Bu çalışmanın amacı
çocukluk ve ergenlikteki fiziksel aktivite deneyimleri ile yetişkinlikteki fiziksel
aktivite düzeyi arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırmaya 2005-2006
yıllarında üniversitelerin Ankara il merkezinde görev yapmakta olan tesadüfi
örneklem yoluyla seçilen 752 öğretim elemanı katılmıştır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak "Çocukluk ve Ergenlik Fiziksel Aktivite Biçimleri
Anketi" ile "Cooper Anketi", verilerin çözümlenmesinde ise t testi,
pearson korelasyon katsayısı ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgulara
göre, erkekler ile bayanların yetişkinlikteki fiziksel aktivite (YFA) düzeyleri
arasında manidar farklılık vardır (p<0,05). Erkekler ilkokul yılları dışında
beden eğitimi derslerine bayanlardan daha fazla katılmakta ve ergenlik çağından
itibaren kız öğrencilerin beden eğitimi derslerine katılım ve tutumları
azalmaktadır. Ergenlik yıllarından itibaren erkekler ile bayanlar arasında
dışarıda yapılan fiziksel aktivitelere katılım puanları arasında erkekler
lehine manidar farklılıklar gözlenmiştir (p<0,05). Üniversite yıllarındaki
fiziksel aktivitelere katılım puanları ile lise ve üniversitedeki fiziksel
aktivitelere katılımdan hoşlanma puanları, yetişkinlikteki fiziksel aktivite
düzeyinin yordayıcısıdır. Sonuç olarak, ergenlikten itibaren özellikle beden
eğitimi derslerinde bayanların katılımlarını arttıracak ve de tutumlarını
olumlu yönde geliştirecek etkinlikler düzenlenmelidir. Okullarda yapılan sportif
faaliyetlere ve spor branşlarındaki kurslara katılanların bu aktivitelere karşı
tutumları çok olumlu olduğundan öğrenciler, aileler ve öğretmenler tarafından
okul içi ve dışı spor ve kurs aktivitelerine teşvik edilmelidir. Erkek ve bayan
öğretim elemanlarının sağlıksız yaşam tarzından kurtulmaları için fiziksel
aktivite alışkanlığını benimsemeleri ve buna zaman ayırmaları gerekmektedir.
Ayrıca, öğrencilerin lise ve üniversitelerde fiziksel aktivitelere katılımları
ve bu yönde olumlu tutumlar geliştirmeleri, yetişkinliklerinde fiziksel olarak
aktif bireyler olmaları açısından son derece önemlidir.
GELİŞİM DÖNEMLERİ FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYİ ÖĞRETİM ELEMANLARI
The aim of this
research was to find out the relationship between childhood and adolescence
physical activity experiences and adult physical activity level. Randomly
selected 752 academicians, working in universities in Ankara city centre during
2005-2006, participated in the research. "Childhood and Adolescent
Physical Activity Patterns Questionnaire" and "Aerobics Center Longitudinal Study
Physical Activity Questionnaire" were used for data collection. T Test,
Pearson Correlation Coefficient and multiple regression analysis were used
statistically. According to the results, there was a significant difference
between adult physical activity level of men and women (p<0,05). Boys
participated in physical education classes more than girls except for
elementary school years and during and after adolescence girls’ participation
and attitude toward physical education classes decreased. From the adolescence
years it was seen that there were significant differences between girls’ and
boys’ participation in informal physical activities outside (p<0,05). Boys’
participation level was higher. Physical activity participation level in
university years and both high school and university years’ enjoyment level
were predictors of adult physical activity level. Consequently, from the beginning of adolescence, activities
should be organized for increasing girls’ participation in especially physical
education classes and their attitudes towards these classes. As the level of
attitudes of participants in both organized sports acitivities and sport
specific courses were very high, students should be encoureged to these
activities by their teachers and parents. Both male and female academicians
should take physical activity up as a habit to get rid of unhealthy life style.
Besides, to become a physically active adult it is very important for students’
participation in physical activities during university years and their positive
attitudes towards these activities in both high school and university years
should be provided as much as possible.
Konular | Spor Hekimliği |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2008 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.