The aim of the study is to examine the postgraduate theses written in our country in the field of assessment and evaluation in primary school between 2003 and 2020, and to deal with them from a holistic perspective. Document analysis, one of the qualitative research methods, was used in the study. The sample of the research is; It constitutes 56 postgraduate theses, which are accessible from 61 theses related to the subject area of measurement and evaluation in primary school, which are available in the thesis database of the Council of Higher Education. As a data collection tool in the study; There was a form consisting of 8 questions developed by the researcher to determine the years, types, universities, publication languages, research methods, study group/sample characteristics, data collection tools, and data analysis types. The results of the study, in which the data were analyzed with the content analysis technique, are as follows: Among the examined theses, the most master's thesis was written, the most thesis was written was Marmara University, the language of the theses was mostly Turkish, the most quantitative method was used as the method, working with a maximum of 101-500 study groups/sample, the most used data collection tool is questionnaire, and the most used data analysis types are respectively; frequency-percentage, t-test and one-way analysis of variance (anova) were found. Since no similar research has been found in the field of measurement and evaluation at primary school level, it may be recommended to include more similar studies in the subject area.
Primary school Measuring Evaluation Graduate thesis Assesment and evaluation
Çalışmanın amacı, 2003 ve 2020 yılları arasında ilkokulda ölçme ve değerlendirme konu alanında ülkemizde yazılan lisansüstü tezlerin incelenerek, derinlemesine bilgi sağlanmasıdır. Nitel bir çalışma olan bu araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Yüksek Öğretim Kurulu’nun tez veri tabanında var olan ilkokulda ölçme ve değerlendirme konu alanı ile ilgili 61 adet tezden erişime açık olan 56 adet lisansüstü tez oluşturmaktadır. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen ve 8 sorudan oluşan bir form ile veriler toplanmıştır. Formda tezlerin yazıldığı yıllar, türleri, üniversiteleri, yayın dilleri, çalışma grubu/örneklem özellikleri, araştırma modelleri, veri toplama araçları ile veri analizi türlerini belirlemeye yönelik sorular yer almaktadır. İçerik analizi tekniği ile verilerin analiz edildiği çalışmanın sonuçları ise şu şekildedir: İncelenen tezlerden en fazla tezin yazıldığı üniversitenin Marmara Üniversitesi, tezlerde kullanılan dilinin Türkçe olduğu, yöntem olarak en fazla nicel yöntemin kullanıldığı görülmektedir. Çalışma grubu/örneklem özellikleri açısından incelendiğinde ise; 101-500 arası çalışma grubuyla/örneklemle yapılan çalışmaların daha fazla olduğu, ayrıca öğretmen grubuyla yürütülen çalışmaların daha çok yer aldığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak en çok anketin kullanıldığı, veri analiz türlerinden ise en çok kullanılanların sırasıyla; frekans-yüzde değerleri, t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
İlkokul Ölçme Değerlendirme Lisansüstü tez Ölçme ve değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Mart 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2021 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1 |