İnsanların en
görülebilir ve en temel sınıflama ayrımı olarak nitelendirilebilen cinsiyet
kavramı kişinin sosyal hayatının etkisiyle biyolojik cinsiyet ayrımından
toplumsal cinsiyet ayrımına doğru farklılaşarak şekillenmektedir. Toplumsal
cinsiyetlere ait roller erken çocukluk döneminde öğrenilerek, çocuklardaki
cinsiyet kalıp yargıların temeli atılmaya başlanmaktadır. Bu roller, çocukların
ilk toplumsallaşma ortamı olan ailede içselleştirilmekte ve zaman içerisinde
kazanılmaktadırlar. Bu araştırmada beş yaş çocuklarının cinsiyet kalıp yargı
düzeylerinin belirlenmesi ve çocukların evdeki cinsiyet rollerine ilişkin
görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada karma yöntem
kullanılmıştır. Çocukların kendi evlerinde gözlemlediği toplumsal cinsiyet
rollerine yönelik yaşantılarının, annenin iş hayatında aktif olarak yer alıp
almamasına göre değişebileceği göz önüne alınarak araştırma grubu
belirlenmiştir. Bu nedenle, amaçlı örneklem yöntemlerinden benzeşik örnekleme
yöntemi kullanılarak, annesi çalışmakta olan 8 erkek ve 8 kız; annesi
çalışmayan 8 erkek ve 8 kız çocuğu olmak üzere toplam 32 beş yaş çocuğu
araştırmaya dâhil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar
tarafından hazırlanan “Ebeveyn Toplumsal Cinsiyet Gösterge Resimleri”, “Yarı
Yapılandırılmış Görüşme Soruları”, ”Ebeveyn Demografik Bilgi Formu” ve Şirvanlı
Özen (1992) tarafından uyarlaması yapılan “Cinsiyet Kalıp Yargı Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler tümevarımsal betimsel analiz
ve çapraz tablo analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda çocuklardan
27’sinin cinsiyet kalıp yargısının olduğu ve bu kalıp yargıların bazı boyutlarda
evdeki toplumsal cinsiyet rolleriyle ilişkili olduğu bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 3 |