Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tween/Eşikergen Jargonu ‘‘Mean Girls’’ ve Güzellik Zorbalığı

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek, 229 - 248, 11.10.2021
https://doi.org/10.22559/folklor.1533

Öz

Ataerkil ideolojinin kadınlara dayattığı dış görünüşe bağımlılık, gösteriş, öz
severlik
ve rekabetçilik gibi yıkıcı duyguların kız çocuklarını da esir alması,
yasal olmamasına rağmen 13 yaşın altındaki çocukların Instagram’da, şimdilik
2 milyon “tween/eşikergen” etiketi altında yetişkin görünümlü paylaşımlarda
bulunması, güzellik siber zorbalığının artışı ve sosyal medyada kullanılan ke
lime
ve söz öbeklerinin konuşma diliyle etkileşime geçmesi eşikergen sorun
larının
başında gelmektedir.

Bir nitel araştırma yöntemi olarak gömülü teori ve derinlemesine görüşmele
rin
kullanıldığı bu çalışmada, güzellik zorbalığı, Mean Girls filmiyle tanım
lanmakta,
sosyal medyada açıkça görülebilen “eşikergen jargonu” konuşma
diline yansımaktadır. Örneğin çocukların çevrimiçi alanlarda kullandıkları

“taglemek”, “beğeni yağdırmak”, “ss/dm atmak”, “karşim”, “feno”, “efso”,

gibi sözcükler ve kısaltmalar günlük dilde de kullanılmaktadır. Sonuç olarak
eşikergen jargonunun çocukların yaşam biçimiyle ifade bulması, güzellik siber
zorbalığının, rekabetin ve yarışın artmasıyla birlikte bu yeni kız çocuğu kültü
rünün
dil yozlaşmasını da görünür kıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmanın
sadece dil yozlaşmasını değil, çocukluğun yozlaştığını göstermesi bakımından
da alanyazına katkı sağlayacağı öngörülmektedir.

Kaynakça

  • Asıcı, E. (2020). Siber zorbalık ve kişilik özellikleri. Siber zorbalık, 2. Baskı (İ. Tanrıkulu. Ed.) İstanbul: Anı.
  • Corrine, G. (2015). Nitel araştırmaya giriş, %. Baskı, (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu. Çev.) İstanbul: Anı. Glaser, B. G. and Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New York: Aldine De Gruyter.
  • Güzel, E. ve Karakurt A. (2016). Dil yozlaşması ve söyleyiş bozukluğu televizyon reklamlarının göstergebilimsel analizi. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (3),1-15.
  • Güzel, E. ve Cizmeci E. (2018). Filtreli güzellik: Güzellik hegemonyasının gözde mekânı Instagram, güzellik kraliçeleri ve süper modeller. İstanbul: Postiga.
  • Güzel, E. (2019). Eşikteki çocuk: #tween. 3. Baskı, İstanbul: Kırmızı Kedi. Hall, C. (1987). Tween power: Youths’ middle tier comes of age. Marketing and Media Decisions, 22 (October), 56-62.
  • Katzer C., Fetchenhauer, D. and Belschak F. (2009). Cyberbullying: Who are the victims? A comparison of victimization in internet chatrooms and victimization in school. Journal of Media Psychology, 21(1), 25–36.
  • Ko, M. (2001). Further fragmentation. Newsmagazine, 28 (19), 36. Li, Q. (2006). Cyberbullying in schools. A research of gender differences. School Psychology International, 27, 157–170.
  • Patchin, J. W. and Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard. A preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4(2), 148–169.
  • Pembecioğlu, N. ve Irmaklı, H. (2019). Siber zorbalık farkındalık yaratmada yerel ve küresel uygulamalar. Medya Okuryazarlığı (M. Bostancı. Ed.) İstanbul: Nobel.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9 (5), 1-6. Püsküllüoğlu, A. (2007). Türkçe sözlük. 6. Baskı, İstanbul: Can.
  • Tanrıkulu, İ. (2020). Siber zorbalık ve kavramsal konular. Siber zorbalık, 2. Baskı, (İ. Tanrıkulu. Ed.) İstanbul: Anı.
  • Twenge, J. M. ve Campbell, W. K. (2010). Asrın vebası: Narsisizm illeti (O¨. Korkmaz. Çev.) I·stanbul Kaknu¨s
  • Waters, M. (2004). Mean girls. Paramount Pictures.
  • Willard, N. E. (2006). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social cruelty, threats, and distress. Champaign: Research Press.
  • Ybarra, M. L. and Mitchell, K. J. (2004). Online aggressors/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 1308–1316.
  • Elektronik kaynaklar: Akbıyık C., Karadüz A. ve Seferoğlu S. S. (2013). Öğrencilerin internet ortamında kullandıkları yazılı sohbet dili üzerine bir araştırma. Bilig, Sayı: 64, ss. 01-22. (22. 07. 2020). https://dergipark.org.tr/ tr/download/article-file/234352.
  • Akbulut, Y. (2013). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, 53-68. (22. 07. 2020). https://www. guvenliweb.org.tr/dosya/WSBTP.pdf.
  • Altıok, F. (1971). Çocukta dilin oluşumu ve gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, No. 1-4, ss. 115-132. Erişim tarihi, 25. 07. 2020, http://dergiler.ankara.edu.tr/ dergiler/40/488/5728.pdf.
  • Alp, R. (2006). Kolej öğrencileri arasında oluşan jargon üzerine bir inceleme. Milli Folklor, Yıl 18, Sayı 71. (25. 07. 2020). http://repository.bilkent.edu.tr/bitstream handle/11693/23607/A%20research%20on%20the%20 Jargon%20.
  • Batur, Z. (2010). Kitle iletişim araçlarının oluşturduğu yeni bir dil katmanı: öğretmen adaylarının kullandığı kitle iletişim jargonu. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3/2, 63-73, Erişim tarihi, 20. 07. 2020, https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/132720-20120428162336-batur-4.pdf.
  • Gathers, E. (2005). At the hands of the mean girls: The effects of bullying on young women in the secondary classroom. (Thesis) The University of Georgia. Erişim tarihi 10. 07. 2020, http:// citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.507.1400&rep=rep1&type=pdf.
  • Genz, S. (2015). My job is me. Feminist Media Studies. (02. 07. 2020). file:///C:/Users/lenovo/Desktop/ aysan/kmkd/My-Job-is-Me.pdf.
  • Kennedy, M. (2018). Tweenhood Femininity and Celebrity in Tween Popular Culture. I. B. Tauriz (e-book).
  • Obenschain, C. (2020). Idk: Guide to tween slang. Howstuffworks. Erişim tarihi 02. 07. 2020, https:// lifestyle.howstuffworks.com/family/parenting/tweens-teens/guide-to-tween-slang.htm.
  • Paterson, P. A. (2003, June). Tweens take Over: Y Generation is the Wunderkind of Brand Marketing. TD Monthly. Retrieved May 5, 2006. Erişim tarihi 02. 07. 2020, http://www.toydirectory.com/ monthly/june 2003/Tweens_Generations.asp.
  • Petric, D. (2020). Beauty Bullying. Erişim tarihi 30. 07. 2020, https://www.academia.edu/42018187/ Beauty_Bullying.
  • Rimmel London (2020). I will not be deleted. Erişim tarihi 30. 07. 2020, https://www.cybersmile.org/wp content/uploads/Rimmel-Beauty-Cyberbullying-Survey.pdf.
  • Simmons, R. (2014). The secret language of girls on instagram. Time, erişim tarihi 18. 09. 2020, https://www.rachelsimmons.com/the-secret-language-of-girls-on-instagram/.
  • Sonay, H. T. (2011). Türkçede argo. Erişim tarihi 25. 07. 2020, http://www.iasj.net/ iasj?func=fulltext&aId=37791.
  • Wearesocial (2020). Digital in 2020. Erişim tarihi 25. 07. 2020, https://wearesocial.com/global-digital report-2020.
  • Yurdakul, M. (14 Ağustos 2013). Z kuşağı jargonu: MRB sizlere ömür, hoş geldin POPİ! Pazarlamasyon. Erişim tarihi 08. 08. 2020, https://pazarlamasyon.com/mrb-sizlere-omur-hos-geldin-popi/.

Tween Jargon ‘‘Mean Girls’’ and Beauty Bullying

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek, 229 - 248, 11.10.2021
https://doi.org/10.22559/folklor.1533

Öz


The destructive emotions imposed on women by patriarchal ideology, such as
dependence on appearance, vanity, narcissism, and competitiveness are also
capturing girls; children under the age of 13 sharing adult-looking posts on
Instagram under 2 million “tween” tags although it is illegal; cyberbullying
and the words used in social media and the interaction of phrases with spoken
language are the main problems of tween. In this study, grounded theory and
in-depth interviews are used as a qualitative research method, beauty bullying
is defined with the movie Mean Girls, and the “tween jargon” that can be
clearly seen in social media is reflected in the spoken language. For example,
words and abbreviations used by children such as tag, “break my scale”,
“send ss/dm”, “bro/sis”, “feno”, “efso” are also used in daily language. As a
result, the expression of tween jargon with the way of life of these children
determines the increase of beauty cyberbullying, competition and language
degeneration of this new girl culture. In addition, it is predicted that this study
will contribute not only to the corruption of language but also literature in
terms of childhood degeneration.

Kaynakça

  • Asıcı, E. (2020). Siber zorbalık ve kişilik özellikleri. Siber zorbalık, 2. Baskı (İ. Tanrıkulu. Ed.) İstanbul: Anı.
  • Corrine, G. (2015). Nitel araştırmaya giriş, %. Baskı, (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu. Çev.) İstanbul: Anı. Glaser, B. G. and Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New York: Aldine De Gruyter.
  • Güzel, E. ve Karakurt A. (2016). Dil yozlaşması ve söyleyiş bozukluğu televizyon reklamlarının göstergebilimsel analizi. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (3),1-15.
  • Güzel, E. ve Cizmeci E. (2018). Filtreli güzellik: Güzellik hegemonyasının gözde mekânı Instagram, güzellik kraliçeleri ve süper modeller. İstanbul: Postiga.
  • Güzel, E. (2019). Eşikteki çocuk: #tween. 3. Baskı, İstanbul: Kırmızı Kedi. Hall, C. (1987). Tween power: Youths’ middle tier comes of age. Marketing and Media Decisions, 22 (October), 56-62.
  • Katzer C., Fetchenhauer, D. and Belschak F. (2009). Cyberbullying: Who are the victims? A comparison of victimization in internet chatrooms and victimization in school. Journal of Media Psychology, 21(1), 25–36.
  • Ko, M. (2001). Further fragmentation. Newsmagazine, 28 (19), 36. Li, Q. (2006). Cyberbullying in schools. A research of gender differences. School Psychology International, 27, 157–170.
  • Patchin, J. W. and Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the schoolyard. A preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4(2), 148–169.
  • Pembecioğlu, N. ve Irmaklı, H. (2019). Siber zorbalık farkındalık yaratmada yerel ve küresel uygulamalar. Medya Okuryazarlığı (M. Bostancı. Ed.) İstanbul: Nobel.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9 (5), 1-6. Püsküllüoğlu, A. (2007). Türkçe sözlük. 6. Baskı, İstanbul: Can.
  • Tanrıkulu, İ. (2020). Siber zorbalık ve kavramsal konular. Siber zorbalık, 2. Baskı, (İ. Tanrıkulu. Ed.) İstanbul: Anı.
  • Twenge, J. M. ve Campbell, W. K. (2010). Asrın vebası: Narsisizm illeti (O¨. Korkmaz. Çev.) I·stanbul Kaknu¨s
  • Waters, M. (2004). Mean girls. Paramount Pictures.
  • Willard, N. E. (2006). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social cruelty, threats, and distress. Champaign: Research Press.
  • Ybarra, M. L. and Mitchell, K. J. (2004). Online aggressors/targets, aggressors, and targets: A comparison of associated youth characteristics. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 1308–1316.
  • Elektronik kaynaklar: Akbıyık C., Karadüz A. ve Seferoğlu S. S. (2013). Öğrencilerin internet ortamında kullandıkları yazılı sohbet dili üzerine bir araştırma. Bilig, Sayı: 64, ss. 01-22. (22. 07. 2020). https://dergipark.org.tr/ tr/download/article-file/234352.
  • Akbulut, Y. (2013). Çocuk ve ergenlerde bilgisayar ve internet kullanımının gelişimsel sonuçları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, 53-68. (22. 07. 2020). https://www. guvenliweb.org.tr/dosya/WSBTP.pdf.
  • Altıok, F. (1971). Çocukta dilin oluşumu ve gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, No. 1-4, ss. 115-132. Erişim tarihi, 25. 07. 2020, http://dergiler.ankara.edu.tr/ dergiler/40/488/5728.pdf.
  • Alp, R. (2006). Kolej öğrencileri arasında oluşan jargon üzerine bir inceleme. Milli Folklor, Yıl 18, Sayı 71. (25. 07. 2020). http://repository.bilkent.edu.tr/bitstream handle/11693/23607/A%20research%20on%20the%20 Jargon%20.
  • Batur, Z. (2010). Kitle iletişim araçlarının oluşturduğu yeni bir dil katmanı: öğretmen adaylarının kullandığı kitle iletişim jargonu. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3/2, 63-73, Erişim tarihi, 20. 07. 2020, https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/132720-20120428162336-batur-4.pdf.
  • Gathers, E. (2005). At the hands of the mean girls: The effects of bullying on young women in the secondary classroom. (Thesis) The University of Georgia. Erişim tarihi 10. 07. 2020, http:// citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.507.1400&rep=rep1&type=pdf.
  • Genz, S. (2015). My job is me. Feminist Media Studies. (02. 07. 2020). file:///C:/Users/lenovo/Desktop/ aysan/kmkd/My-Job-is-Me.pdf.
  • Kennedy, M. (2018). Tweenhood Femininity and Celebrity in Tween Popular Culture. I. B. Tauriz (e-book).
  • Obenschain, C. (2020). Idk: Guide to tween slang. Howstuffworks. Erişim tarihi 02. 07. 2020, https:// lifestyle.howstuffworks.com/family/parenting/tweens-teens/guide-to-tween-slang.htm.
  • Paterson, P. A. (2003, June). Tweens take Over: Y Generation is the Wunderkind of Brand Marketing. TD Monthly. Retrieved May 5, 2006. Erişim tarihi 02. 07. 2020, http://www.toydirectory.com/ monthly/june 2003/Tweens_Generations.asp.
  • Petric, D. (2020). Beauty Bullying. Erişim tarihi 30. 07. 2020, https://www.academia.edu/42018187/ Beauty_Bullying.
  • Rimmel London (2020). I will not be deleted. Erişim tarihi 30. 07. 2020, https://www.cybersmile.org/wp content/uploads/Rimmel-Beauty-Cyberbullying-Survey.pdf.
  • Simmons, R. (2014). The secret language of girls on instagram. Time, erişim tarihi 18. 09. 2020, https://www.rachelsimmons.com/the-secret-language-of-girls-on-instagram/.
  • Sonay, H. T. (2011). Türkçede argo. Erişim tarihi 25. 07. 2020, http://www.iasj.net/ iasj?func=fulltext&aId=37791.
  • Wearesocial (2020). Digital in 2020. Erişim tarihi 25. 07. 2020, https://wearesocial.com/global-digital report-2020.
  • Yurdakul, M. (14 Ağustos 2013). Z kuşağı jargonu: MRB sizlere ömür, hoş geldin POPİ! Pazarlamasyon. Erişim tarihi 08. 08. 2020, https://pazarlamasyon.com/mrb-sizlere-omur-hos-geldin-popi/.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları, Türk Halk Bilimi, Antropoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Ebru Güzel Bu kişi benim 0000-0001-7029-1761

Yayımlanma Tarihi 11 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 106 Özel Ek

Kaynak Göster

APA Güzel, E. (2021). Tween/Eşikergen Jargonu ‘‘Mean Girls’’ ve Güzellik Zorbalığı. Folklor/Edebiyat, 27(106 Özel Ek), 229-248. https://doi.org/10.22559/folklor.1533

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)

Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)