The corporate governance perpective has become increasingly significant in
the buisness environment for last decades. Corporate governance can be defined as the
continuity of companies, the creation of the standard corporate behavior and the
stability of company activities. In an other words, corporate governance illustrates that
the process of alignment of the companies with the environment in which they operate,
and it describes an improvement in organizations over time. Moreover, governance, as
distinct from management, administration, and consists of a combination of the
concepts of communication and interaction with the means to manage. The main
purpose of this research is comparative analysis of the company performance of the 77
companies which have been listed in the BIST Second National Market at the end of the
year 2012, in the context of being listed on the stock Exchange effect as a corporate
govenance measurement. Considering the financial ratios used in the evaluations
within the scope of corporate governance, it can be advocated that companies
operating in the BIST Second National Market have influenced positively by being
listed in the market as mentioned
Son yıllarda iş çevrelerinde giderek önem kazanan kurumsallaşma, kurumların sürekliliği, davranışlara bir standart getirilmesi ve istikrar kazanması şeklinde tanımlanabilmektedir Bir başka deyişle kurumsallaşma; kuruluşların faaliyet gösterdikleri çevreleriyle olan uyum sürecini ve bu kuruluşlarda zamanla oluşan bir ilerlemeyi açıklamaktadır. Yönetişim, yönetimden farklı olarak, yönetim, iletişim ve etkileşim kavramlarının birleşiminden oluşmuştur ve birlikte yönetmek anlamına gelmektedir. Bu çalışmada, BİST İkinci Ulusal Pazarda 2012 yılsonu itibariyle yer alan 77 şirketin performans ölçütlerinin karşılaştırılmalı analizi, borsaya kote oldukları tarih öncesi ve sonrası bilanço verileri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen istatiksel analiz sonucunda ve kurumsal yönetişim kapsamında değerlendirmelerde kullanılan mali rasyolar dikkate alındığında, BİST İkinci Ulusal Pazarda faaliyet gösteren firmaların BİST İkinci Ulusal Pazar’a kotasyonundan, kurumsallaşma anlamında belli bir düzeyde katkı elde etikleri görülmüştür.
Diğer ID | JA88DT84YP |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 15 Sayı: 3 |