Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Depremi Deneyimlemiş Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 6 Şubat 2023 Depremine Yönelik Algıları

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 168 - 186, 01.08.2024

Öz

Söz konusu araştırmanın amacı, 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş Depremini/Depremlerini deneyimlemiş bulunan Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları’nın depreme yönelik algı ve yorumlarına ulaşmaktır. Bu amacın temelini oluşturan sebep ise, etkili vatandaşın küresel ve toplumsal bir sorun olan doğal afetlere yönelik hazırlıklı olma durumunu kendi deneyimlerinden yola çıkarak yorumlamaları ve olası çözüm önerileri sunabilmesinin istenmesidir. Bahsedilen amaca sadık kalarak hazırlanan bahse konu araştırma, depreme yönelik farkındalık oluşturma, deprem ve depremin yarattığı etkileri ifade edebilme, etkili vatandaş ve deprem ilişkisini kurabilme, depreme ve diğer doğal afetlere yönelik çözümler üretebilme gibi alt amaçlar da taşımaktadır. Amaçlar doğrultusunda nitel bir yöntem kullanılarak gerçekleştirilen araştırmanın verileri, 4 doçent ve 1 profesör tarafından değerlendirilmiş ve onaylanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Söz konusu görüşme formu etik kurul onayından da geçmiştir. Elde edilen veriler, içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu deprem deneyimi olan, 12 adet Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayı oluşturmaktadır. Katılımcılar K1, K2, K3… K12 şeklinde kodlanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular her soruya özel bir tablo olmak suretiyle sistematik bir biçimde tablolaştırılmış ve tablolar yorumlanmıştır. Tablolar incelendiğinde, deprem sonrasında katılımcıların çoğunluğunda olumlu değişimler de meydana geldiği, katılımcıların tamamının ülkemizin depreme hazırlık durumunun yeterli olmadığı konusunda fikir birliğinde olmaları gibi ilginç sonuçlarla karşılaşılmıştır. Ayrıca deprem hazırlığına yönelik 3 adet de öneri sunulmuştur.

Kaynakça

  • Andrabi, T., Daniels, B., & Das, J. (2023). Human capital accumulation and disasters: Evidence from the Pakistan earthquake of 2005. Journal of Human Resources, 58(4), 1057-1096.
  • Atalay, İ. (2016). Türkiye coğrafyası ve jeopolitiği (9. Baskı). Meta Basım Matbaacılık.
  • Beaglehole, B., Mulder, R. T., Boden, J. M., & Bell, C. (2019). A systematic review of pyshological impacts of the Canterbury earthquakes on mental health. Australian and New Zeland Journal of Public Health, 43(3), 274- 280.
  • Bilen, E., & Polat, M. (2022). Öğretmen adaylarının deprem farkındalığına ilişkin görüşleri. Türk Deprem Araştırma Dergisi, 4(1), 155-173.
  • Boden, J. Horwood J., McLeod G., Spittlehouse J., & Fergusson D. (1977). Christchurch health and development study. University of Otago, New Zeland. https://www.otago.ac.nz/christchurch/research/healthdevelopment/news
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç- Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (34. Baskı). Pegem Akademi.
  • Ceylan-Çapar, M. ve Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (2), 295-312.
  • Choudhury, M., Verma, S., & Saha P. (2016, December 17-18). Effects of earthquake on the surrouding environment: An overwiew. Proceedings of International Conferance on Recent Advences in Mechanics and Materials (ICRAMM, 2016). VSSUT, Burla, Odisha.
  • Correia, A.M.R. (2002, July). Information literacy for an active and effective citizienship. White Paper Prepared for UNESCO, the U.S. National Commision on Libraries and Information Science and the National Forum on Information Literacy for use at the Information Literacy Meeting of Experts. Prague, The Czech Repuplic.
  • Demir-Yıldız, C., & Demir-Öztürk, E. (2023). Üniversite öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algıları. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(3), 308-316.
  • Dikmenli, Y., & Yakar, H. (2019). Öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16(1), 386-416.
  • Duruel, M., & Avşar-Arık I. (2023). Kırılganlık ve dirençlilik kesişiminde yaşlıların afet deneyimi: Hatay örneğinde 6 Şubat 2023 depremleri. PESA Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 103-120.
  • Edrissi, A., Poorzahedy, H., Nassiri, H., & Nourinejad, M. (2013). A multi-agent optimization formulation of earthquake disaster prevention and management. European Journal of Operational Research, 229(1), 261-275.
  • Elmastaş, N., & Özcanlı M. (2014). Arazi kullanımı ve deprem ilişkisi bağlamında 2011 Van depremlerinin Erciş şehrine etkileri. Turkish Studies, 9(5), 825-847.
  • Erkal, T., & Değerliyurt, M. (2009). Türkiye’de afet yönetimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 14(22), 147-164.
  • Eroğlu-Azak, T., & Ay, B.Ö. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremlerinin etkilediği illerdeki bina stokunun özellikleri. Jeoloji Mühendisliği Dergisi, 47, 47-66.
  • Foulger, G. R., Wilson, M. P., Gluyas, J.G., Julian B. R., & Davies, R. J. (2018). Global review of human-induced earthquakes. Earth Science Reviews, 178, 438-514.
  • Haçin, İ. (2014). 1939 Erzincan büyük depremi. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 30(88), 37-70.
  • Memiş, L., & Babaoğlu, C. (2020). Afet yönetimi ve teknolojisi. M, Yaman ve E. Çakır (Edt.) Farklı boyutlarıyla afet yönetimi içinde (s. 163-178). Nobel Yayıncılık.
  • Miles, B. M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications.
  • Miles, M.B., & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (2. Baskı). (Çev. Ed. S. Akbaba Altun ve A. Ersoy). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Öcal, A. (2007). İlköğretim aday öğretmenlerinin deprem bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 258-271.
  • Özkazanç, S., & Yüksel, U.D. (2015). Evaluation of disaster awareness and sensitivity level of higher education students. Procedia Social and Behavorial Sciences, 197, 745-753.
  • Özmen, B., Nurlu, M., Kurterdem, K., & Temiz, A. (23-25 Mart 2005). Deprem sempozyumu. Afet Yönetimi ve Afet İşleri Genel Müdürlüğü. Grand Yükseliş Hotel, Kocaeli Yayınevi.
  • Öztürk, M. K. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının deprem deneyimleri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 308-319.
  • Pakjouei, S., Aryankhesal, A., Kamali, M., Seyedin, H., & Heidari, M. (2021). Positive effects of earthquake from the perspective of people with physical disability in Iran. International Journal of Disaster Resilience in the Built Envionment, 12(2), 157-169.
  • Parker, W., & Jarolimek, J. (1984). NCSS bulltein 72 citizienship and critical role of the social studies. The Concil For Social Studies.
  • Polat, A. (2022). Niten araştırmalarda yarı yapılandırılmış görüşme soruları: Soru form ve türleri, nitelikler ve sıralama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 161-182.
  • Stewart, C. J., & Cash, W. B. (1985). Interviewing: Principles and practices (4. Ed.). Brown Publication. Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage.
  • Südaş, İ. (2004). 17 Ağustos depreminin nüfus ve yerleşme üzerindeki etkileri: Gölcük (Kocaeli) örneği. Ege Coğrafya Dergisi, 13, 73-91.
  • Sür, Ö. (1993). Türkiye’nin deprem bölgeleri. Ankara Üniversitesi Türkiye Coğrafyası Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 2, 53-69.
  • Şenol, C. (2020). Türkiye’deki depremlerin yerleşme ve demografik yapı üzerindeki etkileri (1927-2020). Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(4), 620-644.
  • Taş, N. (2003). Yerleşim alanlarında olası deprem zararlarının azaltılması. Uludağ Üniversitesi Mühendislik- Mimarlık Fakültesi Dergisi, 8(1), 225-231.
  • Tekin, Ö., & Dikmenli, Y. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 258-271.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

Perceptions of Social Studies Teacher Candidates Who Experienced The Earthquake Towards The 6 February 2023 Earthquake

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 168 - 186, 01.08.2024

Öz

The purpose of the research in question is to reach the perceptions and comments of Social Studies Teacher Candidates who experienced the Kahramanmaraş Earthquake(s) on February 6, 2023, regarding the earthquake. The underlying reason for this purpose is that influential citizens are asked to interpret the preparedness for natural disasters, which is a global and social problem, based on their own experiences and to offer possible solutions. The research in question, which was prepared adhering to the above-mentioned purpose, also has sub-objectives such as raising awareness about earthquakes, expressing the earthquake and its effects, establishing effective citizen-earthquake relations, and producing solutions for earthquakes and other natural disasters. . The data of the research, which was carried out using the qualitative method in line with the objectives, was collected through a semi-structured interview form evaluated and approved by 4 associate professors and 1 professor. The interview form in question also passed the approval of the ethics committee. The data obtained was analyzed using the content analysis technique. The study group of the research consists of 12 Social Studies Teacher Candidates with earthquake experience. Participants were coded as K1, K2, K3…K12. The findings obtained in the research were tabulated systematically by creating a table specific to each question, and the tables were interpreted. When the tables were examined, interesting results were encountered, such as positive changes occurred in the majority of participants after the earthquake and all participants agreed that our country's earthquake preparedness level was not sufficient. Additionally, 3 suggestions were presented regarding earthquake preparedness.

Kaynakça

  • Andrabi, T., Daniels, B., & Das, J. (2023). Human capital accumulation and disasters: Evidence from the Pakistan earthquake of 2005. Journal of Human Resources, 58(4), 1057-1096.
  • Atalay, İ. (2016). Türkiye coğrafyası ve jeopolitiği (9. Baskı). Meta Basım Matbaacılık.
  • Beaglehole, B., Mulder, R. T., Boden, J. M., & Bell, C. (2019). A systematic review of pyshological impacts of the Canterbury earthquakes on mental health. Australian and New Zeland Journal of Public Health, 43(3), 274- 280.
  • Bilen, E., & Polat, M. (2022). Öğretmen adaylarının deprem farkındalığına ilişkin görüşleri. Türk Deprem Araştırma Dergisi, 4(1), 155-173.
  • Boden, J. Horwood J., McLeod G., Spittlehouse J., & Fergusson D. (1977). Christchurch health and development study. University of Otago, New Zeland. https://www.otago.ac.nz/christchurch/research/healthdevelopment/news
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç- Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2023). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (34. Baskı). Pegem Akademi.
  • Ceylan-Çapar, M. ve Ceylan, M. (2022). Durum çalışması ve olgubilim desenlerinin karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (2), 295-312.
  • Choudhury, M., Verma, S., & Saha P. (2016, December 17-18). Effects of earthquake on the surrouding environment: An overwiew. Proceedings of International Conferance on Recent Advences in Mechanics and Materials (ICRAMM, 2016). VSSUT, Burla, Odisha.
  • Correia, A.M.R. (2002, July). Information literacy for an active and effective citizienship. White Paper Prepared for UNESCO, the U.S. National Commision on Libraries and Information Science and the National Forum on Information Literacy for use at the Information Literacy Meeting of Experts. Prague, The Czech Repuplic.
  • Demir-Yıldız, C., & Demir-Öztürk, E. (2023). Üniversite öğrencilerinin depreme ilişkin metaforik algıları. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(3), 308-316.
  • Dikmenli, Y., & Yakar, H. (2019). Öğretmen adaylarının afet bilinci algı düzeylerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 16(1), 386-416.
  • Duruel, M., & Avşar-Arık I. (2023). Kırılganlık ve dirençlilik kesişiminde yaşlıların afet deneyimi: Hatay örneğinde 6 Şubat 2023 depremleri. PESA Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 103-120.
  • Edrissi, A., Poorzahedy, H., Nassiri, H., & Nourinejad, M. (2013). A multi-agent optimization formulation of earthquake disaster prevention and management. European Journal of Operational Research, 229(1), 261-275.
  • Elmastaş, N., & Özcanlı M. (2014). Arazi kullanımı ve deprem ilişkisi bağlamında 2011 Van depremlerinin Erciş şehrine etkileri. Turkish Studies, 9(5), 825-847.
  • Erkal, T., & Değerliyurt, M. (2009). Türkiye’de afet yönetimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 14(22), 147-164.
  • Eroğlu-Azak, T., & Ay, B.Ö. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremlerinin etkilediği illerdeki bina stokunun özellikleri. Jeoloji Mühendisliği Dergisi, 47, 47-66.
  • Foulger, G. R., Wilson, M. P., Gluyas, J.G., Julian B. R., & Davies, R. J. (2018). Global review of human-induced earthquakes. Earth Science Reviews, 178, 438-514.
  • Haçin, İ. (2014). 1939 Erzincan büyük depremi. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 30(88), 37-70.
  • Memiş, L., & Babaoğlu, C. (2020). Afet yönetimi ve teknolojisi. M, Yaman ve E. Çakır (Edt.) Farklı boyutlarıyla afet yönetimi içinde (s. 163-178). Nobel Yayıncılık.
  • Miles, B. M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications.
  • Miles, M.B., & Huberman, A. M. (2016). Nitel veri analizi (2. Baskı). (Çev. Ed. S. Akbaba Altun ve A. Ersoy). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Öcal, A. (2007). İlköğretim aday öğretmenlerinin deprem bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 258-271.
  • Özkazanç, S., & Yüksel, U.D. (2015). Evaluation of disaster awareness and sensitivity level of higher education students. Procedia Social and Behavorial Sciences, 197, 745-753.
  • Özmen, B., Nurlu, M., Kurterdem, K., & Temiz, A. (23-25 Mart 2005). Deprem sempozyumu. Afet Yönetimi ve Afet İşleri Genel Müdürlüğü. Grand Yükseliş Hotel, Kocaeli Yayınevi.
  • Öztürk, M. K. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının deprem deneyimleri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 308-319.
  • Pakjouei, S., Aryankhesal, A., Kamali, M., Seyedin, H., & Heidari, M. (2021). Positive effects of earthquake from the perspective of people with physical disability in Iran. International Journal of Disaster Resilience in the Built Envionment, 12(2), 157-169.
  • Parker, W., & Jarolimek, J. (1984). NCSS bulltein 72 citizienship and critical role of the social studies. The Concil For Social Studies.
  • Polat, A. (2022). Niten araştırmalarda yarı yapılandırılmış görüşme soruları: Soru form ve türleri, nitelikler ve sıralama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 161-182.
  • Stewart, C. J., & Cash, W. B. (1985). Interviewing: Principles and practices (4. Ed.). Brown Publication. Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage.
  • Südaş, İ. (2004). 17 Ağustos depreminin nüfus ve yerleşme üzerindeki etkileri: Gölcük (Kocaeli) örneği. Ege Coğrafya Dergisi, 13, 73-91.
  • Sür, Ö. (1993). Türkiye’nin deprem bölgeleri. Ankara Üniversitesi Türkiye Coğrafyası Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 2, 53-69.
  • Şenol, C. (2020). Türkiye’deki depremlerin yerleşme ve demografik yapı üzerindeki etkileri (1927-2020). Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(4), 620-644.
  • Taş, N. (2003). Yerleşim alanlarında olası deprem zararlarının azaltılması. Uludağ Üniversitesi Mühendislik- Mimarlık Fakültesi Dergisi, 8(1), 225-231.
  • Tekin, Ö., & Dikmenli, Y. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 258-271.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Sosyal Bilimler Eğitimi
Yazarlar

Hafsa Şehadet Filiz 0000-0001-7614-4033

Erken Görünüm Tarihi 30 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2023
Kabul Tarihi 22 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Filiz, H. Ş. (2024). Depremi Deneyimlemiş Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 6 Şubat 2023 Depremine Yönelik Algıları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 168-186.