Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETİM TEKNİĞİ OLARAK KAVRAM HARİTALARININ “SPORDA BESLENME” DERSİNDE KULLANILMASI

Yıl 2008, Cilt: 6 Sayı: 2, 141 - 146, 30.03.2008

Öz




Öğrenme
ve öğretme sürecinde çeşitli teknikler, araç ve gereçler kullanılmaktadır.
Kavramların tanıtılması, kullanılan bu tekniklerden en önemlilerinden biridir.
Kavram, aralarında belli özellikleri paylaşan bir grup cisim, olgu veya olaya
verilen semboldür. Öğretim, öğrenci gelişimini amaçlayan ve öğrenmenin
başlatılma-sı, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı
etkinliklerden oluşan bir süreç olarak ele alına-bilir. Öğretim, amaçlı ve
planlı öğretme sürecidir. Kavram
haritaları, kavram ağlarına benzer grafik araçları-dır. Etkili bir öğrenme tekniği olarak, Kavram haritası tekniğinin,
öğrencilerin düşünme, analiz etme, prob-lem çözme ve yaratıcı yeteneklerini
geliştirdiği birçok araştırmacı tarafından belirtilmiştir.




 




Kavram
haritaları, öğrencilerin mevcut bilişsel yapısı ile yeni öğrendikleri bilgiler
arasında ilişkilerin kurul-masını sağlaması, bu yöntemin anlamayı artırmada
kullanılması açısından önem kazanmaktadır. Kavram haritası tekniğinin, Beden
Eğitimi ve Spor alanında uygulama çalışmalarına rastlanmamıştır. Bu çalışma ile
konuların öğretiminde ve öğreniminde karşılaşılabilecek karışıklıkları asgariye
indirmeye yarayacak Kavram haritaları konusunda örnek verilmeye çalışılmıştır.
Böylelikle, bilgiler organize hale getirilmiş ve öğretene de öğrenene de
yardımcı olacağı düşünülmüştür. Diğer bilim dallarında olduğu gibi, Beden
Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında okutulan Sporda Beslenme dersinde de, Kavram
haritalarının bir öğretim yöntemi olarak ele alınması önem arz etmektedir.
Kavram haritaları, derslerde bir öğretme ve öğrenme aracı olarak
kullanılmalıdır.




Kaynakça

  • 1. Açıkgöz Ün, K. (1999). Etkili Öğrenme ve Öğ-retme, İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
  • 2. Arf, C. (1996). Cahit Arf ile söyleşi Matematik Dünyası. 10 (5), 2-5.
  • 3. Anderson L., Ditson, L., (1999). “Computer-based Cognitive Mapping: A Tool for Negotia-ting Meaning”, Learning and Leading Techno-logy, 26, 6-13, pp. 9-12.
  • 4. Ault, R.A., Jr. (1985). Concept mapping as a study strategy in earth science. Journal of College Science Teaching, 15 (1), 38-44.
  • 5. Ausubel, D.P. (1968). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune & Stratton, Inc.
  • 6. Bahar, M. (2002). “Biyoloji Eğitiminde Kavram Haritalarının Kullanımı”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1).
  • 7. Bayram, S. (1999). Bilgisayar Destekli Öğretim Teknolojileri Marmara Üniv. TEF Yayınları.
  • 8. Briscoe, C., LaMaster, S.U. (1991). Meaningful learning in college biology through concept mapping. The American Biology Teacher, 53 (4), 214-219.
  • 9. Boyle,T.(1997), “Design for Multimedia Lear-ning”, Prentice Hall, Europe.
  • 10. Erdoğan, Y. (2000) Bilgisayar Destekli Kavram Haritalarının Matematik Öğretiminde Kullanıl-ması. Marmara Üniv. Fen Bilimleri Ens.
  • 11. Gürdal, A., Aksoy, M., Macaroğlu, E., (1995). “İlköğretimde Kavram Kargaşası”, Bilim ve Teknik, Tübitak Yayınları, Eylül, 334, 96-97.
  • 12. Gürdal, A., Duru, M.K., (2002). “İlköğretim Fen Bilgisi Dersinde Kavram Haritasıyla ve Gruplara Kavram Haritası Çizdirilerek Öğretimin Öğren-ci Başarısına Etkisi”, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara: ODTÜ
  • 13. Heinze Fry, J.A., ve Novak, J.D.(1990). Concept mapping brings long-term movement toward meaningful learning. Science Education, 74 (4) 461-472.
  • 14. Jegede, O.J., Alaiyemola, F. F. ve Okebukola, P. A. O. (1990). The effect of concept mapping on students anxiety and achievement in biology. Journal of Research in Science Teaching, 27(10) 951-960.
  • 15. Kinchin, I.M. & Hay, D.B. (2000). How a Qualitative Approach to Concept Map Analysis Can Be Used to Aid Learning by Illustrating, Educational Research, 42 (1), 43-58.
  • 16. Martin, R.E. et al., (1994). Teaching Science for All Children. Desk Copy. Allyn and Bocon. publishers, Boston, Massaschusets,USA.
  • 17. Merrienboer, J.J.G, Kirschner,P.A. , “Three Worlds of Instructional Design:State of Art and Future Directions,Instructional Science,29(4-5),429-441,July 2001.
  • 18. Novak J.D., Gowin, D.B. Johansen, G.T. (1983). The use of concept mapping and knowledge mapping with junior high school science students. Science Education,67(5):625-645.
  • 19. Novak, J.D. & Musonda, D. (1991). A twelve year longitudinal study of science concept learning. American Educational Research Journal, 28(1): 117-153
  • 20. Novak, J.D. (1991). Clarify with Concept Maps: A Tool for Students and Teachers Alike, The Science Teacher, 58 (7), 45-49
  • 21. Novak, J., Gowin, B. , (1984). “Learning How to Learn” Cambridge University, USA.
  • 22. Saetler, J. (1999). The Evaluation of American Educational Teaching, Englewood: Libraries Unlimited.
  • 23. Trowbridge, J.E. ve Wandersee, J.H. (1998). Theory-driven graphic organizers. In Mintzes, J.J., Wandersee, J.H. ve Novak, J.D. (Ed.) (1998). Teaching Science for Understanding: A Human Constructivist View. California, London: Academic Press: 95-131.
  • 24. White, R.T. & Gunstone, R.F. (1992). Probing Understanding, The Falmer Press, London.
  • 25. http://web.deu.edu.tr/buca/fenbil/FEDS/Kavram_Haritalary/kavram_haritalary.html
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilal Çoban

Sebahattin Devecioğlu

Zeki Çoşkuner Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çoban, B., Devecioğlu, S., & Çoşkuner, Z. (2008). ÖĞRETİM TEKNİĞİ OLARAK KAVRAM HARİTALARININ “SPORDA BESLENME” DERSİNDE KULLANILMASI. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 6(2), 141-146.
AMA Çoban B, Devecioğlu S, Çoşkuner Z. ÖĞRETİM TEKNİĞİ OLARAK KAVRAM HARİTALARININ “SPORDA BESLENME” DERSİNDE KULLANILMASI. (DAD). Mart 2008;6(2):141-146.
Chicago Çoban, Bilal, Sebahattin Devecioğlu, ve Zeki Çoşkuner. “ÖĞRETİM TEKNİĞİ OLARAK KAVRAM HARİTALARININ ‘SPORDA BESLENME’ DERSİNDE KULLANILMASI”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6, sy. 2 (Mart 2008): 141-46.
EndNote Çoban B, Devecioğlu S, Çoşkuner Z (01 Mart 2008) ÖĞRETİM TEKNİĞİ OLARAK KAVRAM HARİTALARININ “SPORDA BESLENME” DERSİNDE KULLANILMASI. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6 2 141–146.
IEEE B. Çoban, S. Devecioğlu, ve Z. Çoşkuner, “ÖĞRETİM TEKNİĞİ OLARAK KAVRAM HARİTALARININ ‘SPORDA BESLENME’ DERSİNDE KULLANILMASI”, (DAD), c. 6, sy. 2, ss. 141–146, 2008.
ISNAD Çoban, Bilal vd. “ÖĞRETİM TEKNİĞİ OLARAK KAVRAM HARİTALARININ ‘SPORDA BESLENME’ DERSİNDE KULLANILMASI”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 6/2 (Mart 2008), 141-146.
JAMA Çoban B, Devecioğlu S, Çoşkuner Z. ÖĞRETİM TEKNİĞİ OLARAK KAVRAM HARİTALARININ “SPORDA BESLENME” DERSİNDE KULLANILMASI. (DAD). 2008;6:141–146.
MLA Çoban, Bilal vd. “ÖĞRETİM TEKNİĞİ OLARAK KAVRAM HARİTALARININ ‘SPORDA BESLENME’ DERSİNDE KULLANILMASI”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 2, 2008, ss. 141-6.
Vancouver Çoban B, Devecioğlu S, Çoşkuner Z. ÖĞRETİM TEKNİĞİ OLARAK KAVRAM HARİTALARININ “SPORDA BESLENME” DERSİNDE KULLANILMASI. (DAD). 2008;6(2):141-6.