Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TRT Türk Halk Müziği Çocuk Korolarına Yönelik Öğretim Programı Önerisi: Bir Delphi Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 108 - 124, 31.03.2022

Öz

Ülkemizde yayıncılık görevinin yanında müzik konusunda eğiticilik, yetiştiricilik görevini de başarıyla üstlenen TRT kurumu bünyesinde, birçok koro çalışmaları yapılmaktadır. Bu koro çalışmalarından biri olan Türk Halk Müziği Çocuk Koroları, 7 Bölge Müdürlüğü’nde faaliyet göstermektedir. Faaliyet gösteren çocuk korolarında 3 sene boyunca müzik eğitimi, ses eğitimi ve repertuvar dersleri verilmektedir. TRT bünyesinde bulunan Türk Halk Müziği Çocuk Korolarının koro eğitmenlerine yapılandırılmış görüşme uygulanarak durum tespiti yapılmış, çalışmalarını bir öğretim programı dahilinde yapıp yapmadıkları tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu araştırma nitel araştırma yöntemlerini kapsamakta olup ilk aşamasını oluşturan bu görüşmede, koro eğitmenlerine bir bölümü demografik bilgileri içeren, toplamda 5 ayrı bölümden oluşan açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Bu çerçevede ikinci aşama olarak ses eğitimi dersine yönelik oluşturulan makamsal ses egzersizlerini ve ses eğitimi dersi kapsamında verilecek amaç-kazanımları içeren bir öğretim program önerisi oluşturulmuştur. Çalışmanın son aşamasında ise programın içeriğine yönelik uzman görüşlerinin değerlendirilmesi için kullanılan Delphi tekniği, 8 uzmana uygulanmıştır. Yapılan çalışmanın sonucunda, koroların izledikleri bir öğretim programı olmadığı tespit edilmiş ve bu bağlamda çalışmaların düzenli ve nitelikli yürütülmesi için bir öğretim programı önerisi oluşturulmuştur. Bu çalışma TRT bünyesinde faaliyet gösteren Türk Halk Müziği Çocuk Koroları için hazırlanmış ilköğretim programı olması açısından önem arz etmektedir.

Destekleyen Kurum

Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Proje Numarası

ID 9169-SYL 2019-9169

Kaynakça

  • Akpınar, P. D. (2017). Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme. Ankara: Data
  • Baştürk, S., & Taştepe, M. (2013), Evren ve örneklem, S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (129-159), Ankara: Vize
  • Birol, G. (2003). Müzik öğretmeni adaylarında düzgün, doğru ve etkili konuşma yönünden bireysel ses eğitimi dersinin önemi. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu (s. 111-115). Malatya: PegemA.
  • Cevanşir, B., & Gürel, G. (1982). Foniatri: Sesin oluşumu, bozuklukları ve korunmasında temel ilkeler. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi.
  • Çevik, S. (1999). Koro eğitimi (2. Baskı). Ankara: Yurtrenkleri.
  • Demirel, Ö. (2009). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Deryakulu, D. (1992). Eğitim iletişimi kavramı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimler Fakültesi Dergisi, 25, 787-794
  • Ekiz, D. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Erdem, A. R. (2005). Etkili ve verimli eğitim. Ankara: Anı.
  • Evren, G. F. (2018). Yükseköğretim kurumları’nda ses eğitimi derslerine yönelik l1 seviyesinde yeni bir öğretim programı önerisi: European Journal of Educational & Social Sciences, 2, 197-213.
  • Özparlak, Ç. S. (2019). Piyano eğitiminde makamsal eserlerin seslendirilmesinde öğrencilerin hazır bulunuşluğuna yönelik çalışma önerileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Öztop, S. (2007). Planlı ve programlı bir özangen koro eğitimi ile bireylere kazandırılması hedeflenen eğitsel, toplumsal ve kültürel yeterliklerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara
  • Peker, Ö. (2018). Üniversitelerimizde amatör Türk halk müziği korolarının eğitimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Sağer, T. (2004). Okul şarkıları konuları açısından değerlendirilmesi. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi, Isparta.
  • Shively, J. (2015). Constructivism in music education. Arts Education Policy Review, 3(116), 128-136.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Türkmen, Ü. (2010). Çocuğun bireysel, toplumsal ve kültürel gelişiminde amatör müzik eğitiminin yeri problemleri ve çözüm önerileri. İlköğretim Online, 9(3), 960-970.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi, temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye'deki durum. Ankara: Evrensel Müzikevi.
  • Ulusal, Y. (2019). Ulusal yayın. 08.05.2019 tarihinde https://www.ulusal.com.tr/egitim-saglik/trt-korolarinda-2-bin-506-ogrenci-egitim-goruyor-h150559.html adresinden alınmıştır.
  • Uslu, M. (1993). TRT Türk halk müziği repertuvarında çocukların söyleyebileceği türkülerin incelenmesi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme-teori, teknikler. Ankara: Alkım.

Curriculum Proposal of Turkish Radio and Television Association for Turkish Folk Music Children’s Choir: A Delphi Study

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 108 - 124, 31.03.2022

Öz

In addition to broadcasting in our country, many choral studies are carried out within the Turkish Radio and Television Association, which successfully undertakes the task of educating and training in music. Turkish Folk Music Children's Choirs, one of these choral works, operates in the 7th Regional Directorate. Music education, voice education and repertoire classes are given in these choirs for 3 years. The situation was determined by applying structured interviews to the choir trainers of the Turkish Folk Music Children's Choirs within the body of TRT, and it was tried to determine whether they carried out their studies within a curriculum. The first stage of the research, open-ended questions consisting of 5 different sections were asked to the choir trainers, one of which contain demographic information. A curriculum proposalfor voice education classes has been created that includes vocal exercises, program goals and objectives in this framework. The Delphi technique, which was used to evaluate expert opinions on the content of the program, was applied to 8 experts. This study is important as it is a first education program prepared for the Turkish Folk Music Children’s Choir operating under the Turkish Radio and Television Association. .

Proje Numarası

ID 9169-SYL 2019-9169

Kaynakça

  • Akpınar, P. D. (2017). Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme. Ankara: Data
  • Baştürk, S., & Taştepe, M. (2013), Evren ve örneklem, S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (129-159), Ankara: Vize
  • Birol, G. (2003). Müzik öğretmeni adaylarında düzgün, doğru ve etkili konuşma yönünden bireysel ses eğitimi dersinin önemi. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu (s. 111-115). Malatya: PegemA.
  • Cevanşir, B., & Gürel, G. (1982). Foniatri: Sesin oluşumu, bozuklukları ve korunmasında temel ilkeler. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi.
  • Çevik, S. (1999). Koro eğitimi (2. Baskı). Ankara: Yurtrenkleri.
  • Demirel, Ö. (2009). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Deryakulu, D. (1992). Eğitim iletişimi kavramı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimler Fakültesi Dergisi, 25, 787-794
  • Ekiz, D. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı.
  • Erdem, A. R. (2005). Etkili ve verimli eğitim. Ankara: Anı.
  • Evren, G. F. (2018). Yükseköğretim kurumları’nda ses eğitimi derslerine yönelik l1 seviyesinde yeni bir öğretim programı önerisi: European Journal of Educational & Social Sciences, 2, 197-213.
  • Özparlak, Ç. S. (2019). Piyano eğitiminde makamsal eserlerin seslendirilmesinde öğrencilerin hazır bulunuşluğuna yönelik çalışma önerileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Öztop, S. (2007). Planlı ve programlı bir özangen koro eğitimi ile bireylere kazandırılması hedeflenen eğitsel, toplumsal ve kültürel yeterliklerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara
  • Peker, Ö. (2018). Üniversitelerimizde amatör Türk halk müziği korolarının eğitimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Sağer, T. (2004). Okul şarkıları konuları açısından değerlendirilmesi. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi, Isparta.
  • Shively, J. (2015). Constructivism in music education. Arts Education Policy Review, 3(116), 128-136.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Türkmen, Ü. (2010). Çocuğun bireysel, toplumsal ve kültürel gelişiminde amatör müzik eğitiminin yeri problemleri ve çözüm önerileri. İlköğretim Online, 9(3), 960-970.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi, temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar ve Türkiye'deki durum. Ankara: Evrensel Müzikevi.
  • Ulusal, Y. (2019). Ulusal yayın. 08.05.2019 tarihinde https://www.ulusal.com.tr/egitim-saglik/trt-korolarinda-2-bin-506-ogrenci-egitim-goruyor-h150559.html adresinden alınmıştır.
  • Uslu, M. (1993). TRT Türk halk müziği repertuvarında çocukların söyleyebileceği türkülerin incelenmesi, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme-teori, teknikler. Ankara: Alkım.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları
Yazarlar

Gülay Laçin 0000-0002-0515-0257

Gül Fahriye Evren 0000-0003-4754-3312

Proje Numarası ID 9169-SYL 2019-9169
Erken Görünüm Tarihi 24 Mart 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2021
Kabul Tarihi 24 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Laçin, G., & Evren, G. F. (2022). TRT Türk Halk Müziği Çocuk Korolarına Yönelik Öğretim Programı Önerisi: Bir Delphi Çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 108-124.