series, S. 179(4078), ss. 1100-1105.
  • Turner, V. W. (1975). Symbolic studies. Annual Review of Anthropology. S. 4, ss. 145-161. DOI: 10.1146/annurev.an.04.100175.001045.
  • Walzer, M. (1967). On the role of symbolism in political thought. Political Science Quarterly, S. 82(2), ss. 191-204. DOI: 10.2307/2147214.
  • Elektronik kaynaklar
  • Symbol, (t.y.) Merriam webster. https://www.merriam-webster.com/dictionary/symbol. (27. 01. 2017).
  • Symbol. (t.y.). Oxford dictionary. https://en.oxforddictionaries.com/definition/symbol. (27. 01. 2017).
  • Symbole, (t.y.). Encyclopædia universalis . http://www.universalis.fr/encyclopedie/symbole/. (27.01. 2017).
  • Symbols. (t.y.). Online etymology dictionary. http://www.dictionary.com/browse/symbols. (27.01.2017).

Siyasal Sembolizm ve İktidar İlişkisi Üzerine Düşünmek

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 102, 377 - 392, 03.05.2020
https://doi.org/10.22559/folklor.1171

Öz

Siyasal iktidarlar hitap ettiği kitleyi etkisi altında tutmak ve yönlendirebilmek için
çeşitli araçlara başvurur. Bunlardan belki de en etkilisi sembolizmdir. Sembol ve
sembolik eylemlerden yararlanmak hem iletişim kurmanın en kestirme yolu hem
de grup birlikteliğini kurmada ve dayanışmada en güçlü araçlardan biridir. Sem-
bolizmin bu gücünü etkili bir şekilde kullananların başında siyasal iktidar sahiple-
ri gelmektedir. Bu yolla siyasal meşruiyet sağlayan iktidar, aynı zamanda ve aynı
yöntemle yönetilenlerle gizli bir diyalog kurulabilmektedir. Böylece düzeni kurma
ve devam ettirmede politika geliştirilmesi kolaylaşmaktadır. İktidarın sembolizmi
araçsallaştırdığı tezinden hareket eden bu makalede, konuyla ilgili kavramsal ve
kuramsal araştırmadan elde edilen veriler ışığında siyasal antropolojinin iki temel
kavramı olan sembol ve iktidar arasındaki bağlantı farklı açılardan tartışılmış ve
iktidarın siyaseti sembollerle yürüttüğü, kitleleri bu yolla politize edebildiği argü-
manı sorgulanmıştır. Çalışmanın sonunda ise sembolleri siyasal olarak kullanan ik-
tidarlarla yönetilenler arasında görünmeyen bir diyalogun oluşabildiği, iktidarın
insanların duygularını ve bilgilerini kolayca manipüle edebildiği ve ayrıca semboller
aracılığıyla siyasal gücünü nesilden nesile aktarabildiği tespitlerine yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Abélés, M. (2012). Devletin antropolojisi. N. Ökten (Çev.). Ankara: Dipnot.
  • Assman, J. (2001). Kültürel bellek: Eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik. A. Tekin (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Auge, M. (1997). Yer olmayanlar. T. Ilgaz (Çev.). İstanbul: Kesit.
  • Bloch, M. (2013). Ritüel, tarih, iktidar. Ü. H. Yolsal (Çev.). Ankara: Dipnot.
  • Burns, J. M. (1942). The Roosevelt-Hitler battle of symbols. The Antioch Review, S. 2 (3), ss. 407-421. DOI: 10.2307/4608898.
  • Cassirer, E. (2005a). Devlet efsanesi. N. Arat (Çev.). İstanbul: Say.
  • Cassirer, E. (2005b). Sembolik formlar felsefesi I: Dil. M. Köktürk (Çev.). Ankara: Hece.
  • Cassirer, E. (2011). Sembol kavramının doğası. M. Köktürk (Çev.). Ankara: Hece.
  • Choudhury, E. (2004). The politics of symbols and the symbolization of 9/11. The American Journal of Islamic Social Sciences, S. 21(1), ss. 74-96.
  • Cobb, R. W. ve C. D. Elder. (1973). The political uses of symbolism. American Politics Quarterly, S. 1(3), ss. 305-338. DOI:10.1177/1532673X7300100302.
  • Cohen, A. (1976). Two-dimensional man: An essay on the anthropology of power and symbolism in complex society. Berkeley ve Los Angeles: University of California.
  • Cohen, A. (1979). Political symbolism. Annual Review of Anthropology, S. 8, ss. 87-113.
  • Cohen, A. P. (1999). Topluluğun simgesel kuruluşu. M. Küçük (Çev.). Ankara: Dost.
  • Deringil, S. (2009). Simgeden millete: II. Abdülhamid’den Mustafa Kemal’e devlet ve millet. İstanbul: İletişim.
  • Donnan, H. ve T. M. Wilson. (2002). Sınırlar: Kimlik, ulus ve devletin uçları. Z. Yaş (Çev.). Ankara: Ütopya.
  • Douglas, M. (2005). Saflık ve tehlike: Kirlilik ve tabu kavramlarının bir çözümlemesi. E. Ayhan (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Edelman, M. J. (1985). The symbolic uses of politics: With a new Afterword. Chicago: University of Illinois. (İlk Baskı 1964).
  • Eliade, M. (1992). İmgeler ve simgeler. M. A. Kılıçbay (Çev.). Ankara: Gece.
  • Eriksen, T. H. (2009). Küçük yerler büyük meseleler: Sosyal ve kültürel antropoloji. A. E. Koca (Çev.) Ankara: Birleşik.
  • Hobsbawm, E. ve T. Ranger (Ed.). (2006). Geleneğin icadı. M. M. Şahin (Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Kertzer, D. I. (1988). Ritual, politics and power. Binghamton: Vail-Ballou.
  • Landsman, G. (1985). Ganienkeh: Symbol and politics in an Indian/White conflict. American Anthropological Association, S. 87(4), ss. 826-839. DOI:10.1525/aa.1985.87.4.02a0050.
  • Özbudun, S., B. Şafak ve N. S. Altuntek. (2007). Antropoloji: Kuramlar, kuramcılar. Ankara: Dipnot.
  • Sennett, R. (2014). Ten ve taş: Batı uygarlığında beden ve şehir. T. Birkan (Çev.). İstanbul: Metis. Turner, V. W. (1973). Symbols in African rituals. Science, New Series, S. 179(4078), ss. 1100-1105.
  • Turner, V. W. (1975). Symbolic studies. Annual Review of Anthropology. S. 4, ss. 145-161. DOI: 10.1146/annurev.an.04.100175.001045.
  • Walzer, M. (1967). On the role of symbolism in political thought. Political Science Quarterly, S. 82(2), ss. 191-204. DOI: 10.2307/2147214.
  • Elektronik kaynaklar
  • Symbol, (t.y.) Merriam webster. https://www.merriam-webster.com/dictionary/symbol. (27. 01. 2017).
  • Symbol. (t.y.). Oxford dictionary. https://en.oxforddictionaries.com/definition/symbol. (27. 01. 2017).
  • Symbole, (t.y.). Encyclopædia universalis . http://www.universalis.fr/encyclopedie/symbole/. (27.01. 2017).
  • Symbols. (t.y.). Online etymology dictionary. http://www.dictionary.com/browse/symbols. (27.01.2017).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Antropoloji, Sanat ve Edebiyat
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Safiye Ateş Durç 0000-0001-6506-8952

Yayımlanma Tarihi 3 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 26 Sayı: 102

Kaynak Göster

APA Ateş Durç, S. (2020). Siyasal Sembolizm ve İktidar İlişkisi Üzerine Düşünmek. Folklor/Edebiyat, 26(102), 377-392. https://doi.org/10.22559/folklor.1171

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)