BibTex RIS Kaynak Göster

Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Beş Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Araştırma

Yıl 2008, Sayı: 1, 18 - 34, 01.03.2008

Öz

Bu araştırma, örgüt kültürü ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırmada, Kuşadası’nda beş yıldızlı bir otel işletmesinde çalışanların örgüt kültürü ve örgütsel bağlılık algıları karşılaştırılmaktadır. Otelde çalışan 134 personel ile yürütülen anket soruşturmasından elde edilen veriler frekans analizi, faktör analizi ve korelasyon analizi ile değerlendirilmektedir. Araştırma bulguları; a örgütsel bağlık boyutlarından normatif bağlılığın duygusal ve devam bağlılığına göre daha güçlü olduğunu, b örgütsel bağlılık boyutları ile örgüt kültürünün sosyalleşme/örgütsel yapı, semboller/katılım/ödül ve hoşgörü/adalet/işgören seçimi boyutları arasında pozitif ancak zayıf bir ilişki bulunduğunu, buna karşılık tarihsel geçmiş/ilişki ve tören/toplantı örgütsel kültür boyutları arasında anlamlı bir ilişki olmadığını göstermektedir

Kaynakça

  • AKSAKAL GÜNLÜ, Ebru (2003), Örgüt Kültürünün Çatışmalar Üzerine Etkisi ve Sürekli-Mevsimlik Faaliyet Gösteren Otel Yöneticilerinin Çatışma Yöne- timindeki Rolü Üzerine Bir Araştırma. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • ALTUNAY, Arzu (2001), Otel İşletmelerinde Örgüt Kültürü: Falez Otel’de Örgüt Kültürü Araştırması. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti- tüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • BANAİ, M., REISEL, R.W. ve PROBST, T.M. (2004), “A Managerial and Personal Control Model: Predictions of Work Alienation and Organizational Commitment in Hungary”, Journal of International Management, 10, 375- 392.
  • BAYRAM, Levent (2006), “Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık”, Sayış- tay Dergisi, No(59), http://www.sayıstay.gov.tr/yayin/dergi/icerik/der59tam (17.05.2006).
  • ÇEKMECELİOĞLU, Hülya (2006), “İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Tutumlarının İşten Ayrılma Niyeti ve Verimlilik Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma”, İş,Güç : Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt: 8, No: 2, 153-168.
  • ÇÖL, G. (2004), “Örgütsel Bağlılık Kavramı ve Benzer Kavramlarla İlişkisi”, İnsan Kaynakları 6(2), http://www.isguc.org/arc_view.php?ex=233, (12.03.2004).
  • DAFT, L.R. (1995), Organization Theory and Design, 5th Edition, West Publishing Company, USA.
  • DAWLEY, D.D., STEPHENS, D.R. ve STEPHENS, B.D. (2005), “Dimensionality of Organizational Commitment in Volunteer Workers: Chamber of Commerce Board Members and Role Fulfillment”, Journal of Vocational Behavior , Vol. 67, 511-525.
  • DRUCKER, F.P. (1992), Managing for the Future, Butterworth / Heinemann, London.
  • EMADİ, M.A. ve MARQUARDT, J.M. (2007), “Relationship Between Employees’ Beliefs Regarding Training Benefits and Employees’ Organizational Commitment in a Petroleum Company in the State of Qatar”, International Journal of Training and Development, Vol. 11, No: 1, 49-70.
  • ERENLER, Esra (2001), “Örgüt Kültürü ve İş Tatmini İlişkisi”,Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi).
  • FEINSTEIN, H. Andrew (2006), A Study of Relationships Between Job Satisfaction and Organizational Commitment Among Restaurant Employees. William F. Harrah College of Hotel Administration University of Nevada, Las Vegas, 1-26.
  • GÜÇLÜ, Nezahat “Örgüt Kültürü”, http://www.manas.kg/pdf/sbdpdf6/Guclu (14.03.2006).
  • GÜRÇAY, Cemile, “İşletmelerde Örgüt Kültürü Faktörlerinin Farklı Boyutlarda Oluşmasında Sektörel Farklılığın Etkisi”, http/işguc.org/cgurcay/htm (15.08.2004).
  • HARRISON, K.J., GOWAN, M. ve NEILL, H. (2004), “Effects of Organizational Rank and Length of Time in Assignment on Expatriate Commitment”, The Social Science Journal, Vol.41, 471-476.
  • HUTTER, J. (2006), “Create a Culture for Increasing Employee Commitment to Safety”, ABI/INFORM Trade & Industry, Vol:40, No: 10, 90.
  • IUN, J. ve HUANG, X. (2006), “How to Motivate Your Older Employees to Excel? The Impact of Commitment on Older Employees’ Performance in the Hospitality Industry”, Hospitality Management, 1-14.
  • KONDRATUK, B.T., HAUSDORF, A.P., KORABIK, K. ve ROSIN, M.H. (2004): “Linking Career Mobility with Corporate Loyalty: How Does Job Change Relate to Organizational Commitment?”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 65, 332-349.
  • MEYER, P.J., STANLEY, J.D., HERSCOVITCH, L. ve TOPOLNYTSKY, L. (2002), “Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: A Meta-analysis of Antecedents, Correlates, and Consequences”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 61, 20-52.
  • MICHAEL, H.J., EVANS, D.D., JANSEN, J.K. ve HAIGHT, M.J. (2005), “Management Commitment to Safety as Organizational Support: Relationships with Non- Safety Outcomes in Wood Manufacturing Employees”, Journal of Safety Research, Vol. 36, 171-179.
  • NG, H.W.T., BUTTS, M.M., VANDENBERG, J.R., DEJOY, M.D., ve WILSON G.M. (2006), “Effects of Management Communication, Opportunity For Learning, and Work Schedule Exibility on Organizational Commitment”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 68, 474-489.
  • PAULIN, M., FERGUSON, J.R. ve BERGERON, J. (2006), “Service Climate and Organizational Commitment: the Importance of Customer Linkages”, Journal of Business Research, Vol. 59, 906-915.
  • SCHERMERHORN, J.R., HUNT, G.J. ve OSBORN, N.R. (1991), Managing Organizational Behaviour, 4th Edition, John Wiley & Sons Inc., Canada.
  • SUBRAMANIAM, N. ve MIA, L. (2003), “A Note on Work-related Values, Budget Emphasis and Managers’ Organisational Commitment”, Management Accounting Research, Vol. 14, 389-408.
  • TOPALOĞLU, M. ve SÖKMEN, A. (2001), “Örgütsel Bağlılık ile İşgören Performansı İlişkisi: Ankara’da Faaliyet Gösteren Otel İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama”, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, Yıl:12, 153-168.
  • WASTI, S. Arzu (2005), “Commitment Profiles: Combinations of Organizational Commitment Forms and Job Outcomes”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 67, 290-308.

THE RELATIONSHIP BETWEEN ORGANIZATIONAL CULTURE AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT: A RESEARCH IN A FIVE STARS HOTEL IN KUŞADASI

Yıl 2008, Sayı: 1, 18 - 34, 01.03.2008

Öz

This study analyses the correlation between organizational culture and organizational commitment. In the study, the perceptions of organizational culture and organizational commitment of the employees working at a five stars hotel in Kuşadası is compared. The gathered data by means of questionnaire which was implemented to 134 staff working at the hotel is evaluated by frequency analysis, factor analysis and correlation analysis. The research findings show as follows; a normative commitment which is one dimension of the orginizational commitment is stronger than affective and continuance commitment b there is a positive but weak correlation between the dimensions of organizational commitment and the socialization/ organizational structure, symbols/heredity/prize, and tolerance/justice/employee choosing dimensions of the organizational culture. However, it is indicated that there is no significant coorelation between the historical background/relationship and ceromony/meeting dimensions of the organizational culture and the organizational committment

Kaynakça

  • AKSAKAL GÜNLÜ, Ebru (2003), Örgüt Kültürünün Çatışmalar Üzerine Etkisi ve Sürekli-Mevsimlik Faaliyet Gösteren Otel Yöneticilerinin Çatışma Yöne- timindeki Rolü Üzerine Bir Araştırma. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
  • ALTUNAY, Arzu (2001), Otel İşletmelerinde Örgüt Kültürü: Falez Otel’de Örgüt Kültürü Araştırması. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti- tüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • BANAİ, M., REISEL, R.W. ve PROBST, T.M. (2004), “A Managerial and Personal Control Model: Predictions of Work Alienation and Organizational Commitment in Hungary”, Journal of International Management, 10, 375- 392.
  • BAYRAM, Levent (2006), “Yönetimde Yeni Bir Paradigma: Örgütsel Bağlılık”, Sayış- tay Dergisi, No(59), http://www.sayıstay.gov.tr/yayin/dergi/icerik/der59tam (17.05.2006).
  • ÇEKMECELİOĞLU, Hülya (2006), “İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Tutumlarının İşten Ayrılma Niyeti ve Verimlilik Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma”, İş,Güç : Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt: 8, No: 2, 153-168.
  • ÇÖL, G. (2004), “Örgütsel Bağlılık Kavramı ve Benzer Kavramlarla İlişkisi”, İnsan Kaynakları 6(2), http://www.isguc.org/arc_view.php?ex=233, (12.03.2004).
  • DAFT, L.R. (1995), Organization Theory and Design, 5th Edition, West Publishing Company, USA.
  • DAWLEY, D.D., STEPHENS, D.R. ve STEPHENS, B.D. (2005), “Dimensionality of Organizational Commitment in Volunteer Workers: Chamber of Commerce Board Members and Role Fulfillment”, Journal of Vocational Behavior , Vol. 67, 511-525.
  • DRUCKER, F.P. (1992), Managing for the Future, Butterworth / Heinemann, London.
  • EMADİ, M.A. ve MARQUARDT, J.M. (2007), “Relationship Between Employees’ Beliefs Regarding Training Benefits and Employees’ Organizational Commitment in a Petroleum Company in the State of Qatar”, International Journal of Training and Development, Vol. 11, No: 1, 49-70.
  • ERENLER, Esra (2001), “Örgüt Kültürü ve İş Tatmini İlişkisi”,Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Li- sans Tezi).
  • FEINSTEIN, H. Andrew (2006), A Study of Relationships Between Job Satisfaction and Organizational Commitment Among Restaurant Employees. William F. Harrah College of Hotel Administration University of Nevada, Las Vegas, 1-26.
  • GÜÇLÜ, Nezahat “Örgüt Kültürü”, http://www.manas.kg/pdf/sbdpdf6/Guclu (14.03.2006).
  • GÜRÇAY, Cemile, “İşletmelerde Örgüt Kültürü Faktörlerinin Farklı Boyutlarda Oluşmasında Sektörel Farklılığın Etkisi”, http/işguc.org/cgurcay/htm (15.08.2004).
  • HARRISON, K.J., GOWAN, M. ve NEILL, H. (2004), “Effects of Organizational Rank and Length of Time in Assignment on Expatriate Commitment”, The Social Science Journal, Vol.41, 471-476.
  • HUTTER, J. (2006), “Create a Culture for Increasing Employee Commitment to Safety”, ABI/INFORM Trade & Industry, Vol:40, No: 10, 90.
  • IUN, J. ve HUANG, X. (2006), “How to Motivate Your Older Employees to Excel? The Impact of Commitment on Older Employees’ Performance in the Hospitality Industry”, Hospitality Management, 1-14.
  • KONDRATUK, B.T., HAUSDORF, A.P., KORABIK, K. ve ROSIN, M.H. (2004): “Linking Career Mobility with Corporate Loyalty: How Does Job Change Relate to Organizational Commitment?”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 65, 332-349.
  • MEYER, P.J., STANLEY, J.D., HERSCOVITCH, L. ve TOPOLNYTSKY, L. (2002), “Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: A Meta-analysis of Antecedents, Correlates, and Consequences”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 61, 20-52.
  • MICHAEL, H.J., EVANS, D.D., JANSEN, J.K. ve HAIGHT, M.J. (2005), “Management Commitment to Safety as Organizational Support: Relationships with Non- Safety Outcomes in Wood Manufacturing Employees”, Journal of Safety Research, Vol. 36, 171-179.
  • NG, H.W.T., BUTTS, M.M., VANDENBERG, J.R., DEJOY, M.D., ve WILSON G.M. (2006), “Effects of Management Communication, Opportunity For Learning, and Work Schedule Exibility on Organizational Commitment”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 68, 474-489.
  • PAULIN, M., FERGUSON, J.R. ve BERGERON, J. (2006), “Service Climate and Organizational Commitment: the Importance of Customer Linkages”, Journal of Business Research, Vol. 59, 906-915.
  • SCHERMERHORN, J.R., HUNT, G.J. ve OSBORN, N.R. (1991), Managing Organizational Behaviour, 4th Edition, John Wiley & Sons Inc., Canada.
  • SUBRAMANIAM, N. ve MIA, L. (2003), “A Note on Work-related Values, Budget Emphasis and Managers’ Organisational Commitment”, Management Accounting Research, Vol. 14, 389-408.
  • TOPALOĞLU, M. ve SÖKMEN, A. (2001), “Örgütsel Bağlılık ile İşgören Performansı İlişkisi: Ankara’da Faaliyet Gösteren Otel İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama”, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, Yıl:12, 153-168.
  • WASTI, S. Arzu (2005), “Commitment Profiles: Combinations of Organizational Commitment Forms and Job Outcomes”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 67, 290-308.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şenol Çavuş Bu kişi benim

Arzu Gürdoğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çavuş, Ş., & Gürdoğan, A. (2008). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Beş Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi(1), 18-34.
AMA Çavuş Ş, Gürdoğan A. Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Beş Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. Mart 2008;(1):18-34.
Chicago Çavuş, Şenol, ve Arzu Gürdoğan. “Örgüt Kültürü Ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Beş Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Araştırma”. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 1 (Mart 2008): 18-34.
EndNote Çavuş Ş, Gürdoğan A (01 Mart 2008) Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Beş Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi 1 18–34.
IEEE Ş. Çavuş ve A. Gürdoğan, “Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Beş Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Araştırma”, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 1, ss. 18–34, Mart 2008.
ISNAD Çavuş, Şenol - Gürdoğan, Arzu. “Örgüt Kültürü Ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Beş Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Araştırma”. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi 1 (Mart 2008), 18-34.
JAMA Çavuş Ş, Gürdoğan A. Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Beş Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008;:18–34.
MLA Çavuş, Şenol ve Arzu Gürdoğan. “Örgüt Kültürü Ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Beş Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Araştırma”. Gazi Üniversitesi Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, sy. 1, 2008, ss. 18-34.
Vancouver Çavuş Ş, Gürdoğan A. Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Beş Yıldızlı Bir Otel İşletmesinde Araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008(1):18-34.