The aim of this research is to determine the variation necessity of Educational institutions giving sports training and also to assist the works on this issue. 1.265 students receiving education between 2009-2010 years at Gazi University School of Physical Education and Sports, Physical Education and Sports Teaching, Sports Management and Trainer Education Deparments formed the sampling of the research. 357 participants, 190 men and 167 female students, chosen by the way of random sample and participated in the study voluntarily formed the sampling group. The application process of the scale was realized by the investigators. In addition, in this process, the age groups and genders, departments and classes have been taken into account and in order for the participants having of every demographic feature to take part in the study, it was behaved meticuluosly. In the study, the data obtained by the scalewere transmitted first into data file formed in SPSS 15.0 packet programme (Statistical Packages For Social Science ). The data taking the place in this file are codded in the direction of the purposes which are desired to atttain. Some statistical procedures such as frequency, percentage t-test, F-test, Scheffe test (Multi Comparison Test) and Relation Coefficient Test were applied according to demographic variations of the participant. As a result, we concluded that students believe in the power and the necessity of the variation, and they think that if the variation which is wanted to be realized in the school is managed and realized with organization and plan, all the shareholders will be affected positively and will be able to reach the success, and as a result of the variation, in the future, the quality of organization will increase and develop. So, it can be said that Gazi University School of Physical Education and Sports also needs to the variation.
Bu araştırmanın amacı, spor eğitimi veren öğretim kurumlarının değişim ihtiyacının belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma evrenini, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği ve Antrenörlük Eğitimi bölümlerinde 2009- 2010 öğretim yıllarında öğrenim gören toplam 1. 265 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise, tesadüfî örnekleme yöntemiyle seçilmiş ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 190 erkek ve 167 kadın öğrenciden oluşan toplam 357 katılımcı oluşturmaktadır. Ölçeğin uygulanması süreci araştırmacılar tarafından gerçekleştirilmiştir. Ayrıca bu süreçte katılımcıların cinsiyetleri, yaş grupları, bölümleri ve sınıfları dikkate alınmış, her demografik özelliğe sahip katılımcıdan mümkün olduğunca çalışmada yer almasına dikkat edilmiştir. Araştırmada ölçek yoluyla elde edilen veriler önce SPSS 15.0 (Statistical Packages for Social Science) paket programında oluşturulan veri dosyasına aktarılmıştır. Bu dosyada yer alan veriler araştırmada ulaşılmak istenen amaçlar doğrultusunda kodlanmıştır. Geliştirilen ölçek aracılığıyla katılımcıların demografik değişkenlerine göre frekans, yüzde, t-testi, F-testi, Scheffe testi (Çoklu Karşılaştırma Testi) ve İlişki Katsayısı Testi gibi istatistiksel işlemler yapılmıştır. Bulgular, öğrencilerin değişimin gücüne ve gerekliliğine inandıklarını, okulda gerçekleştirilmek istenen değişimin organize ve planlı bir biçimde yönetilmesi ve gerçekleştirilmesi halinde, bütün paydaşların olumlu etkileneceğini ve başarıya ulaşılabileceğini, değişim sonucu olarak da gelecekte örgüt kalitesinin artacağını göstermektedir. Sonuç olarak, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nun değişim ihtiyacı olduğu söylenebilir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2011 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 24 Şubat 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 16 Sayı: 2 |
Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez (Mart, Haziran, Eylül, Aralık) yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.