Bu çalışmada, konaklama tesislerini değerleme yaklaşımları teorik ve pratik yönleri ile gözden geçirilmekte ve sektöre uygunluğu açısından değerlendirilmektedir. Bunun yanı sıra konaklama tesisleri alım-satım pazarının genel özellikleri ile tesislerin değerini belirleyen etkenler irdelenmektedir. İşleyen, gelir getiren, hizmete yönelik ve yönetimin karlılıkta önemli rol oynadığı otel vb işletmelerin değerlemesinde daha sofistike olan gelire dayalı yaklaşım daha etkin bir temel sağlamaktadır. Nihai otel değerinin belirlenmesinde tüm yöntemler ile bulunan sonuçların göz önünde bulundurulmasında yarar görülmektedir. Fiziksel, yersel ve ekonomik faktörleri en iyi yansıtan, dolayısıyla bir otelin değeri ile ilişkili olan temel değişkenler; doluluk oranı, ortalama oda fiyatı, oda sayısı ve sektörde oda arz-talep ilişkisi olarak sıralanabilir. Bunlar arasında ortalama oda fiyatı, değeri temsil eden en önemli belirleyicidir. Konaklama yatırımcıları, yalnızca otelin bugünkü değerine değil, otel değer endeksleri yardımıyla değerin gelecekte göstereceği eğilimlere bakarak en uygun zamanlamaları bulmalıdırlar
Konaklama işletmeleri değerleme pazar değeri maliyet yaklaşımı satış karşılaştırma yaklaşımı gelir yaklaşımı otel değer endeksi
In the study, the approaches to the valuation of lodging properties have been examined for theoretical and practical aspects and evaluated their appropriateness for industry. In addition, it has been disscussed the general features of lodging properties buying and selling market and the factors that determine the value of properties. More sophisticated income based approach provides more effıcient basis in valuing of a hotel and similar businesses ongoing, income-generated, serviceoriented and in which the management plays a significant role on the profıtibility. It would be benefıcial to consider the results reached through all methods in the determination of final hotel's value. As these reflect the physical, locational and economic factors very well, the basic elements relating the value of a hotel can be listed in this way: occupancy percentage, avarage daily room rate, room numbers and the balance of supply and demand in sector. Among them, avarege daily rate is a major determinant standing for the value. Lodging investors not only should focus on the current value of hotel but also find out the best convenience time monitoring future trends through hotel value indexes
Lodging properties valuation appraisal valuing market value cost approach sales comparison approach income capitalization approach hotel value index
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Sayı: 1 |