The environment of the organizations changes very rapidly. This change
influences the organizations, as well as the universities. American universities
are known as the science development areas, this conclusion can be accepted
true especially for business management science. The aim of this study is to
investigate and compare the business management department educational
structures of Turkish and American universities and investigate the new
educational trends in business management. In order to compare business
management courses, departments, schools and universities, we concluded that
comparison criteria are insufficient, so, we need to develop some criteria; in
this context we define these comparison criteria. If we take business
management department as unit to compare, this unit is structured as
department in Turkey, but as school in USA (fist specialization level), Business
management department is diversified in sub-specializations areas this is called
“specialization/expertise level; as specialization/expertise areas diversify
vertically, specialization/ expertise level increases. Second criteria definition;
specialization/ expertise width” is the horizontal diversifications of
specialization/expertise levels. And third criteria level is; “specialization/
expertise depth” is the sum of all specialization/expertise width of all
specialization/expertise levels. As one of the major results, we conclude that
American business management educational structure has a significant vertical
and horizontal diversification. These differences in business management give
Turkish universities new insights for the future.
Örgütlerin çevresi çok hızlı bir şekilde değişmektedir. Bu değişim, örgütleri etkilediği gibi üniversiteleri de etkilemektedir. Amerikan üniversiteleri özellikle işletme biliminin doğduğu ve hızla geliştiği bilim yuvaları olarak kabul edilmektedir. İşletme biliminin temel çalışmaları ve günümüz yeni gelişmeleri bu üniversitelerde vücut bulmuştur. Bu çalışmanın amacı Türk ve Amerikan üniversitelerinin işletme bölümlerinin eğitim yapılarını araştırmak, karşılaştırmak ve işletme eğitimindeki yeni trendleri ortaya çıkartmaktır. Bu çalışmada, ders, bölüm, fakülte ve üniversitelerin karşılaştırmasını yapabilmek için karşılaştırma kriterlerinin yetersiz olduğu fark edilmiş ve gerekli kriterler geliştirilip tanımlanmıştır. Şöyle ki; İşletme bölümü karşılaştırılan birim olarak ele alındığında, Türkiye de bölüm, ABD de fakülte (l.Uzmanlaşma kademesi) olarak yapılandığı, Türkiye üniversitelerindeki işletme bölümlerinin Ana bilim dalları olarak dikey farklılaştığı ABD de fakültelerin bölüm olarak dikey farklılaştığı (2. uzmanlaşma kademesi) tespit edilmektedir. ABD üniversitelerinde işletme fakültelerinin altında bulunan bir bölüm kendi içinde farklı uzmanlık alanlarına dikey olarak ayrışmaktadır (3. uzmanlaşma kademesi) Bu uzmanlık alanlarının da bazıları kendi içinde alt uzmanlık sahalarına dikey olarak farklılaşmaktadır (4. uzmanlaşma kademesi). Bu çerçevede bu tür karşılaştırmalarda kullanılabilecek kriterler şu şekilde tanımlanmıştır; Kademe genişliği, bir uzmanlaşma derecesinin yatay farklılaşma adedidir. Uzmanlaşma derinliği, uzmanlaşma seviyelerinin kademe genişliklerinin toplamına eşittir. Çalışma sonuçları, Amerikan işletme eğitimi yapısının yatay ve dikey olarak çok belirgin özellikler içinde farklılaştığını ortaya koymakta, bu farklılıklar Türk üniversitelerinin işletme eğitimleri için yeni trend ve anlayışlar oluşturmaktadır.
Diğer ID | JA54CE33BG |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 9 Sayı: 3 |