Yatırım teşvikleri yoluyla, genel anlamda, bir ülkenin ekonomik büyümesi ve kalkınması amaçlanmaktadır. Türkiye’nin yatırım teşvik sistemi incelendiğinde, söz konusu amaç doğrultusunda çok sayıda düzenlemeye rastlanmaktadır. Çalışmada öncelikle, son dönem yürürlüğe giren teşvik sistemi ile eski sistemin karşılaştırmasının yapılması amaçlanmış ve yeni düzenlemelerle ne gibi ayrıcalıkların sisteme dahil edildiği ortaya konulmuştur. Önceki yatırım teşvik sistemiyle karşılaştırıldığında, üç unsurlu yatırım sınıflandırmasına stratejik yatırımların eklendiği görülmüştür. Böylece, özellikle, ithal edilen ara malların üretimini Türkiye’de yapacak yatırımların desteklenmesi hedeflenmiştir. Ayrıca, yeni teşvik düzenlemesiyle, bölgesel sınıflandırmada da değişiklik yapılmış ve dörtlü sistemden altılı sisteme geçilmiştir. Eklenen son iki bölge nispeten az gelişmiş illeri içerir. Ancak, bu illerde yapılacak yatırımlarda yatırımcıların kararlarında ulaşım ve güvenlik koşullarının etkili olabileceği düşünülmektedir. Yeni sistemde, Organize Sanayi Bölgeleri’nde yapılacak yatırımlara daha fazla ayrıcalık tanınması dikkat çekmektedir. Ayrıca, vergi indirimlerinin yatırım aşamasında uygulanabilir olmasının yanı sıra yatırıma katkı tutarının bir bölümünün, tüm faaliyetlerden sağlanan gelirler üzerinden hesaplanması yatırımcı firmaların finansman yükünü azaltacaktır
In general, economic growth and development of a country are purposed by investment incentives. Investigating Turkey’s investment incentive system, a great number of regulations has been coincided towards this purpose. In this study, first of all, the comparison of incentive system that became effective latterly with the old system has been aimed and what sort of privileges was included to the system with the new regulations has been displayed. When compared with the previous investment incentive system, it has been conferred that strategic investments were added to the three-factor investment classification. In this way, supporting investments that would produce imported intermediate goods in Turkey was intended. Besides, with the new investment regulation, regional investment incentives classification was changed and it was passed to six-region system from four-region system. Newly added two regions comprise relatively less developed provinces. Nevertheless, it is thought that transportation and security conditions could be effective at investors’ decisions on investing in these provinces. In the new system, conceding more privileges to the investments made in Organized Industrial Zones attracts attention. Additionally, tax reduction being applicable at the investment stage and part of investment contribution being calculated on revenues provided from all operations would reduce financial burden of investor firms
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 575 |