Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on the Personality Traits of Secondary School Students Engaged in Team Sports

Yıl 2012, Cilt: 17 Sayı: 1-4, 33 - 44, 16.03.2018

Öz

In this study, it was aimed to examine the personality
characteristics of the secondary school athletes according to gender who are
engaged in team sports as basketball, volleyball, football, handball branches.
The scope of the study is limited to city center of Tokat, and the research
sample includes a total number of 331 sportsmen-113 female and 218 male
secondary school students in Tokat in 2007-2008 Educational Years. The study
employs a descriptive research model. Eysenck Personality Questionnaire was used
in the study. First of all, Kolmogorov-Smirnov test was performed to explore
whether the data is compatible with the normal distribution. As it was found
out that the items within the questionnaire had a normal distribution, student
t test was performed to study the comparisons in terms of gender. 
According
to
the results of the study, when there is no significant difference
between gender variable and scale’s sub dimensions of lie, extroversion,
psychotic and neuroticism in the football branch, the average scores of the
neurotic points of the basketball player girls were higher than the average
scores of the neurotic points of the basketball player men. In basketball
branch again, male basketball players show more introverted qualities compared
to female basketball players. In volleyball, male students’ psychotic scores
were found to be significantly higher than that of female students, and female
students’ neurotic scores were significantly higher than male students’ scores.
In terms of handball, female students’ psychotic scores were found to be
significantly higher than that of male students. 

Kaynakça

  • Akdoğan, S., Arslan, F., Bayraktar, G. (2007). Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencileri ile Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre kişilik özelliklerinin incelenmesi. 5. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu. Çukurova Üniversitesi. Adana.
  • Aracı, H. (2006). Okullarda beden eğitimi. 6. Baskı. Ankara: Nobel.
  • Bayar, P. (1983). Atletlerin kişilik özellikleri (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Demirpolat, A. (1988). Toplum ve spor. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Ellison, K., ve Freischlag, J. (1975). Pain Tolarance, arousal, and personality relationships of athletes and nonathletes. Research Quarterly, 46(2), 250-255.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Eysenck, H. J. ve Eysenck, B. G. (1978). Manual of the eysenck personality questionnaire. (junior and adult). London: Hodder & Stoughton.
  • Farmer, A., Redman, K., Harris, T., Mahmood, A., Sadler, S. (2002). Neuroticism, extraversion, life events and depression. The Cardiff Depression Study. The British Journal of Psychiatry, 181(2), 118-122.
  • Fletcher, R., Dowell, L. (1971). Selected personality characteristics of high school athletes and nonathletes. The Journal of Psychology, 77(1), 39-41.
  • Koç, Ş. (1994). Spor psikolojisine giriş. İzmir: Saray Medikal Yayıncılık.
  • Köknel, Ö. (1986). Kaygıdan mutluluğa kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kuru, E. (2003). Farklı statüdeki beden eğitimi öğrencilerinin kişilik özellikleri. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 175-191.
  • Öztürk, F.(1998). Toplumsal boyutlarıyla spor. Ankara: Bağırgan.
  • Selçuk, Z. (1999). Bireyi tanıma teknikleri. Y. Kuzgun, (Ed.), İlköğretimde rehberlik içinde. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şendil, G. (Ed.). (2003). Çocuk, ergen ve anne-baba. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Tatar, A., Vurgun, N. ve Zekioğlu, A. (2003, 10-11 Ekim). Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Spor Branşlarına Göre Kişilik Özellikleri Profillerinin Oluşturulması. İ. Yıldıran, P. Doğan, E. E. Erturan, (Eds.), Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (396-404). Ankara: Sim Matbaacılık.
  • Topçu, S. (1982). Çocuk ve yetişkinlerde kişilik boyutları ile bu boyutlarda kültürler-arası ayrılıklar (Basılmamış doçentlik tezi). Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Yanbastı, G. (1990). Kişilik kuramları. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Yavuzer, H. (1982). Çocuk ve suç. 2. Baskı. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Yazıcı, H. (1997). Karadeniz Teknik Üniversitesi öğrencilerinin Eysenck’in Kişilik Kuramına dayalı olarak belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Yazıcı, M. (1999). Serbest ve greko-romen stil genç milli takım güreşçilerinin kişilik özelliklerinin araştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Yüksel, Ö. (2006). Davranış bilimleri. Ankara: Gazi Kitabevi.

Takım Sporu ile Uğraşan Ortaöğretim Öğrencilerinin Cinsiyete Göre Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2012, Cilt: 17 Sayı: 1-4, 33 - 44, 16.03.2018

Öz

Bu çalışmada ortaöğretimde okuyan takım
sporuyla uğraşan sporcu öğrencilerin, basketbol, voleybol, futbol, hentbol
branşlarında cinsiyete göre kişilik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma evrenini Tokat il merkezi, örneklemini ise 2007-2008 Eğitim-Öğretim
yılında Tokat il merkezinde ortaöğretimde okuyan 113 kız, 218 erkek sporcu
olmak üzere toplam 331 sporcu öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma tarama
modelindedir. Araştırmada “Eysenck Kişilik Envanteri” kullanılmıştır. Çalışmada
ilk olarak Kolmogorov-Smirnov testi
ile
verilerin normal dağılıma uyup uymadığına bakılmış, ölçekte yer alan maddelerin
normal dağılıma sahip olduğu görüldüğünden cinsiyete ilişkin karşılaştırmalarda
Student t testi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre; branşlar kendi içerisinde cinsiyete göre
karşılaştırıldığında, futbol branşında
yalan, dışadönüklük, psikotik ve nevrotiklik
boyutlarında
anlamlı bir farklılık görülmezken, basketbolcu kızların nevrotik puan
ortalamaları basketbolcu erkeklerin nevrotik puan ortalamalarına göre yüksek
çıkmıştır. Yine basketbolda, erkeklerde dışa dönüklük puanı kızlara göre daha
yüksek çıkmıştır. Voleybol branşında erkek sporcuların psikotik değerleri kız
voleybolculardan anlamlı derecede büyük; kızların nevrotik puanları ise erkeklere
göre anlamlı derecede büyük görülmektedir. Hentbol branşına bakıldığında, kız
sporcuların psikotik değerleri erkek hentbolculardan anlamlı derecede yüksek
çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akdoğan, S., Arslan, F., Bayraktar, G. (2007). Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencileri ile Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre kişilik özelliklerinin incelenmesi. 5. Ulusal Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Sempozyumu. Çukurova Üniversitesi. Adana.
  • Aracı, H. (2006). Okullarda beden eğitimi. 6. Baskı. Ankara: Nobel.
  • Bayar, P. (1983). Atletlerin kişilik özellikleri (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi. Ankara.
  • Demirpolat, A. (1988). Toplum ve spor. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Ellison, K., ve Freischlag, J. (1975). Pain Tolarance, arousal, and personality relationships of athletes and nonathletes. Research Quarterly, 46(2), 250-255.
  • Eren, E. (2004). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Eysenck, H. J. ve Eysenck, B. G. (1978). Manual of the eysenck personality questionnaire. (junior and adult). London: Hodder & Stoughton.
  • Farmer, A., Redman, K., Harris, T., Mahmood, A., Sadler, S. (2002). Neuroticism, extraversion, life events and depression. The Cardiff Depression Study. The British Journal of Psychiatry, 181(2), 118-122.
  • Fletcher, R., Dowell, L. (1971). Selected personality characteristics of high school athletes and nonathletes. The Journal of Psychology, 77(1), 39-41.
  • Koç, Ş. (1994). Spor psikolojisine giriş. İzmir: Saray Medikal Yayıncılık.
  • Köknel, Ö. (1986). Kaygıdan mutluluğa kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kuru, E. (2003). Farklı statüdeki beden eğitimi öğrencilerinin kişilik özellikleri. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 175-191.
  • Öztürk, F.(1998). Toplumsal boyutlarıyla spor. Ankara: Bağırgan.
  • Selçuk, Z. (1999). Bireyi tanıma teknikleri. Y. Kuzgun, (Ed.), İlköğretimde rehberlik içinde. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şendil, G. (Ed.). (2003). Çocuk, ergen ve anne-baba. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Tatar, A., Vurgun, N. ve Zekioğlu, A. (2003, 10-11 Ekim). Celal Bayar Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Spor Branşlarına Göre Kişilik Özellikleri Profillerinin Oluşturulması. İ. Yıldıran, P. Doğan, E. E. Erturan, (Eds.), Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (396-404). Ankara: Sim Matbaacılık.
  • Topçu, S. (1982). Çocuk ve yetişkinlerde kişilik boyutları ile bu boyutlarda kültürler-arası ayrılıklar (Basılmamış doçentlik tezi). Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
  • Yanbastı, G. (1990). Kişilik kuramları. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Yavuzer, H. (1982). Çocuk ve suç. 2. Baskı. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Yazıcı, H. (1997). Karadeniz Teknik Üniversitesi öğrencilerinin Eysenck’in Kişilik Kuramına dayalı olarak belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Yazıcı, M. (1999). Serbest ve greko-romen stil genç milli takım güreşçilerinin kişilik özelliklerinin araştırılması (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Yüksel, Ö. (2006). Davranış bilimleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fetiye Tosunoğlu Bu kişi benim

Belgin Gökyürek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2017
Kabul Tarihi 18 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 17 Sayı: 1-4

Kaynak Göster

APA Tosunoğlu, F., & Gökyürek, B. (2018). Takım Sporu ile Uğraşan Ortaöğretim Öğrencilerinin Cinsiyete Göre Kişilik Özelliklerinin İncelenmesi Üzerine Bir Çalışma. Gazi Journal of Physical Education and Sport Sciences, 17(1-4), 33-44.

Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi yılda dört kez (Mart, Haziran, Eylül, Aralık) yayımlanan bilimsel ve hakemli bir dergidir.