This study explores ‘green generation movement’ partners and member’s views, experiences, source of motivations and barriers they met when implementing green practices in order to understand their perceptions regarding with process. A qualitative research approach was adopted in order to collect comprehensive information about green practises. Semi-structured interviews with 12 green genaration movements partners and members from restaurants operating in İstanbul were conducted and the data were content analysed. Resarch findings revealed that five main categories green practices of restaurants, cost concern, social pressure and consumer demand, sustainable supply chair, formulation of policies green resurants and social responsibility and green consumers exist in relation to green practises. Following the data analyzed, the results showed that there are six main areas in which restaurants in İstanbul implemented green practises. These are energy conservation, water saving, waste management, using local food and organic vegetables, green design, reduce of chemical using and polition, education and communication can change according to structure, necessities and reguirements of restaurants. The most important barrier about restauratuers investing environmentally friendly products is cost concern. There isnt a social pressure and customer demand in Turkey and also education effect development of environmental consciousness to a large extent
Green practises Cost concern Social pressure and customer demand Istanbul Qalitative research
Bu çalışmanın amacı ülkemizde yeşil restoran uygulamalarına ilişkin ‘yeşil nesil restoran proje’ ortakları ve üyelerinin algılarını belirlemek üzere sürece ilişkin görüşlerinin, motivasyon kaynaklarının, süreç kapsamında gerçekleştirdikleri uygulamaların ve karşılaştıkları engellerin saptanmasıdır. Araştırmada ‘yeşil nesil restoran hareketine’ ilişkin daha kapsamlı verilere ulaşabilmek amacı ile nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. İstanbul’da ‘yeşil nesil restoran’ proje ortağı olan 12 kişi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler içerik analizine tabii tutulmuştur. Yeşil nesil restoran hareketi ve uygulamaları ile ilgili altı ana kategori yeşil restoran uygulamaları, maliyet kaygısı, sosyal baskı ve müşteri talebi, çevreci tedarik zincirleri, yeşil restoran politikalarının oluşturulması ve sosyal sorumluluk, çevreci müşteri belirlenmiştir. Verilerin analizi sonucunda elde edilen başlıca bulgular ‘yeşil nesil restoran hareketi’ kapsamında gerçekleştirilen çevreci uygulamaların enerji tasarrufu, su tasarrufu, atık yönetimi, kimyasal ve kirlilik azaltımı, sürdürülebilir gıda, sürdürülebilir yapı tasarımı, eğitim ve iletişim restoranın yapısı, ihtiyaçları ve gereklilikleri doğrultusunda değişim gösterebileceği, restoranların yeşil uygulamaları benimsemelerini zorlaştıran en büyük engelin maliyet kaygısı olduğu, motivasyon unsuru olarak değerlendirilebilecek sosyal baskı ve müşteri talebinin ülkede henüz oluşmadığı, bu bilincin geliştirilmesinde en önemli unsurun müşterilerin eğitimi olduğudur.
Yeşil restoran uygulamaları Maliyet kaygısı Sosyal baskı ve müşteri talebi İstanbul Nitel araştırma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 1 |