As a result of the rule of law principle, right to legal remedy is one of the basic principles of our judicial system. One of the necessary issues for the practice of this principle in administrative jurisdiction is the detection of evidence. However, the "evidence detection" lawsuit was not foreseen in the administrative jurisdiction. In Article 2 of the Code of Administrative Judicial Procedure, there are two types of lawsuits: "annulment" and "full remedy". In our opinion, the detection of evidence in the context of administrative jurisdiction is at least as important as in civil proceedings. This issue arises from the difficulty of accessing evidence in administrative jurisdiction. Indeed, considering the practices of our country, in many lawsuits, people have difficulty learning the reason for the administrative act or even the evidence on which the administrative act is based. The administration establishes an administrative act and most of the time, the person against whom administrative act is instituted does not have the evidence to put forward in the action for annulment. In this sense, special attention should be paid to the request for the detection of evidence in the administrative jurisdiction. In our study, after explaining the institution of detection of evidence in general, we touched on the institutions of detection of evidence in detail before and after filing an administrative lawsuit. Finally, we evaluated the demand for the detection of evidence in the administrative judiciary in theoretical and practical terms. The Code of Administrative Judicial Procedure and the relevant legislation are insufficient on this issue, which is also the main subject of our study. Administrative jurisdiction legislation did not envisage a regulation on the demand for evidence detection before filing a lawsuit. Only in Article 58, the issue of the determination of the evidence to be made in the court where the lawsuit is filed after the lawsuit is filed is regulated.
Evidence Evidence Detection Administrative Law Administrative Litigation
Hukuk devleti ilkesinin bir sonucu olarak hak arama hürriyeti yargı sistemimizin temel ilkelerindendir. Bu ilkenin idari yargılama hukukunda uygulanabilmesi için gerekli hususlardan biri ise delil tespiti müessesidir. Ancak idari yargıda “delil tespiti” davası öngörülmemiştir. İdari Yargılama Usul Kanunu’nun 2. Maddesinde dava türleri “iptal” ve “tam yargı” olmak üzere iki çeşittir. Kanaatimizce idari yargı bağlamında delil tespiti, en az hukuk yargılamasındaki kadar önemlidir. Bu husus idari yargıda delillere ulaşmanın zorluğundan ileri gelmektedir. Gerçekten ülkemiz uygulamaları göz önüne alındığında kişiler birçok durumda idari işlemin sebebini veya idari işlemin dayandığı delilleri dahi öğrenmekte zorluk yaşamaktadır. İdare bir idari işlem tesis etmekte ve çoğu zaman hakkında idari işlem tesis edilen kişi iptal davasında öne süreceği delillere sahip bulunmamaktadır. Bu anlamda idari yargıda delil tespiti talebine ayrıca önem verilmelidir. Çalışmamızda delil tespiti kurumunu genel olarak açıkladıktan sonra idari dava açılmadan önceki ve dava açıldıktan sonraki delil tespiti müesseselerine ayrıntısıyla değindik. Son olarak teorik ve pratik anlamda idari yargıda delil tespiti talebini değerlendirdik. Çalışmamızın da esas konusunu oluşturan bu konuda İdari Yargılama Usul Kanunu ve ilgili mevzuat yetersizdir. İdari yargı mevzuatı dava açılmadan önceki delil tespiti talebi hakkında bir düzenleme öngörmemiştir. Yalnızca 58. Maddesinde dava açıldıktan sonra davanın açıldığı mahkemede yapılacak olan delil tespiti konusu düzenlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 2 |