Katılımcı bütçeleme; yerel yönetim bütçeleri noktasında vatandaşların, doğrudan ya da dolaylı olarak bütçenin hazırlanmasına, uygulanmasına ve uygulama sonrası denetimlere, özgür iradesi ile katılmasını ifade eden bir anlayıştır. Katılımcı bütçe uygulamaları, esas itibariyle yerel yönetim bütçeleri üzerine inşa edilmiş olan bir yapıya sahiptir. Bu çalışma, özel bütçeli kuruluşlar içerisinde yer alan kamu üniversitelerinde katılımcı bütçe anlayışının uygulanabilirliğini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda çalışma grubu, Uşak Üniversitesi’nin dış paydaşlarından birisi olan ve 2018-2019 Eğitim Öğretim yılı içerisinde öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmış ve elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Görüşme formu oluşturulurken alanında uzman olan kişilerden yardım alınmış, pilot uygulamalar yapılmış ve yine alanında uzman olan kişilere danışılarak görüşme formuna son şekli verilmiştir. Öğrencilerle yapılan görüşmelerde elde edilen veriler incelendiğinde, üniversitelerde katılımcı bütçe anlayışının uygulanabilir olduğu; bunun sonucunda kurumlarda iyi yönetişim ve katılımcı demokrasi anlayışın yerleşmesine katkı sağlayabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Katılımcı bütçeleme Katılımcı demokrasi Özel bütçeli kuruluşlar Yönetişim
Participatory budgeting; It is an understanding that the participation of citizens in the budget of local government, directly or indirectly which expresses the free participation of the budget in preparation, implementation and postimplementation audits. Participatory budgetary practices have a structure built mainly on local government budgets. This study was carried out in order to determine the applicability of participatory budget understanding in public universities in special budget administrations. In this context, the study group is one of the external stakeholders of Uşak University and who consists of students studying in the academic year 2018-2019. Qualitative research method was used in the study. In the collection of data, semistructured interview forms developed by the researcher were used and descriptive analysis technique was used to analyze the data. While the form was developed, the pilot study was undertaken and the experts opinions was collected. After that procedures, the development of the form was completed. When the data obtained from the interviews with the students are examined, it is found out that the participatory budget approach is applicable in universities. As a result, it can be concluded that good governance and participatory democracy can contribute to the establishment of institutions
Participatory budgeting Participatory Democracy Special budget organizations Governance.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Maliye Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.