STEM is one of the most frequently heard studies in the education field in recent years, including activities in which more than one discipline is used together. Although STEM education has an essentıal place in terms of the future progress goals of the countries, it is applied in schools as a lifestyle, not as a model, especially in countries with a high level of development. The main reason for this approach is to get the information off the memorization system so it can ensure the applicability of the information in real life, making students successful in practice by aiming to highlight the creativity features. It is a teaching model in which students learn by doing and experiencing, and make the learned information usable by concretizing. In our country, it is noticed that various STEM activities have been applied to different education levels in recent years. This study is aimed to support STEM activities with fairy tale scenarios by implementing them with a different approach, based on research on STEM education. In this direction, activities were held for 8 weeks with students for the execution of STEM activities with fairy tales, and their opinions were taken at the end of the process. 8 students from 4 different primary and secondary schools in İzmir has participated in the study. In the research, data were collected using semi-structured interviews and analyzed with content analysis. As a result of the research, it was observed that during the implementation of STEM activities with fairy tales, the students were more interested and willing to the lessons, for they understood the activities better. Most of the students stated that STEM activities were more fun with fairy tales, they were motivated and the retention of the learned information increased.
Tale science education qualitative research student views STEM
Son yıllarda eğitim alanında en sık duyduğumuz çalışmalardan birisi olan STEM birden fazla disiplinin bir arada kullanılarak uygulandığı etkinlikleri içermektedir. Ülkelerin gelecekteki ilerleme hedefleri açısından STEM eğitimi önemli bir yere sahip olmakla beraber özellikle gelişmişlik düzeyi yüksek ülkelerde bir model olarak değil bir yaşam tarzı olarak okullarda uygulanmaktadır. Bu yaklaşımın temel nedeni bilgiyi ezber sisteminden çıkarıp bilgilerin gerçek yaşamda uygulanabilirliğini sağlamak, yaratıcılık özelliklerinin öne çıkartılması hedef alınarak öğrencileri uygulamada başarılı hale getirmektir. Öğrencilerin yaparak ve yaşayarak öğrendiği, öğrenilen bilgileri somutlaştırarak kullanılabilir hale getirdiği bir öğretim modelidir. Ülkemizde de son yıllarda farklı eğitim kademelerinde çeşitli STEM etkinliklerinin yürütüldüğü görülmektedir. Bu çalışmada STEM eğitimi ile ilgili yapılan araştırmalardan yola çıkılarak STEM etkinliklerini masal senaryolarıyla desteklemek, farklı bir yaklaşımla uygulamak amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, STEM etkinliklerinin masallarla uygulanmasına yönelik öğrencilerle 8 hafta boyunca etkinlikler yapılmış ve sürecin sonunda görüşleri alınmıştır. Çalışmaya İzmir ilinde bulunan 4 farklı ilkokul ve ortaokuldan 8 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veriler yarı yapılandırılmış görüşme kullanılarak toplanmış, içerik analiziyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda STEM etkinliklerinin masallarla uygulanması sürecinde öğrencilerin derslere daha ilgili ve istekli oldukları, etkinlikleri daha iyi anladıkları gözlenmiştir. Öğrencilerin çoğu STEM etkinliklerinin masallarla daha eğlenceli geçtiğini, motive olduklarını ve öğrenilen bilgilerin akılda kalıcılığının arttığını ifade etmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3 |