BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2015, Cilt: 7 Sayı: 2, 86 - 94, 01.12.2015
https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000145

Öz

This article aims to provoke a discussion on feminist cinema in Turkey. It scrutinises a recent film Mavi Dalga The Blue Wave 2013 in the way it represent women and the feminist cinema discourse. The narrative of mundane story of young women in a provincial setting refrains from the normative storylines that usually position women in binary profiles of femme fatale/innocent girl. It also skillfully escapes from the burden of narrating women as victims only. Considering these features, this paper will explore the ways in which the male and patriarchal discourses of cinema would impose a certain way of narrating stories of women, and th possible ways of breaking this cycle with the introduction of feminist film narratives

Kaynakça

  • Atam, Zahit. “Orta Sınıfın Hayatımızı Yadsıyışı.” BirGün, 12 Ekim 2013, http://birgun.net/yazi-goster/zahit-atam/12- 10-2013/orta-sinifin-hayatimizi-yadsiyisi-819.html (son erişim 20 Haziran 2015).
  • Aytaç, Duygu ve Çağla Özbek. “Konuşan kadın karakterler yaratmak istiyorduk” (Zeynep Dadak and Merve Kayan ile söyleşi), 5 Harfliler, 6 Mart 2014, http://www.5harfliler.com/mavi-dalga-zeynep-dadak-merve-kayan- roportaj/ (son erişim 20 Haziran 2015).
  • Büyükdüvenci, Sabri ve Ruken Öztürk, “Yeni Türk Sineması’nda Estetik Arayışı” Felsefe Dünyası, Sayı:46, 2007: 40.
  • Gentile, Mary. “Feminist or Tendentious? Marleen Gorris’s A Question of Silence” in Issues in Feminist Film Criticism, ed. Patricia Erens, (Bloomington: Indiana University Press, 1990), 395-404.
  • Hollinger, Karen. Feminist Film Studies (London: Routledge, 2012).
  • Johnston, Claire. “Women’s Cinema as Counter-Cinema” in Feminism and Film, ed. E.Ann Kaplan (Oxford: Oxford University Press, 2000), 22-33.
  • Kuhn, Annette. Women’s Pictures: Feminism and Cinema (London: Verso, 1994).
  • Mulvey, Laura. “Visual Pleasure and Narrative Cinema” in Issues in Feminist Film Criticism, ed. Patricia Erens, (Bloomington: Indiana University Press,1990) 28-40.
  • Mulvey, Laura. Visual and Other Pleasures (Basingstoke: Palgrave, 1989).
  • Öğüt, Hande. “Kadın Filmleri ve Feminist Karşı Sinema” Cogito, 58 (2009): 202-217.
  • Öztürk, S. Ruken. Sinemada Kadın Olmak (Istanbul: Alan, 2000).
  • Smelik, Anneke. And the Mirror Cracked: Feminist Cinema and Film Theory (Basingstoke: McMillan Press, 1998).
  • Şen, Murat Tolga. “Altn Portakal'da Tehlikeli Yakınlaşmalar” Medyaradar, 19 Ekim 2013, http://www.medyaradar.com/altin-portakalda-tehlikeli-yakinlasmalar-haberi-107247 (son erişim 20 Haziran 2015).

Beyaz perdede kadın anlatısı: Mavi dalga filminin feminist incelemesi

Yıl 2015, Cilt: 7 Sayı: 2, 86 - 94, 01.12.2015
https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000145

Öz

Bu çalışma Yeni Türkiye Sineması içinde gelişmekte olan feminist sinema üzerine bir tartışmayı teşvik etmeyi amaçlamaktadır. Bu maksatla kadın temsiliyetlerine bakmak ve feminist sinema dilini analiz etmek üzere, yakın zamanda çekilen Mavi Dalga 2013 filmine odaklanmaktadır. Taşrada yaşayan liseli genç kadınların sıradan öyküsünün anlatıldığı film, kadınların genellikle fettan kadın/masum kız karşıtlıklarında yer bulan normatif anlatılarından kaçınmaktadır. Bununla birlikte kadınların sadece kurbanlar olarak anlatılması yükünden de sıyrılabilmektedir. Bu makale, sinemada belli bir anlatısı olan eril ve ataerkil söylemlere değinerek feminist film anlatıları sayesinde bu döngünün kırılabilme olasılığını ele almaktadır.

Kaynakça

  • Atam, Zahit. “Orta Sınıfın Hayatımızı Yadsıyışı.” BirGün, 12 Ekim 2013, http://birgun.net/yazi-goster/zahit-atam/12- 10-2013/orta-sinifin-hayatimizi-yadsiyisi-819.html (son erişim 20 Haziran 2015).
  • Aytaç, Duygu ve Çağla Özbek. “Konuşan kadın karakterler yaratmak istiyorduk” (Zeynep Dadak and Merve Kayan ile söyleşi), 5 Harfliler, 6 Mart 2014, http://www.5harfliler.com/mavi-dalga-zeynep-dadak-merve-kayan- roportaj/ (son erişim 20 Haziran 2015).
  • Büyükdüvenci, Sabri ve Ruken Öztürk, “Yeni Türk Sineması’nda Estetik Arayışı” Felsefe Dünyası, Sayı:46, 2007: 40.
  • Gentile, Mary. “Feminist or Tendentious? Marleen Gorris’s A Question of Silence” in Issues in Feminist Film Criticism, ed. Patricia Erens, (Bloomington: Indiana University Press, 1990), 395-404.
  • Hollinger, Karen. Feminist Film Studies (London: Routledge, 2012).
  • Johnston, Claire. “Women’s Cinema as Counter-Cinema” in Feminism and Film, ed. E.Ann Kaplan (Oxford: Oxford University Press, 2000), 22-33.
  • Kuhn, Annette. Women’s Pictures: Feminism and Cinema (London: Verso, 1994).
  • Mulvey, Laura. “Visual Pleasure and Narrative Cinema” in Issues in Feminist Film Criticism, ed. Patricia Erens, (Bloomington: Indiana University Press,1990) 28-40.
  • Mulvey, Laura. Visual and Other Pleasures (Basingstoke: Palgrave, 1989).
  • Öğüt, Hande. “Kadın Filmleri ve Feminist Karşı Sinema” Cogito, 58 (2009): 202-217.
  • Öztürk, S. Ruken. Sinemada Kadın Olmak (Istanbul: Alan, 2000).
  • Smelik, Anneke. And the Mirror Cracked: Feminist Cinema and Film Theory (Basingstoke: McMillan Press, 1998).
  • Şen, Murat Tolga. “Altn Portakal'da Tehlikeli Yakınlaşmalar” Medyaradar, 19 Ekim 2013, http://www.medyaradar.com/altin-portakalda-tehlikeli-yakinlasmalar-haberi-107247 (son erişim 20 Haziran 2015).
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

İrem İnceoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

Chicago İnceoğlu, İrem. “Beyaz Perdede kadın anlatısı: Mavi Dalga Filminin Feminist Incelemesi”. Fe Dergi 7, sy. 2 (Aralık 2015): 86-94. https://doi.org/10.1501/Fe0001_0000000145.