In this research, we have tried to observe whether implementing
interdisciplinary approach in primary school Visual Arts Class generated any
meaningful differences on the attitudes of the students towards the subject. Quasi-experimental
design with a pretest-posttest control group was used in the research.
The test was performed in Çankaya District of Ankara, on 44 pupils chosen by
intact method. Of these pupils, who were attending 4th grade, 21 pupil were in
experimental group, and 23 pupil were in control group. As a data collection
instrument, the 30 item “Attitude Scale Towards Visual Arts Class”, which was
developed by the researcher. When analyzing the collected data; for repeated measures on single factor, two factored ANOVA (repeated measures) test was
performed. At the end of the research, no meaningful difference was observed
between the pretest and post test attitude scale points of the experimental group
and control group pupils. In addition, the education provided in accordance to the
interdisciplinary approach to the experimental group did not generate a difference
on the attitudes of the pupil towards the class, when compared to the control
group.
Bu araştırmada; disiplinlerarası yaklaşımın ilköğretim Görsel Sanatlar Dersi’nde uygulanmasının öğrencilerin derse yönelik tutumları üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığı incelenmeye çalışılmıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel modeli kullanılmıştır. Anakara ili Çankaya ilçesinde yer alan özel bir ilköğretim okulunun 4. sınıfında, 21 öğrenci deney grubu ve 23 öğrenci kontrol grubu olmak üzere intact yöntemi ile seçilen toplam 44 öğrenci ile uygulama gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ve 30 maddeden oluşan “Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde; tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA (repeated measures) testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda deney ve kontrol grubu öğrencilerinin öntest ve sontest tutum ölçeği puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca deney grubunda disiplinlerarası yaklaşıma göre yapılan öğretim öğrencilerin derse ilişkin tutumları üzerinde kontrol grubuna göre bir fark oluşturmamıştır
Diğer ID | JA58UC35YH |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 2 |