BibTex RIS Kaynak Göster

İkinci Konut Satın Almada Destinasyon Kalitesinin Etkisi: Alanya Örneği

Yıl 2010, Sayı: 2, 58 - 74, 01.09.2010

Öz

Bu araştırmanın amacı, ikinci konut satın almada destinasyon kalitesinin etkisini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada, tarama modeli ile mevcut durum ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Veri toplama aracı olarak anket formu geliştirilmiştir. Anketin geçerliği ve güvenilirliği sınandıktan sonra Alanya ilçesinde Temmuz-Eylül 2009 tarihleri arasında, 248 kişilik örnekleme uygulanmıştır. Alanya’nın araştırma alanı seçilmesinin nedeni, yabancıların ikinci konut almak için ilgi gösterdiği başlıca destinasyonlardan birisi olmasıdır. Araştırmada ölçülen destinasyon kalitesi Güvenlik ve Hijyen, Kaynaklar, Ulaşım, Yönetim, Toplum, Fiyat ve Etkinlikler boyutlarından oluşmaktadır. Veriler üzerinde yapılan analizler sonucunda, ikinci konut satın almada destinasyon çekim unsurları içinde kalitenin en önemli etken olduğu kabul edilmiştir. Genel kalite algısı ile Alanya kalite yeterliği arasında yapılan karşılaştırma analizlerine göre; Güvenlik ve Hijyen, Kaynaklar, Ulaşım, Fiyat ve Etkinlikler boyutlarında anlamlı farklar bulunmuştur. Sadece Etkinlikler boyutunda Alanya destinasyonun kalitesi genel kalite algılamasından yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Kalite boyutlarının katımcılar açısından önem sırası; 1.Güvenlik ve Hijyen, 2. Kaynaklar, 3. Ulaşım, 4. Yönetim, 5.Toplum, 6. Fiyat, 7. Etkinliklerdir. Destinasyon kalitesini oluşturan boyutların alt etkenlerinin birer birer ele alınıp geliştirişmesi ile Alanya destinasyonunun kalitesi daha yeterli düzeye gelebilecektir

Kaynakça

  • Alvarez, M., (2007). Destinasyon Kalitesi. Hizmet Kalitesi Gümüşoğlu, Şevkinaz ve Diğ (Editörler), (p. 280-296). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Andereckt, K. and Others (2005). Residents Perceptions of Community Tourism Impacts. Annals of Tourism Research, Vol: 32 No:4 1056-1076.
  • Aymankuy,Y. ve Sarıoğlan, M. (2006). Türk İç Turizmi İçin Önemli Bir Etken Olarak II. Konutlar ve Altınoluk Yöresinde Bir Araştırma. II. Ulusal Turizm Sempozyumu, Eğirdir. 65-81.
  • Bahar, O. ve Kozak, M. (2005a). Küreselleşme Sürecinde Uluslararası Turizm ve Rekabet Edebilirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bahar, O. ve Kozak, M. (2005b). Türkiye Turizminin Akdeniz Ülkeleri ile Rekabet Gücü Açısından Karşılaştırılması. Anatolia Dergisi Cilt: 16 Sayı:2 139-152.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing The Competitive Destination of The Future. Tourism Management, 25, 623-636.
  • Chi, C. G. and Qu, H. (2008). Examining the Relationships of Destination Image, Tourist Satisfaction and Destination Loyalty: An Integrated Approach, Tourism Management 29, 624-636.
  • Çakıcı, C. ve Aksu, M. (2006). Gökçe Adaya Gelen Yerli Turistlerin Bek- lentilerinin Karşılanma Düzeyine Göre Pazar Bölümlerine Ayrılması. II. Ulu- sal Turizm Sempozyumu, Eğirdir, 51-64.
  • Doğan, H. Z. (2004). Turizmin Sosyo Kültürel Temelleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Gürbüz, A. (2005). Kastamonu’ya gelen Yerli Turist Profilini Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 2 80- 99.
  • Hallab, Z. and Kim, K. (2006). Us Travelers’ Image of The State of Mississippi As a Tourist Destination. Tourism Analysis, Vol, 10 pp. 395-403.
  • İçöz, O. (2005). Turizm Ekonomisi. (3. Basım). Ankara: Turan Kitabevi.
  • lban, M. O. ve Altay, H. (2008). Antakya’nın Destinasyon İmajına Yönelik Bir Araştırma. III. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, Balıkesir, 202-206.
  • Kang, M., Suh, S. and Deokhyun, J. (2005). The Competitiveness of International Meeting Destinations in Asia: Meeting Planners’ Versus Buying Centers’ Perceptions. Journal of Convention & Exhibition Management, The Haworth Press, Vol.7, No.2.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 9. Basım. Ankara: No- bel Yayın Dağıtım.
  • Konecnik, M. and Gartner, W. (2007). Customer-Based Brand Equity For A Destination. Annals of Tourism Research, Vol:34, No: 2, 400-422.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, http://www.kultur.gov.tr /TR/ Tempdosyalar/ 189566 __ TTStratejisi2023.pdf (erişim 10Ekim 2008).
  • Lew, A. and McKercher, B. (2006). Modelling Tourist Movements. Annals of Tourism Research, Vol:32, No:2, 403-423.
  • Middleton, V. T.C. (1993). Marketing in Travel and Tourism, Butter Worth Heinmann,Oxford, http://books.google.com.tr/books?id=xBOoDUElpdYC &dq=t. C.+middleton&printsec=frontcover&source=bl&ots= QkYW8XPMt1&sig=jHtP YpbqJ_wX-o4uJVc824ptE20&hl=tr&ei=Pu3-SZnjDNn2_AbN9f2gBA&sa=X &oi=book _result&ct=result&resnum= 1#PPR6,M1 (erişim 03.05.2009).
  • Mihalko, G. and Ratz, T. (2007). Akdeniz’de Turistik Çevre. Çeviren: Taşgit, Y. Anatolia Dergisi Cilt: 18 Sayı:1 90-100.
  • Nadeau, J. H. Louise. R. N. and Luk, P. (2008). Destination in a Country Image Context. Annals of Tourism Research, Vol:35, 84-106.
  • Öter, Z ve Özdoğan, O. (2005). Kültür Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Selçuk-Efes Örneği. Anatolia Dergisi Cilt: 16 Sayı:2 127- 138.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon Pazarlama. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Pritchard, M. and Havitz, M. (2006a). Ratios of Tourist Experiences: It was The Best of Times It Was The Worst of Times. Tourism Analysis, Vol:10, 291-297.
  • Pritchard, M. and Havitz, M. (2006b). Destination Appraisal An Analysis of Critical Incidents. Annals of Tourism Research, Vol:33, No: 1, 25-46.
  • Sarıkaya, E. ve McLellan, R. (1997). Factors Afecting Vocation Destination Choices of College Students. Anatolia An International Journal of Toursm and Hospitality Research, Vol:8, No:3 31-44.
  • Sekaran, U. (1995). Research Method for Business, Hardcover.
  • Südaş, İ. (2006). Alanya’ya (Antalya) Yönelik Avrupalı Göçü. III.Lisansüstü Öğrencileri Kongresi, 25-28 Mayıs. Çanakkale, Türkiye, 775- 798.
  • Topaloğlu, C. (2007). Turizm İşletmelerinde Hizmet Kalitesini Yükselt- menin Bir Yolu Olarak Çalışanların Motivasyonu. Hizmet Kalitesi Gümüşoğlu, Şevkinaz ve Diğ (Editörler), (p. 146-178). Ankara: Detay Yayın- cılık.
  • Tunç, A. (2003). Dünyadaki Türkiye İmajı ve Turizm Sektörüne Etkisi ve Bir Uygulama. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:1, 1-14.
  • Tunç, A. ve Uygur, S. (2002). Güney Marmara ve İç Anadolu (A) Grubu Seyahat Acentelerinin Pazarlama Faaliyetleri Hakkında Ampirik Bir Çalışma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:2, 1-14.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ., (2005). Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Üner, M.M., Güçer, E. ve Taşcı, A. (2006). Türkiye Turizminde Yükse- len Destinasyon Olarak İstanbul Şehrinin İmajı. Anatolia Dergisi Cilt: 17 Sayı:2 189-201.
  • Ünlüönen, K. ve Sevim, B. (2005). Turistik Arz Kaynaklarının Değerlen- dirilmesinde Yerel Yönetimlerin, Sivil Toplum Örgütleri, Eğitim Kurumları ve Yerel Medyanın Rolüne İlişkin Bir Uygulama: Zonguldak İli Örneği. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 2 54-73.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A. ve Kılıçlar, A. (2007). Turizm Ekonomisi. An- kara: Nobel Yayın.

THE EFFECT OF DESTINATION QUALITY IN SECOND HOME PURCHASING: ALANYA EXAMPLE

Yıl 2010, Sayı: 2, 58 - 74, 01.09.2010

Öz

The aim of this study is to determine the effect of destination quality upon second house puchase. In the study, the present situation is assessed through screening method. Questionnaire forms were prepared as data collection means. After the confirmation of reliability and validity of the questionnaires, a sampling group of 248 people were included into the study from July to september 2009 in Alanya. The reason why Alanya was chosen as the site for the study was that it is one of the most important destinations in which foreigners choose to buy second houses. The qualities assessed in the study are security, hygienic conditions, sources, transportation facilities, local administraions, society, prices, and activities. As a result of the analyses of data received from the questionnaires, it was determined that quality is the most important element in influencing the decisions of people who wish to buy a second house in Alanya. According to comparative analyses between general quality perception and quality efficiency in Alanya, significance differences were determined among security, hygienic conditions, sources, transportation, prices and activities. Only activities factor was found to be of a higher quality factor than the general quality perception in Alanya. The importance of quality values according to the sample group is as follows: 1. Security and Hygiene, 2. Sources, 3. Transportation, 4. Administration, 5. Society, 6. Prices, and 7. Activities. Through the evaluation and improvement of sub-factors of qualities of the destination, Alanya can be turned into a more attractive and efficient place for the desirability of foreigners to buy a second house

Kaynakça

  • Alvarez, M., (2007). Destinasyon Kalitesi. Hizmet Kalitesi Gümüşoğlu, Şevkinaz ve Diğ (Editörler), (p. 280-296). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Andereckt, K. and Others (2005). Residents Perceptions of Community Tourism Impacts. Annals of Tourism Research, Vol: 32 No:4 1056-1076.
  • Aymankuy,Y. ve Sarıoğlan, M. (2006). Türk İç Turizmi İçin Önemli Bir Etken Olarak II. Konutlar ve Altınoluk Yöresinde Bir Araştırma. II. Ulusal Turizm Sempozyumu, Eğirdir. 65-81.
  • Bahar, O. ve Kozak, M. (2005a). Küreselleşme Sürecinde Uluslararası Turizm ve Rekabet Edebilirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bahar, O. ve Kozak, M. (2005b). Türkiye Turizminin Akdeniz Ülkeleri ile Rekabet Gücü Açısından Karşılaştırılması. Anatolia Dergisi Cilt: 16 Sayı:2 139-152.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing The Competitive Destination of The Future. Tourism Management, 25, 623-636.
  • Chi, C. G. and Qu, H. (2008). Examining the Relationships of Destination Image, Tourist Satisfaction and Destination Loyalty: An Integrated Approach, Tourism Management 29, 624-636.
  • Çakıcı, C. ve Aksu, M. (2006). Gökçe Adaya Gelen Yerli Turistlerin Bek- lentilerinin Karşılanma Düzeyine Göre Pazar Bölümlerine Ayrılması. II. Ulu- sal Turizm Sempozyumu, Eğirdir, 51-64.
  • Doğan, H. Z. (2004). Turizmin Sosyo Kültürel Temelleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Gürbüz, A. (2005). Kastamonu’ya gelen Yerli Turist Profilini Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 2 80- 99.
  • Hallab, Z. and Kim, K. (2006). Us Travelers’ Image of The State of Mississippi As a Tourist Destination. Tourism Analysis, Vol, 10 pp. 395-403.
  • İçöz, O. (2005). Turizm Ekonomisi. (3. Basım). Ankara: Turan Kitabevi.
  • lban, M. O. ve Altay, H. (2008). Antakya’nın Destinasyon İmajına Yönelik Bir Araştırma. III. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, Balıkesir, 202-206.
  • Kang, M., Suh, S. and Deokhyun, J. (2005). The Competitiveness of International Meeting Destinations in Asia: Meeting Planners’ Versus Buying Centers’ Perceptions. Journal of Convention & Exhibition Management, The Haworth Press, Vol.7, No.2.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, 9. Basım. Ankara: No- bel Yayın Dağıtım.
  • Konecnik, M. and Gartner, W. (2007). Customer-Based Brand Equity For A Destination. Annals of Tourism Research, Vol:34, No: 2, 400-422.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, http://www.kultur.gov.tr /TR/ Tempdosyalar/ 189566 __ TTStratejisi2023.pdf (erişim 10Ekim 2008).
  • Lew, A. and McKercher, B. (2006). Modelling Tourist Movements. Annals of Tourism Research, Vol:32, No:2, 403-423.
  • Middleton, V. T.C. (1993). Marketing in Travel and Tourism, Butter Worth Heinmann,Oxford, http://books.google.com.tr/books?id=xBOoDUElpdYC &dq=t. C.+middleton&printsec=frontcover&source=bl&ots= QkYW8XPMt1&sig=jHtP YpbqJ_wX-o4uJVc824ptE20&hl=tr&ei=Pu3-SZnjDNn2_AbN9f2gBA&sa=X &oi=book _result&ct=result&resnum= 1#PPR6,M1 (erişim 03.05.2009).
  • Mihalko, G. and Ratz, T. (2007). Akdeniz’de Turistik Çevre. Çeviren: Taşgit, Y. Anatolia Dergisi Cilt: 18 Sayı:1 90-100.
  • Nadeau, J. H. Louise. R. N. and Luk, P. (2008). Destination in a Country Image Context. Annals of Tourism Research, Vol:35, 84-106.
  • Öter, Z ve Özdoğan, O. (2005). Kültür Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Selçuk-Efes Örneği. Anatolia Dergisi Cilt: 16 Sayı:2 127- 138.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon Pazarlama. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Pritchard, M. and Havitz, M. (2006a). Ratios of Tourist Experiences: It was The Best of Times It Was The Worst of Times. Tourism Analysis, Vol:10, 291-297.
  • Pritchard, M. and Havitz, M. (2006b). Destination Appraisal An Analysis of Critical Incidents. Annals of Tourism Research, Vol:33, No: 1, 25-46.
  • Sarıkaya, E. ve McLellan, R. (1997). Factors Afecting Vocation Destination Choices of College Students. Anatolia An International Journal of Toursm and Hospitality Research, Vol:8, No:3 31-44.
  • Sekaran, U. (1995). Research Method for Business, Hardcover.
  • Südaş, İ. (2006). Alanya’ya (Antalya) Yönelik Avrupalı Göçü. III.Lisansüstü Öğrencileri Kongresi, 25-28 Mayıs. Çanakkale, Türkiye, 775- 798.
  • Topaloğlu, C. (2007). Turizm İşletmelerinde Hizmet Kalitesini Yükselt- menin Bir Yolu Olarak Çalışanların Motivasyonu. Hizmet Kalitesi Gümüşoğlu, Şevkinaz ve Diğ (Editörler), (p. 146-178). Ankara: Detay Yayın- cılık.
  • Tunç, A. (2003). Dünyadaki Türkiye İmajı ve Turizm Sektörüne Etkisi ve Bir Uygulama. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:1, 1-14.
  • Tunç, A. ve Uygur, S. (2002). Güney Marmara ve İç Anadolu (A) Grubu Seyahat Acentelerinin Pazarlama Faaliyetleri Hakkında Ampirik Bir Çalışma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı:2, 1-14.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ., (2005). Bilimsel Araştırma Süreci. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Üner, M.M., Güçer, E. ve Taşcı, A. (2006). Türkiye Turizminde Yükse- len Destinasyon Olarak İstanbul Şehrinin İmajı. Anatolia Dergisi Cilt: 17 Sayı:2 189-201.
  • Ünlüönen, K. ve Sevim, B. (2005). Turistik Arz Kaynaklarının Değerlen- dirilmesinde Yerel Yönetimlerin, Sivil Toplum Örgütleri, Eğitim Kurumları ve Yerel Medyanın Rolüne İlişkin Bir Uygulama: Zonguldak İli Örneği. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 2 54-73.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A. ve Kılıçlar, A. (2007). Turizm Ekonomisi. An- kara: Nobel Yayın.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kurban Ünlüönen Bu kişi benim

Hürriyet Çimen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünlüönen, K., & Çimen, H. (2010). İkinci Konut Satın Almada Destinasyon Kalitesinin Etkisi: Alanya Örneği. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi(2), 58-74.
AMA Ünlüönen K, Çimen H. İkinci Konut Satın Almada Destinasyon Kalitesinin Etkisi: Alanya Örneği. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. Eylül 2010;(2):58-74.
Chicago Ünlüönen, Kurban, ve Hürriyet Çimen. “İkinci Konut Satın Almada Destinasyon Kalitesinin Etkisi: Alanya Örneği”. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 2 (Eylül 2010): 58-74.
EndNote Ünlüönen K, Çimen H (01 Eylül 2010) İkinci Konut Satın Almada Destinasyon Kalitesinin Etkisi: Alanya Örneği. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi 2 58–74.
IEEE K. Ünlüönen ve H. Çimen, “İkinci Konut Satın Almada Destinasyon Kalitesinin Etkisi: Alanya Örneği”, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 2, ss. 58–74, Eylül 2010.
ISNAD Ünlüönen, Kurban - Çimen, Hürriyet. “İkinci Konut Satın Almada Destinasyon Kalitesinin Etkisi: Alanya Örneği”. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi 2 (Eylül 2010), 58-74.
JAMA Ünlüönen K, Çimen H. İkinci Konut Satın Almada Destinasyon Kalitesinin Etkisi: Alanya Örneği. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010;:58–74.
MLA Ünlüönen, Kurban ve Hürriyet Çimen. “İkinci Konut Satın Almada Destinasyon Kalitesinin Etkisi: Alanya Örneği”. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 2, 2010, ss. 58-74.
Vancouver Ünlüönen K, Çimen H. İkinci Konut Satın Almada Destinasyon Kalitesinin Etkisi: Alanya Örneği. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010(2):58-74.