Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Artırılmış Gerçeklik Eğitiminin Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Tutumlarına Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 16 - 28, 15.01.2021

Öz

Fen derslerinde teknolojiden yararlanma giderek artan bir ilgi ve araştırma alanı olarak göze çarpmaktadır. Öğretmenlerin son dönemde ilgisini çeken en yeni uygulamalardan biri de artırılmış gerçeklik uygulamalarıdır. Bu uygulamalar, iki boyutlu ortamdaki nesneleri uyarıcı olarak kullanan ve arka planda bu uyarıcılara bağlı üç boyutlu görsel zenginleştirmeler içeren teknolojik materyallerdir. Bu materyallerin fen eğitiminde kullanımının artırılması amacıyla 2018 yılı Kasım ayında Bursa ilinde görev yapmakta olan 21 fen bilimleri öğretmenine üç gün süren bir artırılmış gerçeklik teknolojisi eğitimi verilmiştir. Öğretmenlerin bu eğitimden önce ve eğitimden sonra artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik tutumları bir ölçek yardımıyla ölçülmüş ve arada anlamlı bir farkın olup olmadığı araştırılmıştır. Bunun yanı sıra bu öğretmenlerden üçü ile yarı yapılandırılmış görüşme formları yardımıyla görüşmeler yapılmış ve hem eğitimin içeriği hem de fen eğitimine etkileriyle ilgili görüşleri toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik tutumları arasında p=.00 düzeyinde anlamlı bir fark bulunmuştur. Görüşmeler sonucunda ise bu uygulamaların derslerde kullanımının fen eğitiminde soyut kavramların öğretimini kolaylaştıracağı, öğretmenlerin kendilerini teknolojik pedagojik alan bilgisi açısından daha donanımlı hissettikleri ve öğrencilerin derse karşı ilgi ve tutumuna katkı sağlayacağını düşündükleri yönündeki görüşleri ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • Abdüsselam, M. S., ve Karal, H. (2012). Fizik öğretiminde artırılmış gerçeklık ortamlarının öğrenci akademik başarısı üzerine etkisi: 11. Sınıf manyetizma konusu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 170–181.
  • Akçayır, M., ve Akçayır, G. (2016). Üniversite öğrencilerinin yabancı dil eğitiminde artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanımına yönelik görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1169–1187. https://doi.org/10.17556/jef.86406
  • Atasoy, B., Tosi̇k-gün, E., ve Kocaman-Karoğlu, A. (2017). İlköğretim öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına karşı tutumlarının ve güdülenme durumlarının belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 435–448.
  • Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355–385. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355
  • Billinghurst, M., ve Kato, H. (2002). Collaborative augmented reality. Communications of the ACM, 45(7), 64–70. https://doi.org/10.1145/514236.514265
  • Çepni, S. (2020). Eğitimde “Bir Adım Ötesi” tartışmalarının kavramsal çerçevesini anlamak: dijitalleşme ve insanileşme (etik ve değerler) kavramlarında denge kurma arayışları. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 3(2), 65–79.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler.
  • Çepni, S. (2019). Fen ve teknoloji öğretimi. Pegem.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design_ qualitative, quantitative, and mixed method approaches. SAGE.
  • Demirer, V., ve Erbaş, Ç. (2015). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının incelenmesi ve eğitimsel açıdan değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 802–813. https://doi.org/10.17860/efd.29928
  • Fernandez, M. (2017). Augmented-Virtual Reality: How to improve education systems. Higher Learning Research Communications, 7(1), 1. https://doi.org/10.18870/hlrc.v7i1.373
  • Gan, L., Jiang, J., Zhang, W., Su, Y., Shi, Y., Huang, C., Pan, J., Lü, M., ve Wu, Y. (1998). Synthesis of pyrrolidine ring-fused fullerene multicarboxylates by photoreaction. Journal of Organic Chemistry, 63(13), 4240–4247. https://doi.org/10.1021/jo971990i
  • Hovland, C. I. (1951). Changes in attitude through communication. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 46(3), 424–437. doi:10.1037/h0055656
  • İbili, E., ve Şahin, S. (2015). Investigation of the effects on computer attitudes and computer self-efficacy to use of augmented reality in geometry teaching. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 9(1), 332–350.
  • İçten, T., ve Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C, 5(2), 111–136.
  • Karademir, E., Sarıkahya, E., Altunsoy, K. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin beceri kavramına yönelik algıları: bir olgubilim çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 18(1), 53-71. DOI: 10.17494/ogusbd.330740
  • Kaufmann, M. H. (2004). Geometry education with augmented reality [Technischen Universität Wien]. http://gretchen.ims.tuwien.ac.at/media/documents/publications/kaufmann_diss.pdf
  • Kerawalla, L., Luckin, R., Seljeflot, S., ve Woolard, A. (2006). “Making it real”: Exploring the potential of augmented reality for teaching primary school science. Virtual Reality, 10(3–4), 163–174. https://doi.org/10.1007/s10055-006-0036-4
  • Küçük, S., Kapakin, S., ve Goktas, Y. (2015). Medical faculty students’ views on anatomy learning via mobile augmented reality technology. Journal of Higher Education and Science, 5(3), 316. https://doi.org/10.5961/jhes.2015.133
  • Küçük, S., Yilmaz, R. M., Baydaş, Ö., ve Göktaş, Y. (2014). Augmented reality applications attitude scale in secondary schools: Validity and reliability study. Eğitim ve Bilim, 39(176), 388–392. https://doi.org/10.15390/EB.2014.3590
  • Lewin, K. (1947). "Frontiers in Group Dynamics: Concept, Method and Reality in Social Science; Social Equilibria and Social Change". Human Relations. (1) 5–41. doi:10.1177/001872674700100103
  • Liou, H. H., Yang, S. J. H., Chen, S. Y., ve Tarng, W. (2017). The influences of the 2D image-based augmented reality and virtual reality on student learning. Educational Technology and Society, 20(3), 110–121.
  • Mikropoulos, T. A., Chalkidis, A., Katsikis, A., ve Emvalotis, A. (1998). Students’ attitudes towards educational virtual environments. Education and Information Technologies, 3(2), 137–148. https://doi.org/10.1023/A:1009687025419
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). Fen ve teknoloji öğretmeni özel alan yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06160143_3-YYretmen_Yeterlikleri_KitabY_fen_ve_teknoloji_YYretmeni_Yzel_alan_yeterlikleri_ilkYYretim_parYa_6.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. https://doi.org/10.14527/9786053189879.01
  • Ormancı, Ü., Çepni, S., & Ülger, B. (2018). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Ortaöğretime Geçiş Ortak Sınavları Hakkındaki Görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences, 2 (1), 1-15. DOI: 10.31805/acjes.422031
  • Özarslan, Y. (2011). Öğrenen içerik etkileşiminin genişletilmiş gerçeklik ile zenginleştirilmesi. 5th International Computer ve Instructional Technologies Symposiumda sunulmuş bildiri, September, 22–24.
  • Özdemi̇r, M. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile öğrenmeye yönelik deneysel çalışmalar: sistematik bir inceleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 609–632. http://dx.doi.org/10.17860/mersinefd.336746
  • Ramirez, H., Mendivil, E. G., Flores, P. R., ve Gonzalez, M. C. (2013). Authoring software for augmented reality applications for the use of maintenance and training process. Procedia Computer Science, 25, 189–193. https://doi.org/10.1016/j.procs.2013.11.023
  • Şahin, D. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile yapılan fen öğretiminin ortaokul öğrencilerinin başarılarına ve derse karşı tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Sarıoğlu, S., ve Girgin, S. (2020). The effect of using virtual reality in 6th grade science course the cell topic on students’ academic achievements and attitudes towards the course. Journal of Turkish Science Education, 17(1), 109–125. https://doi.org/10.36681/tused.2020.16
  • Singhal, S., Bagga, S., Goyal, P., ve Saxena, V. (2012). Augmented Chemistry: Interactive Education System. International Journal of Computer Applications, 49(15), 1–5. https://doi.org/10.5120/7700-1041
  • Timur, B., ve Özdemir, M. (2018). Fen eğitiminde artırılmış gerçeklik ortamlarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Turkish Education Sciences, 6(10), 62–75. https://dergipark.org.tr/goputeb/issue/36631/354239
  • Ültay, N., ve Çalık, M. (2012). A Thematic review of studies into the effectiveness of context-based chemistry curricula. Journal of Science Education and Technology, 21(6), 686–701. https://doi.org/10.1007/s10956-011-9357-5
  • Uluyol, Ç., ve Eryilmaz, S. (2014). Examining pre-service teachers’ opinions regarding to augmented reality learning-arttırılmış gerçeklik öğrenmeye ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi. Gefad, 34(3), 403–413.
  • Uriel, C., Sergio, S., Carolina, G., Mariano, G., Paola, D., ve Martín, A. (2020). Improving the understanding of basic sciences concepts by using virtual and augmented reality. Procedia Computer Science, 172, 389–392. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.05.165
  • Wojciechowski, R., ve Cellary, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in ARIES augmented reality environments. Computers and Education, 68, 570–585. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.02.014
  • Zaidi, A., Beadle, S., & Hannah, A. (2019). Review of the online learning and artificial intelligence education market: a report for the Department of Education: July 2018. https://dera.ioe.ac.uk/33536/1/DFR_Online_learning_and_AIEd_market_review.pdf

The Effect of Augmented Reality Applications Training on Science Teachers’ Attitudes towards Augmented Reality Applications and Teachers' Views

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 16 - 28, 15.01.2021

Öz

The use of technology in teachers' lessons is an increasing focus of interest and research. One of the newest technological applications used in science courses is augmented reality applications. Augmented reality applications are technological materials that use objects in two-dimensional environments as triggers and contain three-dimensional visual enhancements linked to these triggers in the background. In order to increase the use of these materials in science education, 21 science teachers working in Bursa province in November 2018 were given a three-day augmented reality technology training. Teachers' attitudes towards augmented reality practices before and after this training were measured with the help of a scale and it was investigated whether there was a significant difference between them. In addition, interviews were conducted with three of these teachers with the help of semi-structured interview forms and their opinions on both the content of education and its effects on science education were collected. As a result of the research, a significant difference was found at the level of p = .00 between the attitudes of teachers towards augmented reality applications. As a result of the interviews, it was revealed that the use of these applications in lessons would facilitate the teaching of abstract concepts in science education, teachers felt more equipped in terms of technological pedagogical knowledge and would contribute to students' interest and attitude towards the lesson.

Kaynakça

  • Abdüsselam, M. S., ve Karal, H. (2012). Fizik öğretiminde artırılmış gerçeklık ortamlarının öğrenci akademik başarısı üzerine etkisi: 11. Sınıf manyetizma konusu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 170–181.
  • Akçayır, M., ve Akçayır, G. (2016). Üniversite öğrencilerinin yabancı dil eğitiminde artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanımına yönelik görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1169–1187. https://doi.org/10.17556/jef.86406
  • Atasoy, B., Tosi̇k-gün, E., ve Kocaman-Karoğlu, A. (2017). İlköğretim öğrencilerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına karşı tutumlarının ve güdülenme durumlarının belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 435–448.
  • Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355–385. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355
  • Billinghurst, M., ve Kato, H. (2002). Collaborative augmented reality. Communications of the ACM, 45(7), 64–70. https://doi.org/10.1145/514236.514265
  • Çepni, S. (2020). Eğitimde “Bir Adım Ötesi” tartışmalarının kavramsal çerçevesini anlamak: dijitalleşme ve insanileşme (etik ve değerler) kavramlarında denge kurma arayışları. Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 3(2), 65–79.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler.
  • Çepni, S. (2019). Fen ve teknoloji öğretimi. Pegem.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design_ qualitative, quantitative, and mixed method approaches. SAGE.
  • Demirer, V., ve Erbaş, Ç. (2015). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının incelenmesi ve eğitimsel açıdan değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 802–813. https://doi.org/10.17860/efd.29928
  • Fernandez, M. (2017). Augmented-Virtual Reality: How to improve education systems. Higher Learning Research Communications, 7(1), 1. https://doi.org/10.18870/hlrc.v7i1.373
  • Gan, L., Jiang, J., Zhang, W., Su, Y., Shi, Y., Huang, C., Pan, J., Lü, M., ve Wu, Y. (1998). Synthesis of pyrrolidine ring-fused fullerene multicarboxylates by photoreaction. Journal of Organic Chemistry, 63(13), 4240–4247. https://doi.org/10.1021/jo971990i
  • Hovland, C. I. (1951). Changes in attitude through communication. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 46(3), 424–437. doi:10.1037/h0055656
  • İbili, E., ve Şahin, S. (2015). Investigation of the effects on computer attitudes and computer self-efficacy to use of augmented reality in geometry teaching. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 9(1), 332–350.
  • İçten, T., ve Bal, G. (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C, 5(2), 111–136.
  • Karademir, E., Sarıkahya, E., Altunsoy, K. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin beceri kavramına yönelik algıları: bir olgubilim çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 18(1), 53-71. DOI: 10.17494/ogusbd.330740
  • Kaufmann, M. H. (2004). Geometry education with augmented reality [Technischen Universität Wien]. http://gretchen.ims.tuwien.ac.at/media/documents/publications/kaufmann_diss.pdf
  • Kerawalla, L., Luckin, R., Seljeflot, S., ve Woolard, A. (2006). “Making it real”: Exploring the potential of augmented reality for teaching primary school science. Virtual Reality, 10(3–4), 163–174. https://doi.org/10.1007/s10055-006-0036-4
  • Küçük, S., Kapakin, S., ve Goktas, Y. (2015). Medical faculty students’ views on anatomy learning via mobile augmented reality technology. Journal of Higher Education and Science, 5(3), 316. https://doi.org/10.5961/jhes.2015.133
  • Küçük, S., Yilmaz, R. M., Baydaş, Ö., ve Göktaş, Y. (2014). Augmented reality applications attitude scale in secondary schools: Validity and reliability study. Eğitim ve Bilim, 39(176), 388–392. https://doi.org/10.15390/EB.2014.3590
  • Lewin, K. (1947). "Frontiers in Group Dynamics: Concept, Method and Reality in Social Science; Social Equilibria and Social Change". Human Relations. (1) 5–41. doi:10.1177/001872674700100103
  • Liou, H. H., Yang, S. J. H., Chen, S. Y., ve Tarng, W. (2017). The influences of the 2D image-based augmented reality and virtual reality on student learning. Educational Technology and Society, 20(3), 110–121.
  • Mikropoulos, T. A., Chalkidis, A., Katsikis, A., ve Emvalotis, A. (1998). Students’ attitudes towards educational virtual environments. Education and Information Technologies, 3(2), 137–148. https://doi.org/10.1023/A:1009687025419
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). Fen ve teknoloji öğretmeni özel alan yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06160143_3-YYretmen_Yeterlikleri_KitabY_fen_ve_teknoloji_YYretmeni_Yzel_alan_yeterlikleri_ilkYYretim_parYa_6.pdf
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. https://doi.org/10.14527/9786053189879.01
  • Ormancı, Ü., Çepni, S., & Ülger, B. (2018). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Ortaöğretime Geçiş Ortak Sınavları Hakkındaki Görüşleri. Academy Journal of Educational Sciences, 2 (1), 1-15. DOI: 10.31805/acjes.422031
  • Özarslan, Y. (2011). Öğrenen içerik etkileşiminin genişletilmiş gerçeklik ile zenginleştirilmesi. 5th International Computer ve Instructional Technologies Symposiumda sunulmuş bildiri, September, 22–24.
  • Özdemi̇r, M. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile öğrenmeye yönelik deneysel çalışmalar: sistematik bir inceleme. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 609–632. http://dx.doi.org/10.17860/mersinefd.336746
  • Ramirez, H., Mendivil, E. G., Flores, P. R., ve Gonzalez, M. C. (2013). Authoring software for augmented reality applications for the use of maintenance and training process. Procedia Computer Science, 25, 189–193. https://doi.org/10.1016/j.procs.2013.11.023
  • Şahin, D. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile yapılan fen öğretiminin ortaokul öğrencilerinin başarılarına ve derse karşı tutumlarına etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Sarıoğlu, S., ve Girgin, S. (2020). The effect of using virtual reality in 6th grade science course the cell topic on students’ academic achievements and attitudes towards the course. Journal of Turkish Science Education, 17(1), 109–125. https://doi.org/10.36681/tused.2020.16
  • Singhal, S., Bagga, S., Goyal, P., ve Saxena, V. (2012). Augmented Chemistry: Interactive Education System. International Journal of Computer Applications, 49(15), 1–5. https://doi.org/10.5120/7700-1041
  • Timur, B., ve Özdemir, M. (2018). Fen eğitiminde artırılmış gerçeklik ortamlarının kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. International Journal of Turkish Education Sciences, 6(10), 62–75. https://dergipark.org.tr/goputeb/issue/36631/354239
  • Ültay, N., ve Çalık, M. (2012). A Thematic review of studies into the effectiveness of context-based chemistry curricula. Journal of Science Education and Technology, 21(6), 686–701. https://doi.org/10.1007/s10956-011-9357-5
  • Uluyol, Ç., ve Eryilmaz, S. (2014). Examining pre-service teachers’ opinions regarding to augmented reality learning-arttırılmış gerçeklik öğrenmeye ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi. Gefad, 34(3), 403–413.
  • Uriel, C., Sergio, S., Carolina, G., Mariano, G., Paola, D., ve Martín, A. (2020). Improving the understanding of basic sciences concepts by using virtual and augmented reality. Procedia Computer Science, 172, 389–392. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.05.165
  • Wojciechowski, R., ve Cellary, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in ARIES augmented reality environments. Computers and Education, 68, 570–585. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.02.014
  • Zaidi, A., Beadle, S., & Hannah, A. (2019). Review of the online learning and artificial intelligence education market: a report for the Department of Education: July 2018. https://dera.ioe.ac.uk/33536/1/DFR_Online_learning_and_AIEd_market_review.pdf
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serhan Sarıoğlu 0000-0003-3587-2266

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarıoğlu, S. (2021). Artırılmış Gerçeklik Eğitiminin Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Tutumlarına Etkisi. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(1), 16-28.