This study was planned to assess the association between the sources causing anxiety and whether not the school-age children one informed about the hospital and their illnesses. The study group included the children that were hospitalized because of acute illness, from February 96 to September 96, at Ondokuz Mayıs University Practice and Research Hospital, Department of Pediatr, Sampling group consisted of 60 randomly chosen children:30 of them were control group and 30 were case group. Data were taken by applying the questionnaire that assesses the children is personal data and whether or not they have been informed about the hospital and their illnesses and the form of which the validity and reliability have previously been tested of sources of thought that cause anxiety. Data were evaluated using percentage, yates correction, fisher exact, chi square(x2) and paired Sample t test statistics. It was seen there is no difference between the case and control groups according to age, sex, diagnosis, family structure, living area and social securities. It was shown that grade averages and standart deviations of the case group before and after education. The difference was found to be very significant. It was observed that there was a positive progress, upon giving the education, on the diseases, whether they had knowledge of their drugs and the misgivings about the hospital as compared to the state before giving education.
Araştırma, okul yaş grubu çocukların hastane ve hastalığıyla ilgili bilgilendirme durumlarının ve hastalığıyla ilgili bilgilendirme durumlarının endişe oluşturan düşünce kaynaklarıyla etkileşimini ortaya çıkarmak amacıyla deneysel olarak planlandı. Araştırma evrenini Ondokuz Mayıs Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi, Çocuk Hastalıkları Anabilim Dalı'nda Şubat 1996- Eylül 1996 tarihleri arasında akut hastalığı nedeniyle hastaneye yatan çocuklar oluşturdu. Rastlantısal yöntemle seçilen 30 kontrol, 30 vaka olmak üzere toplam 60 çocuk örneklemi oluşturdu. Veriler, araştırıcı tarafından geliştirilen, çocukların tanıtıcı özelliklerini, hastane ve hastalıkla ilgili bilgilendirme durumlarını belirlemeye yarayan "Anket Formu" ve kapsam geçerliliği ve güvenirlik çalışması yapılan "Endişe Oluşturan Düşünce Kaynakları Formu'Vıun uygulanması ile elde edildi. Veriler, istatistiksel olarak yüzdelerine, yates correction, fisher exact, chi square(x2), eşler arası farkın anlamlılık testi (Paired Sample T) kullanılarak değerlendirildi. Vaka ve kontrol grubundaki çocuklar arasında yaş, cinsiyet, hastalık tanısı, aile yapısı, yaşanılan bölge ve sosyal güvenceleriyle ilgili özelliklerinde anlamlı bir fark olmadığı görüldü. Vaka grubunun eğitim öncesi endişe oluşturan düşünce kaynaklarından aldıkları puan ortalamalarının eğitim sonrası düştüğü ve aralarındaki farkın ileri derecede anlamlı olduğu saptandı (t = 85.96; p
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 15 Sayı: 1 |