Researches relating to consumer satisfaction fall into categories of
researches which marketing managers in especial and business managers in
general place emphasis and perform with accuracy. It should be regularly
analyzed at which rate business operations meet the demands and needs of
customers and which amendments need to be performed. Consumer researches
are one of the difficult research type in implementation. Although firms have
selected target audience, it is vital importance for marketing managers to assign
needs and desires, expectations and satisfaction levels of consumers which are
in target audience correctly.
It is not always easy to decide about which methods to be employed in
researches relating to customer satisfactions just as all researches. The method
to be selected influence the objectivity of research results and this will influence
the productivity of the operations to be performed. It will be useful for both
academicians and related sectors to determine most suitable method for related
research by comparing useful analysis.
In this research, the method of artificial neural networks, which come to the
forefront by the years 2000, and regression analysis which is employed
occasionally in satisfaction researches have been reviewed and the practise
performed to Ankamall customers analyzed comparatively.
Consumer satisfaction artificial neural networks regression analysis
Tüketici tatmini araştırmaları özelde pazarlama yöneticilerinin, genelde ise işletme yöneticilerinin önem verdiği ve titizlikle yürüttüğü araştırma türlerinden biridir. İşletme faaliyetlerinin hedef tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını ne oranda karşıladığı, ne tür iyileştirmeler yapılması gerektiği düzenli olarak incelenmelidir. Tüketici araştırmaları uygulanması zor araştırma türlerinden biridir. İşletmelerin hedef kitle seçmelerine rağmen, hedef kitle içindeki tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını, beklentilerini ve memnuniyet düzeylerini doğru olarak belirlemeleri pazarlama yöneticileri için hayati önem taşır. Her araştırmada olduğu gibi tatmin araştırmalarında da hangi yöntemle ölçüm yapılacağına karar vermek her zaman kolay olmamaktadır. Seçilecek olan yöntem, araştırma sonuçlarının objektifliğini ve bu da yürütülmesi gereken faaliyetlerin verimliliğini etkilemektedir. Hangi yöntemin yapılacak araştırma için en uygun olduğunu tespit edebilmek için kullanılan analizlerin karşılaştırılması hem akademik camia, hem de ilgili sektörler açısından yararlı olacaktır.Bu çalışmada 2000’li yıllarla beraber kendine yer bulan yapay sinir ağları ile tatmin araştırmalarında sıklıkla kullanılan regresyon yöntemi ele alınmış ve Ankamall müşterilerine yapılan uygulama karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir.
Diğer ID | JA95JR62BG |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 10 Sayı: 2 |