BibTex RIS Kaynak Göster

Özelleştirmelerin Devlet Mülkiyetindeki Havayollarına Etkisi

Yıl 2014, Sayı: 595, 95 - 104, 01.09.2014

Öz

Giderek artan özelleştirmeler ve yoğun rekabet ortamında, devlet kontrolündeki havayolları şirketlerinin birçoğu kar etmemektedir. Şirketler üzerindeki devlet mülkiyeti ciddi bir ikilem yaratmaktadır. Bir yandan, devlet mali desteği ile bu havayollarının birçoğunun ayakta kalmasını sağlarken öte yandan, hükümetin yönetim kararlarına katılımı ve müdahalesi şirketlerin kârlı olarak işletilmesini engellemektedir. Mevcut ekonomik şartlar, havayolu şirket hisselerinin satışından gelecek hasılatın aciliyeti, şirketin finansal durumu ve hükümetin havayolu üzerinde ne oranda kontrol sahibi olmak istediği özelleştirme yöntemi seçimini etkileyen faktörlerdir. British Airways, Iberia Airlines ve Lufthansa tamamen özelleştirilen ve özelleştirmenin başarı ile sonuçlandığı havayolları örnekleridir. Malaysia Airlines ve Air New Zealand ise kısmi olarak özelleştirilmeye tabi olan havayollarına örneklerdir. Malaysia Airlines, inişli ve çıkışlı bir süreçten geçtikten sonra Aralık 2000 tarihinde tekrar devletleştirilmiştir. Air New Zealand da benzer bir süreçten geçmiş ve Ekim 2001 tarihinde yeniden devletleştirilmiştir. British Airways ve Lufthansa örneklerinde olduğu gibi kültürel değişim, mali ve yönetimsel yeniden yapılandırma özelleştirmenin başarılı olması için zorunludur.

Kaynakça

  • BAŞER, Onur; (1987), “Privatization of British Airways: Before and After”. http://www.baserler.com/onur/isletme/Privatiza- tion%20of%20British%20Airways-Before%20and%20After. htm, 09.02.2014.
  • DOGANIS, Rigas; (2006), The Airline Business, Second Edi- tion. New York, NY, USA. Routledge.
  • European Foundation for the Improvement of Living and Work- ing Conditions; (2002), “Pacts for employment and competi- tiveness: case studies Lufthansa AG”. http://www.eurofound. europa.eu/areas/industrialrelations/pecs/pdf/french/pecs_luf- thansa.pdf, 16.02.2014.
  • ICOA Secrettariat; (2007), “Privatization and Re-Nationaliza- tion of Malaysia Airlines”. http://www.icao.int/sustainability/Cas- eStudies/StatesReplies/MalaysiaAirlines_EN.pdf, 06.10.2013. JOMO, K.S and Tan Wooi SYN; “Privatization and Renation- alization in Malaysia: A Survey”. http://unpan1.un.org/intradoc/ groups/public/documents/un/unpan021546.pdf, 06.01.2013.
  • KORUL, Yrd. Doç. Dr. Vildan ve Yrd. Doç. Dr. Hatice KÜÇÜKÖNAL; (2003), “Türk Sivil Havacılık Sisteminin Yapısal Analizi”. Ege Akademik Bakış. 3(12):24-38.
  • MACCHIATI, Alfredo and Giovanni SICILIANO; (2007), “Air- lines' Privatisation in Europe: Fully versus Partial Divestiture”. Journal Rivista di Politica Economica. Volume: 97, January- February, Pages: 123-156.
  • QFINANCE NEWSLETTER. “Aviation Industry”. http://www. qfinance.com/sector-profiles/aviation, 13.04.2014.
  • SHAW, Stephen; 2004. Airline Marketing and Management, Fifth Edition, Burlington, VT, USA, Ashgate Publishing Com- pany.
  • SCHONLAND, Addison; (2012), “EU state-owned airlines un- der pressure”. Air Insight. http://airinsight.com/2012/02/08/eu- state-owned-airlines-under-pressure, 06.12.2013.
  • TURKISH AIRLINES; http://www.turkishairlines.com/tr-tr/ku- rumsal/yatirimci-iliskilileri, 09.03.2014.
  • UK TREASURY DEPARTMENT, “Implementing Privati- zation: The UK Experience”. http://www.wto.org/english/ tratop_e/serv_e/symp_mar02_uk_treasury_priv_guide_e.pdf, 06.01.2014.
  • WILSON, John; (2010), “Short History of Post-Privatization in New Zealand”. http://www.comu.govt.nz/resources/pdfs/mixed- ownership-model/mom-shppnz-wilson-dec10.pdf, 10.11.2013.

The Effects of Privatization on the State-Owned Airlines

Yıl 2014, Sayı: 595, 95 - 104, 01.09.2014

Öz

Many of the state-controlled airlines can not profit in an increasingly competitive environment. State ownership creates a serious dilemma. On the one hand, the government provides financial support for the survival of many of these airlines. On the other hand, government intervention in management decisions impedes the operation of companies as profitable. British Airways, Iberia Airlines and Lufthansa are three examples of fully privatized airlines. Malaysia Airlines and Air New Zealand experienced many difficulties in their privatization processes. In December 2000, the Malaysian Government bought back the shares of Malaysia Airlines from a private company after the second failed privatization attempt. Air New Zealand experienced a similar faith and it was re-nationalized in October 2001. In addition to autonomy, a significant cultural change and explicit financial and operational restructuring are necessary for privatization to be successful.

Kaynakça

  • BAŞER, Onur; (1987), “Privatization of British Airways: Before and After”. http://www.baserler.com/onur/isletme/Privatiza- tion%20of%20British%20Airways-Before%20and%20After. htm, 09.02.2014.
  • DOGANIS, Rigas; (2006), The Airline Business, Second Edi- tion. New York, NY, USA. Routledge.
  • European Foundation for the Improvement of Living and Work- ing Conditions; (2002), “Pacts for employment and competi- tiveness: case studies Lufthansa AG”. http://www.eurofound. europa.eu/areas/industrialrelations/pecs/pdf/french/pecs_luf- thansa.pdf, 16.02.2014.
  • ICOA Secrettariat; (2007), “Privatization and Re-Nationaliza- tion of Malaysia Airlines”. http://www.icao.int/sustainability/Cas- eStudies/StatesReplies/MalaysiaAirlines_EN.pdf, 06.10.2013. JOMO, K.S and Tan Wooi SYN; “Privatization and Renation- alization in Malaysia: A Survey”. http://unpan1.un.org/intradoc/ groups/public/documents/un/unpan021546.pdf, 06.01.2013.
  • KORUL, Yrd. Doç. Dr. Vildan ve Yrd. Doç. Dr. Hatice KÜÇÜKÖNAL; (2003), “Türk Sivil Havacılık Sisteminin Yapısal Analizi”. Ege Akademik Bakış. 3(12):24-38.
  • MACCHIATI, Alfredo and Giovanni SICILIANO; (2007), “Air- lines' Privatisation in Europe: Fully versus Partial Divestiture”. Journal Rivista di Politica Economica. Volume: 97, January- February, Pages: 123-156.
  • QFINANCE NEWSLETTER. “Aviation Industry”. http://www. qfinance.com/sector-profiles/aviation, 13.04.2014.
  • SHAW, Stephen; 2004. Airline Marketing and Management, Fifth Edition, Burlington, VT, USA, Ashgate Publishing Com- pany.
  • SCHONLAND, Addison; (2012), “EU state-owned airlines un- der pressure”. Air Insight. http://airinsight.com/2012/02/08/eu- state-owned-airlines-under-pressure, 06.12.2013.
  • TURKISH AIRLINES; http://www.turkishairlines.com/tr-tr/ku- rumsal/yatirimci-iliskilileri, 09.03.2014.
  • UK TREASURY DEPARTMENT, “Implementing Privati- zation: The UK Experience”. http://www.wto.org/english/ tratop_e/serv_e/symp_mar02_uk_treasury_priv_guide_e.pdf, 06.01.2014.
  • WILSON, John; (2010), “Short History of Post-Privatization in New Zealand”. http://www.comu.govt.nz/resources/pdfs/mixed- ownership-model/mom-shppnz-wilson-dec10.pdf, 10.11.2013.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Haşmet Gökırmak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 595

Kaynak Göster

APA Gökırmak, H. (2014). Özelleştirmelerin Devlet Mülkiyetindeki Havayollarına Etkisi. Finans Politik Ve Ekonomik Yorumlar(595), 95-104.
AMA Gökırmak H. Özelleştirmelerin Devlet Mülkiyetindeki Havayollarına Etkisi. FPEYD. Eylül 2014;(595):95-104.
Chicago Gökırmak, Haşmet. “Özelleştirmelerin Devlet Mülkiyetindeki Havayollarına Etkisi”. Finans Politik Ve Ekonomik Yorumlar, sy. 595 (Eylül 2014): 95-104.
EndNote Gökırmak H (01 Eylül 2014) Özelleştirmelerin Devlet Mülkiyetindeki Havayollarına Etkisi. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar 595 95–104.
IEEE H. Gökırmak, “Özelleştirmelerin Devlet Mülkiyetindeki Havayollarına Etkisi”, FPEYD, sy. 595, ss. 95–104, Eylül 2014.
ISNAD Gökırmak, Haşmet. “Özelleştirmelerin Devlet Mülkiyetindeki Havayollarına Etkisi”. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar 595 (Eylül 2014), 95-104.
JAMA Gökırmak H. Özelleştirmelerin Devlet Mülkiyetindeki Havayollarına Etkisi. FPEYD. 2014;:95–104.
MLA Gökırmak, Haşmet. “Özelleştirmelerin Devlet Mülkiyetindeki Havayollarına Etkisi”. Finans Politik Ve Ekonomik Yorumlar, sy. 595, 2014, ss. 95-104.
Vancouver Gökırmak H. Özelleştirmelerin Devlet Mülkiyetindeki Havayollarına Etkisi. FPEYD. 2014(595):95-104.