Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Sport Tourism Service Quality Perceptions in Terms of Demographic Variables: An Examination in The Context of Football Clubs

Yıl 2023, , 196 - 205, 31.07.2023
https://doi.org/10.53434/gbesbd.1264842

Öz

The main purpose of this study is to compare the service quality of the football clubs in Ankara from the hotels where they stay in the middle of the season or at the end of the season. The research population consists of football players playing football in football clubs in Ankara. The sample group consists of 314 football players selected by the convenience sampling method, playing football in Ankaragücü, Gençlerbirliği and Karayolları Yeniyolspor clubs. As a data collection tool, the demographic information form is used by Osmanoğlu et al. (2018) "Sports Tourism Service Quality Scale" consisting of 28 items and 5 sub-dimensions is used. The data were analysed with the statistical package program. In addition to descriptive statistics, independent sample t-test, ANOVA and Tukey tests are used in the analysis of the data. According to the findings, a difference is determined between the variables of age, marital status, income level and the city where the hotels are located, and some sub-dimensions of sports tourism service quality. Accordingly, there are differences between age and “employees”, marital status and “sports field”, income level and “sports field”, “employees”, “entertainment” and “hygiene”, the cities where the hotels are located and “hotel room” sub-dimensions. In order to get an idea, businesses can organize a study or training plan for themselves at the point of providing the best service by using the analyses of these and similar studies.

Kaynakça

  • 1. Arat, T., Karaman, A. ve Harbali, H. (2015). Turistik destinasyonlarda hizmet kalitesi üzerine bir araştırma. Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 2(2), 1-14.
  • 2. Bale, J. (2002). Sports Geography. London: Routledge.
  • 3. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • 4. Çalışkan, A. (2018). Kişileri ultra maraton koşmaya motive eden faktörler ölçeğinin geliştirilmesi ve bu faktörlerin katılımcıların yaşam doyumları ve başarı algılarıyla karşılaştırılması (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • 5. Coakley, J. (1986). Sport in society: issues and controversies (3. b.). Missouri: Times Mirror/Mosby College.
  • 6. Demir, M. (2006). Otel işletmelerinde müşteri memnuniyetinin değerlendirilmesi üzerine bir alan araştırması (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • 7. Demirel, H. (2013). Rekreasyonel spor/fitness programı sunan işletmelerde hizmet kalitesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 8. Duman, T. ve Öztürk, A. B. (2005). Yerli turistlerin Mersin Kız-Kalesi destinasyonu ve tekrar ziyaret niyetleri ile ilgili algılamaları üzerine bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1), 9-23.
  • 9. Ekenci, G. ve İmamoğlu, A. (2002). Spor işletmeciliği. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 10. Ergin, M., İmamoğlu, A. ve Yıldızhan, Y. Ç. (2011). Algılanan hizmet kalitesi ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 11-23.
  • 11. Ertürk, M. (2011). Türkiye’deki otel işletmelerinde hizmet kalitesinin ölçülmesine yönelik bir alan araştırması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 12. Gençer, R. T., Demir, C. ve Aycan, A. (2008). Kayak merkezlerindeki spor turistlerinin hizmet kalitesi algılarını etkileyen değişkenler. Ege Akademik Bakış, 8(2), 437-450.
  • 13. George, D. ve Mallery, M. (2001). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference 10.0 update (3. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • 14. Glyptis, S. ve Jackson, G. (1993, July). Sport and tourism-mutual benefits and future prospects. Paper Presented at Leisure in Different Worlds, The Third International Conference of the Leisure Studies Association, Loughborough University, UK.
  • 15. Göksel, A. G. (2012). Su sporları hizmeti sunan işletmelerde müşteri memnuniyetinin araştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 16. Göral, Ş. (2020). Boş zaman eğitiminin akademik erteleme davranışına etkisi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 17. Hazar, A. (2007). Spor ve turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • 18. Jankovic, M. ve Jaksic-Stojanovic, A. (2019). Challenges of Sports Branding. Sport Mont, 17(1), 75-78.
  • 19. Karaküçük, S. (1997). Rekreasyon-boş zaman değerlendirme. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • 20. Karaküçük, S. (1999). Okul yöneticilerinin ders dışı etkinliklere yaklaşımları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 51-62.
  • 21. Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 22. Kenzhebayeva, A. (2012). Turizm sektöründe hizmet kalitesi: Türkiye ve Kazakistan’daki termal otel işletmelerinde karşılaştırmalı bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 23. Leberman, S. ve Mason, P. (2002). Planning for recreation and tourism at local level: applied research in the Manawatu region for New Zealand. Tourism Geographics. 4(1), 3-21.
  • 24. Leech, N. L., Barrett, K. C. ve Morgan, G. A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation. (2. Baskı). London: Taylor & Francis.
  • 25. Osmanoğlu, H. (2017). Spor turizmi yapan otel işletmelerinin hizmet kalitesinin sporcular açısından değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • 26. Osmanoğlu, H., Üzüm, H., Karlı, Ü. ve Aycan, A. (2018). Spor turizmi hizmet kalitesi ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 121-134.
  • 27. Öztürk, Y. ve Yazıcıoğlu, İ. (2002). Gelişmekte olan ülkeler için alternatif turizm faaliyetleri üzerine teorik bir çalışma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 183-195.
  • 28. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. ve Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50.
  • 29. Poon, W. ve Low, K. L. (2005). Are travelers satisfied with Malaysian hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17(3), 217-227.
  • 30. Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. ve Çinko, M. (2006). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • 31. Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6. Baskı). London: Pearson.
  • 32. Tunçsiper, B., Erdem, B. ve Kulnazarova, A. (2003, Ekim). Spor ve turizm: sportif faaliyetlerin turizmin gelişmesindeki etkisi. Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • 33. Torlak, Ö. (1998, Mayıs). Hizmet kalitesini iyileştirmede belediye hizmet kullanıcılarının şikayet sürecinin düzenlenmesi. Kamu Yönetiminde Kalite 1. Ulusal Kongresine sunulan bildiri, TODAİE, Ankara.
  • 34. Voigt, D. (1998). Spor sosyolojisi (Çev, A. Atalay). İstanbul.
  • 35. Yapraklı, Ş. ve Sağlık, E. (2010). Hizmet işletmelerinde rekabet aracı olarak hizmet kalitesi ve ilişki kalitesi: konaklama işletmelerinde bir uygulama. Öneri Dergisi, 9(34), 71-85.
  • 36. Yeşil, M. (2015). Antalya’da spor turizmi: mevcut durumun tespiti (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme ABD, Antalya.
  • 37. Yıldız, Y., Onağ, Z. ve Onağ, A. O. (2013). Spor ve rekreasyon hizmetlerinde algılanan hizmet kalitesinin incelenmesi: fitness merkezi örneği. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 2(3), 114-130.
  • 38. Yüzgenç, A. ve Özgül, S. (2014). Yerel yönetimlerin sunduğu spor hizmetlerinde hizmet kalitesi (gençlik merkezleri ve aile yaşam gençlik merkezleri örneği). Spor Bilimleri Dergisi, 25(2), 79-93.
  • 39. Zikmund, W. G. (1997). Business research methods (5. Edition). Orlando: The Dryden Press.

Spor Turizmi Hizmet Kalitesi Algılarının Demografik Değişkenler Yönünden İncelenmesi: Futbol Kulüpleri Kapsamında Bir İnceleme

Yıl 2023, , 196 - 205, 31.07.2023
https://doi.org/10.53434/gbesbd.1264842

Öz

Bu çalışmanın temel amacı, Ankara’da bulunan futbol kulüplerinin sezon ortası veya sezon sonu konakladıkları otellerden aldıkları hizmet kalitesini karşılaştırmaktır. Araştırma evrenini Ankara’daki futbol kulüplerinde futbol oynayan futbolcular oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise Ankaragücü, Gençlerbirliği ve Karayolları Yeniyolspor kulüplerinde futbol oynayan kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 314 futbolcu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu ile Osmanoğlu vd. (2018) tarafından geliştirilen 28 madde ve 5 alt boyuttan oluşan “Spor Turizmi Hizmet Kalitesi Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler, istatistik paket program aracılığı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimleyici istatistiklerin yanı sıra, Bağımsız Örneklem t testi, ANOVA ve Tukey testlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, yaş, medeni hal, gelir düzeyi ve otellerin bulunduğu şehir değişkenleri ile spor turizmi hizmet kalitesinin bazı alt boyutları arasında farklılık tespit edilmiştir. Buna göre, yaş ile “çalışanlar”, medeni hal ile “spor alanı”, gelir düzeyi ile “spor alanı”, “çalışanlar”,” eğlence” ve “hijyen”, otellerin bulundukları şehirler ile “otel odası” alt boyutları arasında farklılık tespit edilmiştir. İşletmeler fikir edinmek adına bu ve benzer çalışmaların analizlerden yararlanarak en iyi hizmeti verme noktasında kendilerine bir çalışma veya eğitim planı düzenleyebilir.

Kaynakça

  • 1. Arat, T., Karaman, A. ve Harbali, H. (2015). Turistik destinasyonlarda hizmet kalitesi üzerine bir araştırma. Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 2(2), 1-14.
  • 2. Bale, J. (2002). Sports Geography. London: Routledge.
  • 3. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • 4. Çalışkan, A. (2018). Kişileri ultra maraton koşmaya motive eden faktörler ölçeğinin geliştirilmesi ve bu faktörlerin katılımcıların yaşam doyumları ve başarı algılarıyla karşılaştırılması (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • 5. Coakley, J. (1986). Sport in society: issues and controversies (3. b.). Missouri: Times Mirror/Mosby College.
  • 6. Demir, M. (2006). Otel işletmelerinde müşteri memnuniyetinin değerlendirilmesi üzerine bir alan araştırması (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • 7. Demirel, H. (2013). Rekreasyonel spor/fitness programı sunan işletmelerde hizmet kalitesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 8. Duman, T. ve Öztürk, A. B. (2005). Yerli turistlerin Mersin Kız-Kalesi destinasyonu ve tekrar ziyaret niyetleri ile ilgili algılamaları üzerine bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(1), 9-23.
  • 9. Ekenci, G. ve İmamoğlu, A. (2002). Spor işletmeciliği. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 10. Ergin, M., İmamoğlu, A. ve Yıldızhan, Y. Ç. (2011). Algılanan hizmet kalitesi ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 11-23.
  • 11. Ertürk, M. (2011). Türkiye’deki otel işletmelerinde hizmet kalitesinin ölçülmesine yönelik bir alan araştırması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 12. Gençer, R. T., Demir, C. ve Aycan, A. (2008). Kayak merkezlerindeki spor turistlerinin hizmet kalitesi algılarını etkileyen değişkenler. Ege Akademik Bakış, 8(2), 437-450.
  • 13. George, D. ve Mallery, M. (2001). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference 10.0 update (3. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • 14. Glyptis, S. ve Jackson, G. (1993, July). Sport and tourism-mutual benefits and future prospects. Paper Presented at Leisure in Different Worlds, The Third International Conference of the Leisure Studies Association, Loughborough University, UK.
  • 15. Göksel, A. G. (2012). Su sporları hizmeti sunan işletmelerde müşteri memnuniyetinin araştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 16. Göral, Ş. (2020). Boş zaman eğitiminin akademik erteleme davranışına etkisi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 17. Hazar, A. (2007). Spor ve turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • 18. Jankovic, M. ve Jaksic-Stojanovic, A. (2019). Challenges of Sports Branding. Sport Mont, 17(1), 75-78.
  • 19. Karaküçük, S. (1997). Rekreasyon-boş zaman değerlendirme. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • 20. Karaküçük, S. (1999). Okul yöneticilerinin ders dışı etkinliklere yaklaşımları. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 51-62.
  • 21. Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 22. Kenzhebayeva, A. (2012). Turizm sektöründe hizmet kalitesi: Türkiye ve Kazakistan’daki termal otel işletmelerinde karşılaştırmalı bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 23. Leberman, S. ve Mason, P. (2002). Planning for recreation and tourism at local level: applied research in the Manawatu region for New Zealand. Tourism Geographics. 4(1), 3-21.
  • 24. Leech, N. L., Barrett, K. C. ve Morgan, G. A. (2005). SPSS for Intermediate Statistics: Use and Interpretation. (2. Baskı). London: Taylor & Francis.
  • 25. Osmanoğlu, H. (2017). Spor turizmi yapan otel işletmelerinin hizmet kalitesinin sporcular açısından değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • 26. Osmanoğlu, H., Üzüm, H., Karlı, Ü. ve Aycan, A. (2018). Spor turizmi hizmet kalitesi ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 121-134.
  • 27. Öztürk, Y. ve Yazıcıoğlu, İ. (2002). Gelişmekte olan ülkeler için alternatif turizm faaliyetleri üzerine teorik bir çalışma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 183-195.
  • 28. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. ve Berry, L. L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50.
  • 29. Poon, W. ve Low, K. L. (2005). Are travelers satisfied with Malaysian hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17(3), 217-227.
  • 30. Sipahi, B., Yurtkoru, E. S. ve Çinko, M. (2006). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • 31. Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6. Baskı). London: Pearson.
  • 32. Tunçsiper, B., Erdem, B. ve Kulnazarova, A. (2003, Ekim). Spor ve turizm: sportif faaliyetlerin turizmin gelişmesindeki etkisi. Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi Bildiriler Kitabı, Ankara.
  • 33. Torlak, Ö. (1998, Mayıs). Hizmet kalitesini iyileştirmede belediye hizmet kullanıcılarının şikayet sürecinin düzenlenmesi. Kamu Yönetiminde Kalite 1. Ulusal Kongresine sunulan bildiri, TODAİE, Ankara.
  • 34. Voigt, D. (1998). Spor sosyolojisi (Çev, A. Atalay). İstanbul.
  • 35. Yapraklı, Ş. ve Sağlık, E. (2010). Hizmet işletmelerinde rekabet aracı olarak hizmet kalitesi ve ilişki kalitesi: konaklama işletmelerinde bir uygulama. Öneri Dergisi, 9(34), 71-85.
  • 36. Yeşil, M. (2015). Antalya’da spor turizmi: mevcut durumun tespiti (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme ABD, Antalya.
  • 37. Yıldız, Y., Onağ, Z. ve Onağ, A. O. (2013). Spor ve rekreasyon hizmetlerinde algılanan hizmet kalitesinin incelenmesi: fitness merkezi örneği. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 2(3), 114-130.
  • 38. Yüzgenç, A. ve Özgül, S. (2014). Yerel yönetimlerin sunduğu spor hizmetlerinde hizmet kalitesi (gençlik merkezleri ve aile yaşam gençlik merkezleri örneği). Spor Bilimleri Dergisi, 25(2), 79-93.
  • 39. Zikmund, W. G. (1997). Business research methods (5. Edition). Orlando: The Dryden Press.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Sercan Sever 0000-0002-4925-9879

Suat Karaküçük 0000-0001-9144-7307

Cemal Ersin Silik 0000-0001-8662-4188

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2023
Kabul Tarihi 11 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Sever, A. S., Karaküçük, S., & Silik, C. E. (2023). Spor Turizmi Hizmet Kalitesi Algılarının Demografik Değişkenler Yönünden İncelenmesi: Futbol Kulüpleri Kapsamında Bir İnceleme. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(3), 196-205. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1264842

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.


Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.