Bu araştırmanın amacı havayolu taşımacılığında yakıt fiyatlarındaki belirsizliklerden ortaya çıkan riskler karşısında kullanılan riskten korunma yöntemlerini açıklamak ve Türkiye’de havayolu taşımacılığında kullanılan yöntemlerin uygulama örneklerini belirlemektir. Bu amaçla ilk iki bölümde havayolu taşımacılığında yakıt türleri, tedarik zinciri ve fiyatlama konusunda açıklamalar yapılmıştır. Üçüncü bölümde havayolu işletmelerinde riskten korunma teknikleri açıklanmıştır. Son iki bölümde ise yakıt fiyatlarındaki artış riskine karşı dünyada ve Türkiye’de riskten korunma yöntemlerini uygulayan havayolu işletmelerinden bahsedilmiştir. Araştırma sonucunda havayolu şirketlerinin başvurduğu yöntemlerin Basit Takaslama, Farklılaştırılmış Takaslama ve Temel Risk, Satın Alma Opsiyonu, Sıfır Maliyet İçeren Fiyat Limitleme ve Vadeli Sözleşmeler olduğu görülmüştür. Son yıllarda riskten korunma yöntemleri Türkiye’de havayolu şirketleri tarafından kullanılmaya başlanmıştır. Yakıt fiyatlarındaki değişim ve belirsizlik düşünüldüğünde Türkiye’de bu yöntemleri uygulamayan diğer havayolu şirketleri de yakıt ihtiyacının bir kısmı için riskten korunma yöntemleri konusunda politikalar geliştirmelidirler.
The purpose of this research is to explain the hedging methods used against the risk uncertainty in fuel prices and present the implementation of these methods in air transportation industry in Turkey. For this purpose, in the first two parts, we first describe fuel types used in airline transportation, supply chain and pricing. The third section presents hedging techniques used by airline companies. In the last two sections, we provide airline companies using hedging strategies in Turkey and in the world against the fuel price increases. The main hedging strategies of airline companies are found to be Plain Vanilla Swap, Differentiation Swap and Basic Risk, Call Option, Collars Including Zero-Cost and Premium Collars, Futures and Forward Contracts. In recent years, Turkish airline companies have started to use hedging methods. Given the change and uncertainty of the fuel prices, policies should be developed by the other carriers that do not use hedging for some portion of their fuel requirements.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 611 |