This research has been made to identify the learning modality of school of physical education and sports students and to research whether this vary in according to their gender, departments which they are receiving training and grade.
Research's sample involves 537 first grade and 545 fourth grade students (total number of 1082) randomly chosen from Interior Anatolia Region's universities School of Physical Education and Sports; Physical Education and Sports Teacher, Sports Management and Coaching departments in 2006-2007 academic year. As data collection in the research; "BIG 16 Learning Modality Inventory" developed by Şimşek (2002) has been used for identify the students' learning modalities and "Personal Information Form" developed by the researcher has been used for identify the students' personal characteristics.
In the analysis of learning modalities of students, frequency and percentage distribution among descriptive statistic techniques have been used and Chi-Square test among non-parametric tests has also been used for determine whether learning modalities in significance level vary in according to their gender, department and grade. In the research, the significance level has been approved of 0.05.
At the end of research; More than half of the students (54,6%) are visual, 25,1% of them are kinesthetic, 20,2% of them auditory and students'learning modalities don't vary in according to their gender, department and grade in significance level.
Physical Education and Sports Learning Modality Learning Styles Learning Modality Inventory
Bu araştırma, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sahip oldukları öğrenme biçemlerini belirlemek ve öğrenme biçemlerinin cinsiyetlerine, eğitim gördükleri bölümlerine ve sınıflarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın örneklemini 2006-2007 eğitim-öğretim yılında iç Anadolu Bölgesi'nde bulunan üniversitelerden tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilen, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarındaki, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği ve Antrenörlük Eğitimi Bölümünde öğrenim görmekte olan 537 birinci sınıf, 545 dördüncü sınıf olmak üzere toplam 1082 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğrencilerin öğrenme biçemlerini belirlemek için Şimşek (2002) tarafından geliştirilen "BİG 16 Öğrenme Biçemleri Envanteri" ve öğrencilerin kişisel özelliklerini belirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır.
Öğrencilerin sahip oldukları öğrenme biçemlerinin analizinde, tanımlayıcı istatistik tekniklerinden frekans ve yüzde dağılımları; cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenlerine göre öğrenme biçemlerinin anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için ise non-parametrik testlerden Kay-Kare testi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir.
Araştırma sonucunda, öğrencilerin yarıdan fazlasının (%54,6) görsel, %25,1'inin bedensel, %20,2'sinin ise işitsel öğrenme biçemine sahip oldukları ve öğrenme biçemlerinin cinsiyet, eğitim gördükleri bölüm ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı tespit edilmiştir.
Subjects | Sports Medicine |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2007 |
Submission Date | April 17, 2017 |
Acceptance Date | March 27, 2008 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 12 Issue: 4 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.