Sinema kendinden önce kabul görmüş sanat dallarıyla etkileşim içerisindedir. Mimariyle sinemanın birbiriyle olan bağı ise deneyimsel sanatlar olmalarından ve her ikisinin de mekândan ve zamandan ayrı düşünülememesinden kaynaklanmaktadır. Bu bağlamda sinema, mekân olgusunun en yoğun kullanıldığı sanat dallarından biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Sahne tasarımı, ışık, kadraj, kurgu sinema sanatında belirli bir anlam yaratmak için yönetmenin ve görüntü yönetmeninin iş birliği içerisinde çalışmasının bir sonucudur. Sinemada hiçbir şey tesadüf olarak izleyiciye sunulmaz. Kompozisyon oluşturulurken mizansen, sahne trafiği, aydınlatma, dekor, kadraj içi ve kadraj dışı tüm ögeler, ses tasarımı gibi tüm unsurlar mekân kavramı ile ilişkilidir ve içeriğin anlatım dili üzerinde etkilidir. Tüm bu sinematografik öğeler yönetmenin bakış açısını ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, Rus sinemasının kült yapımlarından biri olan Leviathan (Andrey Zvyagintsev, 2014) filminin sinemada mekân ilişkisi ve sinemasal mekânın anlatıya olan etkisi çerçevesinde sinematografik incelemesi yapılmıştır. Bu çalışma, sinema ve mekân ilişkisine sinema sanatı perspektifinden bakan çalışmaların yoksunluğundan yola çıkarak Leviathan filminin kompozisyon, aydınlatma, renk kullanımı, mekân tasarımı gibi teknik ögelerini ortaya koyarak literatüre bu anlamda katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
Leviathan sinemasal mekân sinematografi kompozisyon Rus sineması
Cinema interacts with previously established branches of art. The connections between architecture and cinema stem from their experiential nature and their inextricable links to space and time. In this context, cinema represents an art form that most intensively utilizes the concept of space. The art of cinema entails stage design, lighting, framing, and editing, which are collaborative products conceived and executed by the director and cinematographer to create and convey specific meaning. Nothing presented to a film’s audience is coincidental. The composition is crafted with meticulous attention to detail. It takes into account all elements within and outside the frame, including the ‘mise en scène’, stage traffic, lighting, décor, and sound design. A careful consideration of these cinematographic elements reveals the director’s point of view. This study explores the cinematography of Leviathan (Andrey Zvyagintsev, 2014), a cult classic of Russian cinema, to examine the relationships between space in cinema and the effects of cinematic spaces on a film’s narrative. Studies investigating the associations between cinema and space from the perspective of cinema art remain scarce. Hence, this study aims to contribute to the existing literature by elucidating the technical elements of Leviathan, such as its composition, lighting, use of colors, and space design.
Leviathan cinematic space cinematography composition Russian cinema
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Görsel Efektler |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 2 |