BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye Sivil Havacılık Sektöründe Yoğunlaşma

Yıl 2015, Sayı: 610, 21 - 33, 01.12.2015

Öz

İktisat teorisinde refahın ve etkinliğin belirleyicilerinden biri olan rekabet, piyasa yoğunlaşmasıyla doğrudan alakalıdır. Bu çalışmada Türk Sivil Havacılık Endüstrisi’nin 2011-2013 dönemi için yoğunlaşma derecesi ve rekabet düzeyi araştırılmaktadır. Yöntem olarak N-Firma yoğunlaşma oranı ve HerfindahlHirschman endeksleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Türk sivil havacılık endüstrisinde yoğunlaşma oranının oldukça yüksek olduğu tespit edilmiştir ve rekabet düzeyi oligopol piyasalarına yakın bir düzeyde seyretmektedir. THY firması dışarda tutularak yapılan hesaplamada ise düşük dereceli yoğunlaşma görülmüştür. Dolayısıyla, yüksek yoğunlaşma derecesinin çoğunlukla THY’nin piyasa payının büyüklüğünden kaynaklandığı sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • AKAN, Yoğulaşma:1980-96” Atatürk Üniversitesi, Cilt:16, Sayı: 5-6, ss.1-13. “Türk İmalat Sanayinde
  • BAŞ, Mehmet; “Rekabeti Etkileyen Faktörlerden Pazar Yoğunlaşması ve Türkiye’deki Bazı Sektörlerin Yoğunlaşma Dereceleri”, faktorlerden-pazar-yogunlasmasi-ve-turkiyedeki-bazi-sektorl- erin-yogunlasma-dereceleri/. 25.06.2015.
  • ÇERMİKLİ, Hakan (1997), “Yarışabilir (Contestable) Piyasalar
  • Teorisi, Charter Firmalar ve Avrupa Uluslararası Sivil Havacılık Piyasası”, Ekonomik Yaklaşım, Cilt 8, Sayı 26, ss.105-117. DİE; (2005), Dış Ticarette Yoğunlaşma 2003, Devlet İstatistik
  • Araştırmaları, 22(6), ss. 75-86. ERLAT, Güzin; “İhacat ve Endüstriyel Yoğunlaşma Arasındaki İlişkinin İmalat Sanayiinden Seçilmiş Bazı Sektörler Açısından incelenmesi”, 08.2015
  • ERSOY, Mehmet Ş.; (1980), “Sanayiide Toplanmanın (Te- merküz) Alternatif Ölçüleri”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakül- tesi Dergisi, 9(2), ss. 139-155.
  • Journal of Transportation Management, 22(2), pp. 59-74. KARATAY, Ertuğrul, Mustafa ŞAHİN, Paşa YALÇIN VE Yu- suf KIRTILIOĞLU; “Sivil Havacılık Sektörünün Uluslararası Düzeyde İncelenmesi”, http://mdk.anadolu.edu.tr/sites/mdk. anadolu.edu.tr/files/files/6.pdf. 20.05.2015.
  • KORUL, Vildan ve Hatice KÜÇÜKÖNAL; “Türk Sivil Havacılık Sektörünün Yapısal İncelenmesi”, http://www.acarindex.com/ dosyalar/makale/acarindex-1423877167.pdf. 10.06.2015.
  • Özelleştirme Dünyadaki Uygulamalar ve Türkiye İçin Öneriler, İktisadi Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü yayınları, Uzmanlık Tezi. PEGASUS; (2014), 1 Ocak 2013-31 Aralık 2013 Dönemi Yöne- tim Kurulu Yıllık Faaliyet Raporu, Pegasus Hava Taşımacılığı
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), ss. 67-116. REKABET KURUMU; “THY ile PEGASUS Arasındaki Rekabet İhlali Davası”, http://www.rekabet.gov.tr/File/?path=ROOT%2 F1%2FDocuments%2FGerek%C3%A7eli+Kurul+Karar%C4% B1%2F14-54-932-420.pdf. 23.08. 2015
  • SGHM; (2015), Performans Programı 2015, Sivil Havacılık Ge- nel Müdürlüğü, Ankara.
  • STAVİNS, Joanna; (1996), Price Discrimination in the Airline
  • Market: The Effect of Market Concentration, Federal Reserve Bank of Boston, Boston. TOBB; (2012a), Türkiye Sivil Havacılık Meclisi Sektör Raporu , Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Ankara.
  • TOBB; (2013b), Türkiye Sivil Havacılık Meclisi Sektör Raporu , Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Ankara.
  • TOBB; (2014c), Türkiye Sivil Havacılık Meclisi Sektör Raporu , Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Ankara.
  • THY; (2014d), 1 Ocak-31 Aralık 2013 Dönemine İlişkin Yönetim
  • Yoğunlaşma”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 50(1), ss. 1100.

Concentration in Turkish Civil Aviation Market

Yıl 2015, Sayı: 610, 21 - 33, 01.12.2015

Öz

Competition as one of the determinants of welfare and efficiency, is related to market concentration. In this study, the concentration and competition in the Turkish Civil Aviation Industry is examined for the 2011-2013 period. N-Firm Concentration Ratio and Herfindahl-Hirschman Indices are used for this purpose. We have concluded that concentration is very high and the level of competition is very close to oligopoly market structure in Turkish Civil Aviation Industry. The degree of concentration is, on the other hand, low when we have calculated the concentration excluding Turkish Airlines. The high degree of concentration is caused by the magnitude of market share of this company

Kaynakça

  • AKAN, Yoğulaşma:1980-96” Atatürk Üniversitesi, Cilt:16, Sayı: 5-6, ss.1-13. “Türk İmalat Sanayinde
  • BAŞ, Mehmet; “Rekabeti Etkileyen Faktörlerden Pazar Yoğunlaşması ve Türkiye’deki Bazı Sektörlerin Yoğunlaşma Dereceleri”, faktorlerden-pazar-yogunlasmasi-ve-turkiyedeki-bazi-sektorl- erin-yogunlasma-dereceleri/. 25.06.2015.
  • ÇERMİKLİ, Hakan (1997), “Yarışabilir (Contestable) Piyasalar
  • Teorisi, Charter Firmalar ve Avrupa Uluslararası Sivil Havacılık Piyasası”, Ekonomik Yaklaşım, Cilt 8, Sayı 26, ss.105-117. DİE; (2005), Dış Ticarette Yoğunlaşma 2003, Devlet İstatistik
  • Araştırmaları, 22(6), ss. 75-86. ERLAT, Güzin; “İhacat ve Endüstriyel Yoğunlaşma Arasındaki İlişkinin İmalat Sanayiinden Seçilmiş Bazı Sektörler Açısından incelenmesi”, 08.2015
  • ERSOY, Mehmet Ş.; (1980), “Sanayiide Toplanmanın (Te- merküz) Alternatif Ölçüleri”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakül- tesi Dergisi, 9(2), ss. 139-155.
  • Journal of Transportation Management, 22(2), pp. 59-74. KARATAY, Ertuğrul, Mustafa ŞAHİN, Paşa YALÇIN VE Yu- suf KIRTILIOĞLU; “Sivil Havacılık Sektörünün Uluslararası Düzeyde İncelenmesi”, http://mdk.anadolu.edu.tr/sites/mdk. anadolu.edu.tr/files/files/6.pdf. 20.05.2015.
  • KORUL, Vildan ve Hatice KÜÇÜKÖNAL; “Türk Sivil Havacılık Sektörünün Yapısal İncelenmesi”, http://www.acarindex.com/ dosyalar/makale/acarindex-1423877167.pdf. 10.06.2015.
  • Özelleştirme Dünyadaki Uygulamalar ve Türkiye İçin Öneriler, İktisadi Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü yayınları, Uzmanlık Tezi. PEGASUS; (2014), 1 Ocak 2013-31 Aralık 2013 Dönemi Yöne- tim Kurulu Yıllık Faaliyet Raporu, Pegasus Hava Taşımacılığı
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), ss. 67-116. REKABET KURUMU; “THY ile PEGASUS Arasındaki Rekabet İhlali Davası”, http://www.rekabet.gov.tr/File/?path=ROOT%2 F1%2FDocuments%2FGerek%C3%A7eli+Kurul+Karar%C4% B1%2F14-54-932-420.pdf. 23.08. 2015
  • SGHM; (2015), Performans Programı 2015, Sivil Havacılık Ge- nel Müdürlüğü, Ankara.
  • STAVİNS, Joanna; (1996), Price Discrimination in the Airline
  • Market: The Effect of Market Concentration, Federal Reserve Bank of Boston, Boston. TOBB; (2012a), Türkiye Sivil Havacılık Meclisi Sektör Raporu , Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Ankara.
  • TOBB; (2013b), Türkiye Sivil Havacılık Meclisi Sektör Raporu , Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Ankara.
  • TOBB; (2014c), Türkiye Sivil Havacılık Meclisi Sektör Raporu , Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Ankara.
  • THY; (2014d), 1 Ocak-31 Aralık 2013 Dönemine İlişkin Yönetim
  • Yoğunlaşma”, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 50(1), ss. 1100.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hakan Sarıbaş

İbrahim Tekiner

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 610

Kaynak Göster

APA Sarıbaş, H., & Tekiner, İ. (2015). Türkiye Sivil Havacılık Sektöründe Yoğunlaşma. Finans Politik Ve Ekonomik Yorumlar(610), 21-33.
AMA Sarıbaş H, Tekiner İ. Türkiye Sivil Havacılık Sektöründe Yoğunlaşma. FPEYD. Aralık 2015;(610):21-33.
Chicago Sarıbaş, Hakan, ve İbrahim Tekiner. “Türkiye Sivil Havacılık Sektöründe Yoğunlaşma”. Finans Politik Ve Ekonomik Yorumlar, sy. 610 (Aralık 2015): 21-33.
EndNote Sarıbaş H, Tekiner İ (01 Aralık 2015) Türkiye Sivil Havacılık Sektöründe Yoğunlaşma. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar 610 21–33.
IEEE H. Sarıbaş ve İ. Tekiner, “Türkiye Sivil Havacılık Sektöründe Yoğunlaşma”, FPEYD, sy. 610, ss. 21–33, Aralık 2015.
ISNAD Sarıbaş, Hakan - Tekiner, İbrahim. “Türkiye Sivil Havacılık Sektöründe Yoğunlaşma”. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar 610 (Aralık 2015), 21-33.
JAMA Sarıbaş H, Tekiner İ. Türkiye Sivil Havacılık Sektöründe Yoğunlaşma. FPEYD. 2015;:21–33.
MLA Sarıbaş, Hakan ve İbrahim Tekiner. “Türkiye Sivil Havacılık Sektöründe Yoğunlaşma”. Finans Politik Ve Ekonomik Yorumlar, sy. 610, 2015, ss. 21-33.
Vancouver Sarıbaş H, Tekiner İ. Türkiye Sivil Havacılık Sektöründe Yoğunlaşma. FPEYD. 2015(610):21-33.