Culture is a heritage consisting of some subdimensions such as art, language, history, religion. In this regard, old works are a significiant mean for reflecting identity of a community. On the other hand, these works also come to forefront as a attraction element. However, an existence of attitude towards these works is a prerequisite for perception of prominince in this respect. In this paper, cultural acquisition and travel tendency of 294 undergraduate student from the department of History and Gastronomy and Culinary Arts was evaluated with regard to old turkish works. In conclusion, it was deduced from this research that attitudes of students from history department have a higher tendency for the culturel acquisition dimension. Beside, there is no significant difference to be detected between learning and travel tendency of students from different departments
Heritage Motivation Old Turkish Works Cultural Acquistion Travel Culture Tourism
Kültür; sanat, dil, tarih, din, mimarî yapı gibi öğelerden oluşan bir mirastır. Bu anlamda kültürün bir parçasını oluşturan eski eserler, toplum kimliğinin yansıtılması açısından önemli bir araçtır. Öte yandan bu eserler turistik bir çekim unsuru olarak da ön plana çıkmaktadır. Ancak, eserlerin turistik çekime konu olması, eserlere yönelik ilgiyi gerektirmektedir. Bu çalışma Gaziantep Üniversitesi Tarih ile Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümünde eğitim gören 294 öğrencinin Eski Türk Eserlerin ETE ’ne yönelik kültürel edinim ve seyahat ilgisi ölçülmüştür. Araştırma sonucunda Tarih bölümü öğrencilerinin Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümü öğrencilerine oranla ETE’ye yönelik kültürel edinim konusunda daha istekli olduğu görülmekle beraber eğitim alınan bölüm ile ETE’ye ilişkin öğrenme ve seyahat etme arzusu arasında herhangi bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.
Kültür Mirası Motivasyonu Eski Türk Eserleri Kültürel Edinim ve Seyahat Kültür Turizmi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 1 |