Refah devletinden neo-liberal politikalara geçişle birlikte Geleneksel
Kamu Yönetimi anlayışından (GKY) büyük bir kırılmayı işaret eden Yeni Kamu
Yönetimi anlayışı (YKY), köklü reformlarla birlikte kamu yönetimi alanında yeni
bir paradigmayı hâkim kılmıştır. Bunun neticesinde doğal olarak kamu hizmeti
sunum şekil ve anlayışlarında değişimler yaşanmış ve bu değişimler de
vatandaşlık anlayışını doğrudan etkilemiştir. Kamu hizmeti ve vatandaşlık
kavramlarının devlet ve kamu yönetimi açısından önemi açıktır. Nitekim
vatandaşlara sunulan kamu hizmeti, kamu yönetiminin asli bir unsurudur ve doğal
olarak vatandaşlık da kamu hizmetinin asli bir unsurudur. Fakat kamu yönetimi
çalışmalarında vatandaşlığın ikinci planda kaldığı görülmektedir. Bu durum,
yönetimden işletmeciliğe geçişi işaret eden YKY’de daha çok görülmektedir.
Hâlbuki “vatandaşlık”, kamu yönetimi çalışmalarında merkezi bir kavram olmalıdır.
Nitekim vatandaşlığın merkeze alınmadığı toplumlarda yönetim krizlerinin ortaya
çıkması son derece doğaldır. Ayrıca “vatandaşlık anlayışı” demokratik
değerlerden uzak olan kamu yönetimi anlayışlarının da eleştirilmeye ve neticede
gerilemeye mahkûm kaldığı görülmektedir. Bu nedenle “kamu hizmeti ve
vatandaşlık arasındaki ilişkinin” daha çok değerlendirilmesine ihtiyaç
bulunmaktadır. Bu amaçla çalışmada
teorik bir çerçevede kamu hizmeti kapsamında YKY’nin vatandaşlık anlayışı
değerlendirilmeye çalışılmaktadır.
Kamu Hizmeti Müşteri –Vatandaş Odaklı Kamu Hizmeti Yeni Kamu Yönetimi Vatandaşlık
The New Public Management (NPM) approach, which represented a huge inflection
from the Traditional Public Administration (TPA) mentality in the wake of
transition from the welfare state to neo-liberal policies, ushered in a novel
paradigm in the field of public administration with radical reforms. This, in
turn, led to changes in the way public service are provided and the manner
these services are conceptualized, with direct impact on the concept of
citizenship. The concepts of public service and citizenship are of obvious
importance for the state and public administration. Indeed, public service
provided to citizens constitute a major component of public administration, and
citizenship is naturally an essential element of public administration. Studies
on public administration, however, tend to treat citizenship as a secondary
concept. This is more visible in the NPM, signifying a transition from
administration to management. However, "citizenship" should be a
central concept in public administration studies. Indeed, it is quite natural
for a community to breed administration crises if it does give citizenship a
central role in its affairs. It is witnessed that increased criticism is
directed at the public administration
approaches whose citizenship conception can hardly be described as
democratic and as a result, these perceptions are doomed to fall from grace.
Therefore, there is an increased need for evaluation of the "relationship
between public service and citizenship."
To this end, this study aims to assess the NPM's citizenship concept
within the context of public service from a theoretical perspective.
Public Service Customer-Citizen Oriented Public Service New Public Management Citizenship
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 1 |