Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ADAPTATION OF SECOND-HAND CONSUMPTION SCALE TO TURKISH: THE VALIDITY AND RELIABILITY STUDY

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 4, 696 - 703, 31.12.2018
https://doi.org/10.29106/fesa.487473

Öz

In
this study, the author have aimed to adapt the second-hand consumption scale to
Turkish. During the course of this study, the SHCS was first translated into
Turkish. A total of 960 surveyors from Turkey were selected using convenient
sampling to participate in this study (n=960). The Kaiser-Meyer-Olkin measure
of sampling adequacy is 0,901. The internal consistency for the entire scale
was α = 0,911. In conclusion, an instrument consisting of 13 items, 3 factors
was prepared for Turkish researchers.

Kaynakça

  • Baykul, Y. (1979). Örtük Özellikler ve Klasik Test Kuramları Üzerine Bir Karşılaştırm. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Franklin, A. (2011). The ethics of second-hand consumption. T. Lewis, & E. Potter (Dü) içinde, Ethical Consumption – A Critical Introduction. New York: Routledge.
  • Gregson, N., & Crewe, L. (2003). Second¬hand cultures. Oxford.
  • Gregson, N., & Crewe., L. (1997). Possession and performance: Rethinking the act of purchase in the space of the car boot sale. Journal of Material Culture, 2(2), 241-263.
  • Guiot, D., & Roux., D. (2010). A second-hand shoppers’ motivation scale: Antecedents, consequences, and implications for retailers. Journal of Retailing, 86(4), 355-371.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi
  • Steffen, A. (2016). Second-hand consumption as a lifestyle choice. C. Bala, & W. Schuldzinski (Dü.), International Conference on Consumer Research (ICCR) içinde (s. 189-207). Bonn: The North Rhine-Westphalia Competence Centre of Consumer Research . doi:https://doi.org/10.15501/978-3-86336-918-7_16
  • Williams, C. C. (2003). Explaining Informal and second-hand goods acquisition. The International Journal of Sociology and Social Policy, 23(12), 95-110.

İKİNCİ EL ÜRÜN TÜKETİMİ MOTİVASYONU ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 4, 696 - 703, 31.12.2018
https://doi.org/10.29106/fesa.487473

Öz

Bu
araştırmada ikinci el ürün tüketimi ölçeğinin Türkçeye uyarlanması
amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında ölçme aracı Türkçeye çevrilmiştir.
Araştırmaya kolayda örnekleme ile seçilen 960 denek katılmıştır (n=960). KMO
katsayısı 0,901 bulunmuştur. Ölçeğin tümüne ilişkin iç tutarlılık katsayısı α =
0,911’dir. Sonuç olarak 3 faktörden oluşan 13 maddelik ölçme aracı, Türk
araştırmacıların kullanımına hazır hale getirilmiştir.

Kaynakça

  • Baykul, Y. (1979). Örtük Özellikler ve Klasik Test Kuramları Üzerine Bir Karşılaştırm. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Franklin, A. (2011). The ethics of second-hand consumption. T. Lewis, & E. Potter (Dü) içinde, Ethical Consumption – A Critical Introduction. New York: Routledge.
  • Gregson, N., & Crewe, L. (2003). Second¬hand cultures. Oxford.
  • Gregson, N., & Crewe., L. (1997). Possession and performance: Rethinking the act of purchase in the space of the car boot sale. Journal of Material Culture, 2(2), 241-263.
  • Guiot, D., & Roux., D. (2010). A second-hand shoppers’ motivation scale: Antecedents, consequences, and implications for retailers. Journal of Retailing, 86(4), 355-371.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi
  • Steffen, A. (2016). Second-hand consumption as a lifestyle choice. C. Bala, & W. Schuldzinski (Dü.), International Conference on Consumer Research (ICCR) içinde (s. 189-207). Bonn: The North Rhine-Westphalia Competence Centre of Consumer Research . doi:https://doi.org/10.15501/978-3-86336-918-7_16
  • Williams, C. C. (2003). Explaining Informal and second-hand goods acquisition. The International Journal of Sociology and Social Policy, 23(12), 95-110.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeki Yüksekbilgili

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 25 Kasım 2018
Kabul Tarihi 6 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yüksekbilgili, Z. (2018). İKİNCİ EL ÜRÜN TÜKETİMİ MOTİVASYONU ÖLÇEĞİNİN TÜRKÇEYE UYARLANMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(4), 696-703. https://doi.org/10.29106/fesa.487473