The aim of this study is to conduct a content analysis of scientific publications on robotic coding in high school and secondary school mathematics and science education. 24 studies were examined using the content analysis technique. The sub problems were determined as how is the distribution of the 24 studies considered according to science and mathematics courses, according to years, according to the robotic coding applications used, according to the concepts associated with robotic coding, according to the sample group, and according to the methods used in the studies? Robotic coding applications are used more in the mathematics course than in the science course, while an equal number of studies were carried out in 2019, 2020 and 2022, the number of studies conducted decreased in 2021, scratch is the most used in the mathematics course, and Arduino robotic coding applications are used in the science course, code.org., mblock, IDEA, Minecraft, Lego Mindstorms applications were also used, and the studies were mostly associated with the concepts of academic success and problem-solving skills in mathematics lessons, and with the concepts of meaningful learning and attitudes towards science lessons in science lessons. In addition to these concepts, it has been determined that they are associated with the concepts of algorithmic thinking, cooperative learning, use of technology, critical thinking, creative idea generation, and attitude towards mathematics course. It was concluded that robotic coding applications were used more in secondary school than in high school and that more studies were conducted with qualitative methods.
Robotic coding Mathematics education Science education Content analysis
Bu çalışmada amaç lise ve ortaokul matematik ve fen eğitiminde robotik kodlama ile ilgili yapılan bilimsel yayınların içerik analizini yapmaktır. 24 çalışma içerik analizi tekniği ile incelenmiştir. Alt problemler, ele alınan 24 çalışmanın fen ve matematik derslerine göre, yıllara göre, kullanılan robotik kodlama uygulamalarına göre, robotik kodlama ile ilişkilendirilen kavramlara göre, örneklem grubuna göre, çalışmalarda kullanılan yöntemlere göre dağılımı nasıldır? olarak belirlenmiştir. Matematik dersinde robotik kodlama uygulamalarının fen bilimleri dersine göre daha çok kullanıldığı, 2019, 2020, 2022 yıllarında eşit sayıda çalışma yapılırken 2021 yılında yapılan çalışma sayısının azaldığı, matematik dersinde en çok scratch, fen dersinde ise arduino robotik kodlama uygulamaları kullanılırken code.org, mblock, İDEA, Minecraft, Lego Mindstorms uygulamalarının da kullanıldığı, çalışmaların en çok matematik dersinde akademik başarı ve problem çözme becerisi kavramlarıyla fen dersinde ise anlamlı öğrenme ve fen dersine yönelik tutum kavramlarıyla ilişkilendirildiği görülmüştür. Bu kavramların yanında algoritmik düşünme, işbirlikli öğrenme, teknoloji kullanımı, eleştirel düşünme, yaratıcı fikir üretme, matematik dersine yönelik tutum kavramlarıyla ilişkilendirildiği tespit edilmiştir. Robotik kodlama uygulamalarının ortaokulda liseye göre daha çok kullanıldığı ve daha çok çalışmaların nitel yöntemle yapıldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Robotik Kodlama Matematik Eğitimi Fen Eğitimi Sistematik Derleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen ve Matematik Alanları Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3 |