Öz
Yetersizliğin engele dönüşmesinin önlenmesi amacıyla, bireyin yaşadığı çevre onun ihtiyaçlarına uygun hale getirilebilir. Yetersizliği olan bireylerin, eğitim haklarından yararlanmaları için eğitim ortamı, bireysel yetersizlikleri göz önüne alınarak oluşturulmuş eğitim programlarıyla tasarlanabilir. Beden sağlığı iyi olan, temel motor becerileri sergilemede sıkıntı yaşamayan zihinsel yetersizliğe sahip çocukların, topluma kolay uyum sağladığı bilinmektedir. Su içi egzersizler, tüm çocuklar için, genel sağlık, fiziksel uygunluk, istenen davranış değişikliği, özgüven kazanma, sosyalleşme ve topluma uyum düzeyinin gelişmesine katkıda bulunur. Bu çalışmanın amacı; hafif ve orta derecede zihinsel yetersizliği olan çocuklarda uyarlanmış su içi egzersizlerin, bazı sosyal beceri parametrelerine etkisini incelemektir. Yaşları 10-12 arasında (Ortalama ±Standart Sapma; Yaş(yıl) 11,46 ± 0,64) zihinsel yetersizliği olan kız ve erkek 15 çocuk, gerekli tüm izinler alınarak çalışmaya katılmışlardır. İstanbul'da bir belediyeye ait yüzme havuzunda, haftada 2 gün temel yüzme becerilerini geliştirici su içi egzersizler, haftada 1 gün kara egzersizleri olmak üzere haftada 3 gün, toplam 14 hafta süreyle çocukların zihinsel ve fiziksel durumuna göre uyarlanmış özel bir egzersiz programı uygulanmıştır. Akçamete ve Avcıoğlu (2005)'nun geliştirdiği 7-12 yaş çocuklara yönelik Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği, 14 haftalık programın öncesinde ve sonrasında eğitmenleri tarafından cevaplandırılmıştır. Ölçeğin “Bilişsel beceriler” ve "Grupla çalışabilme becerileri" verilerinde istatistiksel olarak anlamlı bir gelişme gözlenmemiştir (p>0.05). Temel sosyal beceriler, temel konuşma, ileri konuşma, ilişkiyi başlatabilme, ilişkiyi sürdürebilme, duygusal beceriler, kendini kontrol edebilme, saldırgan davranışlarla başa çıkabilme, sonuçları kabul etme, yönergeye uyum boyutlarının ön-test ve son-test verileri arasında ise istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p< 0,05). Uyarlanmış su içi egzersizler, zihinsel yetersizliği olan çocukların bazı sosyal beceri parametrelerine olumlu etkide bulunmuştur.