Fransız Edebiyatı’nın Nobel Ödüllü yazarlarından Patrick Modiano, yapıtlarında
yaşanmışlıklarını konu edinir ve daha çok özkurmaca türünde örnekler verir.
Günümüze gelinceye değin otuzdan fazla roman yazan Modiano’nun bu romanlarından
sadece biri, 2005 yılında yayınlanan Bir Şecere (fr: Un pedigree) özyaşamöyküsü
türünün özelliklerini taşımaktadır. Ancak yazarın tüm romanları göz önünde bulundurulduğunda,
1998’de yayınladığı Babam ve Ben (fr: Catherine Certitude) isimli
yapıtının bir karşı-özyaşamöyküsü (fr: anti-autobiographie) türünde olduğu görülmektedir.
Modiano’nun önce bir karşı-özyaşamöyküsü yazması ve ilerleyen yıllarda
bir özyaşamöyküsü yazması bu yapıtlar arasında böyle bir karşılaştırma yapabilmeyi
olanaklı kılar. Yazarın yazdığı tüm romanlarında kimlik, anne-baba sorunsalı ve savaş
gibi temalar belirgin bir biçimde karşımıza çıkar. Yazarın ailesi, onun hayatındaki
en travmatik durumları yaşamasına neden olmuştur. Bu durum onun tüm eserlerinde
ortak bir zemin olarak karşımıza çıkmaktadır. Aslında çocuk edebiyatının bir örneklemi
olarak kabul edilen Babam ve Ben’i, özyaşamöyküsel tek romanı Bir Şecere’nin
tam karşısına konumlanır. Babam ve Ben bu durumda ideal bir çocukluğa sahip bir
özyaşamöyküsü hayal eden bir çocuk romanı olarak, Bir Şecere’nin karşısında anlam
kazanır. Makalemizde yazarın karşı-özyaşamöyküsü olarak ele alacağımız Babam
ve Ben isimli yapıtıyla klasik bir özyaşamöyküsü tanımına uyan Bir Şecere’yi karşılaştırarak,
yazarın hayatındaki travmatik olayların iki farklı açıdan ele alınmasını ve
bir anlamda bunların öz-göndergeler aracılığıyla yeniden yazılmasını irdeleyeceğiz.
Patrick Modiano özyaşamöyküsü karşı-özyaşam öyküsü çocukluk dönemi travma yeniden yazma
Patrick Modiano, one of the Nobel Prize-winning writers of French literature,
constantly focuses on his personal experiences in his works and mostly gives
examples in the genre of autofiction. Having written more than thirty novels up to
the present day, only one of these novels, Pedigree: A Memoir (fr: Un pedigree),
published in 2005, has the characteristics of the genre of autobiography. However,
when all of the author’s novels are considered, it is seen that his work Catherine
Certitude published in 1998, is a anti-autobiography (fr. anti-autobiographie). The
fact that Modiano first wrote an anti-autobiography and then wrote an autobiography
in the upcoming years makes it possible to make such a comparison between these
works. In all of the author’s novels, themes such as identity, the problematic of
parents and war appear significantly. The author’s family caused him to experience
the most traumatic situations in his life. This situation appears as a common
background in all his works. In fact, Catherine Certitude, which is accepted as an
example of children’s literature, is directly opposite to his only autobiographical
novel, Pedigree: A Memoir. In this case, Catherine Certitude, as a children’s
novel that imagines an autobiography with an ideal childhood, finds meaning in
the opposite of Pedigree: A Memoir. In this article, we will compare the author’s
work Catherine Certitude, which we will consider as an anti-autobiography, with
Pedigree: A Memoir which is a classic autobiography, and we will analyse the
traumatic events in the author’s life from two different perspectives and, in a sense,
their re-writing through auto-reference.
Patrick Modiano autobiography anti-autobiography childhood trauma re-writing
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Dünya Dilleri, Edebiyatı ve Kültürü (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 24 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 31 Sayı: 123 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Doç.Dr. Ahmet Keskin (Samsun Üniversitesi-ahmet.keskin@samsun.edu.tr)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)