Modern dönemde armalar, ulusların tarihî ve kültürel hafızasının politik ve
kurumsal izdüşümlerini teşkil etmektedir. Armalarda kullanılan semboller ise
ulusların köken anlatılarının, evren, dünya, doğa ve coğrafya tasavvurlarının, kutsal
kabul edilen inanç ve değerlerin, savaş, devrim, ihtilal gibi büyük politik olayların
biyografik hikâyelerini bir bütün olarak anlatacak şekilde seçilmektedir. Bu
bağlamda armalar geçmiş ile gelecek üzerinde kurulan hafıza köprüleri işlevini
görmekte olup geçmişin hafızasını gelecek nesillere taşınmasına yardımcı olur. Bu
çalışmada, Osmanlı İmparatorluğu’nda ve Türkiye Cumhuriyeti’nde devlet arması
denemelerini, hafıza-kimlik-kültür terkibi bağlamında ele aldım. Bununla birlik
te batılı/modern kurumsallaşma ile kültürel hafıza arasında arma üzerinden nasıl
bir terkip kurulduğu sorusuna cevap aradım. Çalışmada öncelikle hatırlama figürü
olarak armanın tarihî ve kültürel kökenlerine yer verdim. Daha sonrasında armanın
kültürel hafızadan rafine edilmiş sembolleriyle Osmanlı İmparatorluğu’nda
ve Türkiye Cumhuriyeti’ndeki kullanım amaçlarına, misyonlarına ve işlevlerine,
dönemin politik iklimini de denklemin içerisinde tutarak yer verdim. Modern
dönemde devlet armaları ulus (devlet) inşalarının bir parçası olması sebebiyle
Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerinde devlet armaları, modern devlet düşüncesinin
izdüşümü olarak ortak zemine dayanmaktadır. Buna mukabil, armalar tasarlanmasında
kullanılan kültürel hafıza sembolleri, Osmanlı İmparatorluğu’nda ve Türkiye
Cumhuriyeti’nde farklı siyasî ve ideolojik saiklere göre belirlenmiştir. Osmanlı
devlet armasında Türk halk kültürü, İslam dini, hanedanlık sembolleri ile modernleşme
süreçlerinin izlerini taşımıştır. Cumhuriyet dönemi devlet arması, teşebbüs
aşamasında kalsa da armanın tasarımında Osmanlı devlet armasındaki sembollerin
kullanılmaması istenmiştir. Devlet armasının belirlenmesi için yapılan müsabaka
sonucunda birinci seçilen Namık İsmail Bey’in Cumhuriyet Arması Türk mitolojisi ile
modernleşme arasında bir bağ kurmuş olsa da kabul edilmemiştir.
Araştırma ve yayın etiği beyanı: Bu makale, orijinal veriler temelinde hazırlanmış özgün bir araştırma makalesidir. Daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış olup başka bir yere yayımlanmak üzere gönderilmemiştir. Yazar, araştırma sürecinde etik ilkelere ve kurallara uymuştur. Yazarların katkı düzeyleri: Makale tek yazarlıdır, yazarın katkı düzeyi %100’dür. Etik komite onayı: Bu çalışma için etik kurul onayı gerekmemektedir. Finansal destek: Bu araştırma için herhangi bir finansal destek alınmamıştır. Çıkar çatışması: Bu çalışma ile ilgili herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır.
In the modern era, coats of arms serve as political and institutional projections
of a nation’s historical and cultural memory. The symbols used in coats of arms
are carefully chosen to narrate the biographical stories of a nation’s origin myths,
perceptions of the universe, world, nature, and geography, as well as sacred beliefs
and values, and major political events such as wars, revolutions, and uprisings. In
this context, coats of arms function as memory bridges between the past and the
future, facilitating the transmission of historical memory to future generations. In
this study, I examine the attempts to create a state coat of arms in the Ottoman
Empire and the Republic of Türkiye within the framework of memory, identity,
and culture. Also, I explore how a synthesis was formed between Western/modern
institutionalization and cultural memory through coats of arms. The study first
examines the historical and cultural origins of the coat of arms as a figure of
remembrance. Subsequently, I analyze the purposes, missions, and functions of
coats of arms in the Ottoman Empire and the Republic of Türkiye, considering
the political climate of each period. Since state coats of arms in the modern era
are integral to nation-(state) building, those designed during the Ottoman and
Republican periods are based on a common foundation as reflections of modern
state ideology. However, the cultural memory symbols used in the design of coats
of arms varied according to different political and ideological motivations in the
Ottoman Empire and the Republic of Türkiye. The Ottoman state coat of arms
bore traces of Turkish folk culture, Islam, dynastic symbols, and modernization
processes. In contrast, although efforts were made to create a state coat of arms in
the Republican period, there was a deliberate decision to exclude the symbols in
the Ottoman coat of arms. Despite a competition to select the state coat of arms,
the winning design by Namık İsmail Bey, which sought to establish a connection
between Turkish mythology and the modern era, was ultimately not adopted.
cultural memory coats of arms Ottoman Coat of Arms Republican Coat of Arms
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Kültürel Antropoloji |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 17 Mayıs 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 31 Sayı: 123 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Doç.Dr. Ahmet Keskin (Samsun Üniversitesi-ahmet.keskin@samsun.edu.tr)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)