BibTex RIS Kaynak Göster

Relationship Between Discourse and Meaning in the Process of Identity Construction: Example of Kocabaş Abdals

Yıl 2009, Sayı: 8, 145 - 158, 01.09.2009

Öz

This study focuses on the representation of Abdal identity on the basis of the relationship between discourse and meaning. The representation of Abdal identity in different times and places will be scrutinized through the structural analysis of the discourse and expressions used by Abdals in the process of their self-existence and selfidentification. The question of where and why discourse actually belongs is a key factor in disclosing the dynamics of a given society and understanding the position of the speaker. In other words, this study aims to introduce a sociological reading through the cultural context of the foundations underlying different identity receptions. From this perspective, in-depth interview was conducted with the Abdals living in Kocabaş Town of Denizli which had been determined as the research area, and the obtained data were analyzed and interpreted within the framework of the study’s areas of interrogation

Kaynakça

  • BAL, Hüseyin. (1997). Sosyolojik Açıdan Alevi-Sünni Farklılaşması ve Bütünleşmesi. Isparta’nın Alevi-Sünni Ortak Yaşayan İki Köyü Üstüne Yapılmış Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İstanbul: Ant Yayınları.
  • BARTH, Fredrik. (1996). Ethnic Groups and Boundaries. Ed. Werner Sollors. Theories of Ethnicity: A Classical Reader (in). New York: New York University Press.
  • BAŞ, Türker ve Ulun Akturan. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • BELTON, Brian A. (2005). Questioning Gypsy Identiy: Ethnic Narratives in Britain and America, Lanham: Altamira Press.
  • BİLGİN, Nuri. (2007). Kimlik İnşası. İzmir: Aşina Kitaplar.
  • ERMAN, Tahire. (2005). Mahalledeki Öteki: Gecekondu Ortamında Alevi-Sünni İlişkileri. Türk(iye) Kültürleri. (içinde). Ed. Gönül Putlar ve Tahire Erman. İstanbul: Tetragon Yayınevi.
  • GÜRSOY, Şahin. (2006). Türkiye Abdalları: Kırşehir Örneğinde Sosyo- Kültürel Yapı Çözümlemesi. Ankara: Platin Yayınları.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan. (2000). İslâm İnançları Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • HECHTER, Michael. (1996). Ethnicity and Rational Choice Theory. Ed. John Hutchinson and Anthnoy D. Smith. Ethnicity (in). Oxford: Oxford University Press.
  • KARAMUSTAFA, Ahmet T. (2007). Tanrının Kuraltanımaz Kulları: İslam Dünyasında Derviş Toplulukları (1200-1550). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • KOLUKIRIK, Suat. (2005). Türk Toplumunda Çingene İmgesi ve Önyargısı. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi. Cilt 8. Sayı 2. Güz. s.52-71.
  • KOLUKIRIK, Suat. (2009). “Çingene Olduğu Düşünülen Gruplarda Kimlik: Teber (Abdal) Kimliği”. Kimlikler Lütfen, Türkiye Cumhuriyeti’nde Kültürel Kimlik Arayış ve Temsili. (içinde). Derleyen: Gönül Putlar. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • KÖPRÜLÜ, Fuad. (1989). Edebiyat Araştırmaları-II. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • LARRAIN, Jorge. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik. Çev. Neşe Nur Domaniç. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • MİLLAS, Herkül. (2000). Türk Romanı ve Öteki: Ulusal Kimlikte Yunan İmajı. İstanbul: Sabancı Üniversitesi Yayınları.
  • OKUMUŞ, Ejder. (2005). Türkiye’de Marjinal Bir Grup Olarak Abdallar. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi. Eylül. Yıl: 3 Sayı: 6. s.593- 626.
  • ÖZKAN, Ali Rafet. (2000). Türkiye Çingeneleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, Orhan. (1995). Alevi-Bektaşi Kimliği. Sosyo- Antropolojik Araştırma. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • VAN DIJK, Teun a. (2008). Discourse and Power. New York: Palgrave Macmillan.

KİMLİK İNŞASINDA SÖYLEM VE ANLAM İLİŞKİSİ: KOCABAŞ ABDALLARI ÖRNEĞİ

Yıl 2009, Sayı: 8, 145 - 158, 01.09.2009

Öz

Abdal kimliğinin sunumu üzerine odaklanan bu çalışma, söylem ve anlam ilişkisi temelinde bir kurgudur. Abdal kimliğinin kendisini var kılma ve tanımlama sürecinde kullandığı söylem ve ifadelerin yapısal çözümlemesi aracılığıyla, kimliğin farklı zaman ve mekandaki temsiliyeti irdelenmeye çalışılmaktadır. Gerçekte söylemin nereye ve neden ait olduğu sorusu, içinde yaşanılan toplumun işleyişini açığa çıkarmada ve söyleyenin konumunu anlamada anahtar konumdadır. Diğer bir ifadeyle farklı kimlik kabullerinin ardında yatan dayanakların kültürel bağlamı üzerinden sosyolojik bir okuma ve anlama hedeflenmektedir. Bu perspektif içerisinde araştırma alanı olarak belirlenen, Denizli İlinin Kocabaş Kasabasında yaşayan Abdallarla derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler çalışmanın sorgu alanları çerçevesinde analiz edilerek yorumlanmıştır

Kaynakça

  • BAL, Hüseyin. (1997). Sosyolojik Açıdan Alevi-Sünni Farklılaşması ve Bütünleşmesi. Isparta’nın Alevi-Sünni Ortak Yaşayan İki Köyü Üstüne Yapılmış Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İstanbul: Ant Yayınları.
  • BARTH, Fredrik. (1996). Ethnic Groups and Boundaries. Ed. Werner Sollors. Theories of Ethnicity: A Classical Reader (in). New York: New York University Press.
  • BAŞ, Türker ve Ulun Akturan. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • BELTON, Brian A. (2005). Questioning Gypsy Identiy: Ethnic Narratives in Britain and America, Lanham: Altamira Press.
  • BİLGİN, Nuri. (2007). Kimlik İnşası. İzmir: Aşina Kitaplar.
  • ERMAN, Tahire. (2005). Mahalledeki Öteki: Gecekondu Ortamında Alevi-Sünni İlişkileri. Türk(iye) Kültürleri. (içinde). Ed. Gönül Putlar ve Tahire Erman. İstanbul: Tetragon Yayınevi.
  • GÜRSOY, Şahin. (2006). Türkiye Abdalları: Kırşehir Örneğinde Sosyo- Kültürel Yapı Çözümlemesi. Ankara: Platin Yayınları.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan. (2000). İslâm İnançları Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • HECHTER, Michael. (1996). Ethnicity and Rational Choice Theory. Ed. John Hutchinson and Anthnoy D. Smith. Ethnicity (in). Oxford: Oxford University Press.
  • KARAMUSTAFA, Ahmet T. (2007). Tanrının Kuraltanımaz Kulları: İslam Dünyasında Derviş Toplulukları (1200-1550). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • KOLUKIRIK, Suat. (2005). Türk Toplumunda Çingene İmgesi ve Önyargısı. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi. Cilt 8. Sayı 2. Güz. s.52-71.
  • KOLUKIRIK, Suat. (2009). “Çingene Olduğu Düşünülen Gruplarda Kimlik: Teber (Abdal) Kimliği”. Kimlikler Lütfen, Türkiye Cumhuriyeti’nde Kültürel Kimlik Arayış ve Temsili. (içinde). Derleyen: Gönül Putlar. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • KÖPRÜLÜ, Fuad. (1989). Edebiyat Araştırmaları-II. İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • LARRAIN, Jorge. (1995). İdeoloji ve Kültürel Kimlik. Çev. Neşe Nur Domaniç. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • MİLLAS, Herkül. (2000). Türk Romanı ve Öteki: Ulusal Kimlikte Yunan İmajı. İstanbul: Sabancı Üniversitesi Yayınları.
  • OKUMUŞ, Ejder. (2005). Türkiye’de Marjinal Bir Grup Olarak Abdallar. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi. Eylül. Yıl: 3 Sayı: 6. s.593- 626.
  • ÖZKAN, Ali Rafet. (2000). Türkiye Çingeneleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • TÜRKDOĞAN, Orhan. (1995). Alevi-Bektaşi Kimliği. Sosyo- Antropolojik Araştırma. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • VAN DIJK, Teun a. (2008). Discourse and Power. New York: Palgrave Macmillan.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Suat Kolukırık

Ali Rıza Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 8

Kaynak Göster

Chicago Kolukırık, Suat, ve Ali Rıza Yıldırım. “KİMLİK İNŞASINDA SÖYLEM VE ANLAM İLİŞKİSİ: KOCABAŞ ABDALLARI ÖRNEĞİ”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 8 (Eylül 2009): 145-58.

Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır. 

2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.

Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.

İlginiz için teşekkür ederiz.